Alltgår Alltgår skrev:
Jajo jag ser dessa fördelar också.
Blir till att älta lite till. Just nu verkar dock hkc slut på många håll, åtminstone där priset är rätt. Leverans i höst står det.
Vilka batterier har du idag? Har du inte redan Festoolbatterier förstår jag tveksamheten.

nanowire nanowire skrev:
Vilka batterier har du idag? Har du inte redan Festoolbatterier förstår jag tveksamheten.
Inga festoolbatterier, så visst det bidrar ju lite till tveksamheten. Hade jag haft det så hade saken varit biff och den här tråden inte existerat :D

Jag såg i en annan tråd är ts60k kommit/är på gång, kanske ett alternativ att sälja nuvarande sänksåg och byta till en sån? Blev själv lite sugen på ett sånt byte. Jag har också sneglat på hk55 och liknande men inte kunnat motivera behovet, men i kombination med sännsåg blir det lite lättare att motivera, säkert inte lika smidigt som en batteridriven dedikerad men antagligen bättre än sänksågen på vanlig skena.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Jag såg i en annan tråd är ts60k kommit/är på gång, kanske ett alternativ att sälja nuvarande sänksåg och byta till en sån? Blev själv lite sugen på ett sånt byte. Jag har också sneglat på hk55 och liknande men inte kunnat motivera behovet, men i kombination med sännsåg blir det lite lättare att motivera, säkert inte lika smidigt som en batteridriven dedikerad men antagligen bättre än sänksågen på vanlig skena.
Kände inte till den, men kollade nu. Den går ju att kombinera med fsk skenorna (y). Väger 400 g mer än HK 55 men är ju en sänksåg så.
Räknar man lite utifrån Festools rek pris och vad TS 55 FEBQ går för, så kanske TS 60 går för 6000 kr i bästa fall (i Tyskland). Plus 15-1600 för Fsk 250. Så säg 7500 plus frakt. Endast 1250 mindre än HKC inkl 2 st 5.2 batteri och laddare..
Sen är frågan vad man kan sälja en TS55 REBQ för idag..
Hade jag köpt om allt idag så hade jag nog inväntat TS60 och köpt till fsk, men nu står där som sagt en endast sparsamt använd TS55 i verkstaden redan..

• Gilla
Anders xxx
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Kände inte till den, men kollade nu. Den går ju att kombinera med fsk skenorna (y). Väger 400 g mer än HK 55 men är ju en sänksåg så.
Räknar man lite utifrån Festools rek pris och vad TS 55 FEBQ går för, så kanske TS 60 går för 6000 kr i bästa fall (i Tyskland). Plus 15-1600 för Fsk 250. Så säg 7500 plus frakt. Endast 1250 mindre än HKC inkl 2 st 5.2 batteri och laddare..
Sen är frågan vad man kan sälja en TS55 REBQ för idag..
Hade jag köpt om allt idag så hade jag nog inväntat TS60 och köpt till fsk, men nu står där som sagt en endast sparsamt använd TS55 i verkstaden redan..
Att den nya sänksågen är kompatibel med kapskenorna gör ju inte att den automatiskt blir en bra byggsåg smidig att köra med en hand, utan skena osv. HKC och Mafell KSS är i grunden väldigt bra handcirklar (har visserligen bara använt KSS, inte HKC, men antar att den senare också är bra) som beter sig helt annorlunda än en sänksåg.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Att den nya sänksågen är kompatibel med kapskenorna gör ju inte att den automatiskt blir en bra byggsåg smidig att köra med en hand, utan skena osv. HKC och Mafell KSS är i grunden väldigt bra handcirklar (har visserligen bara använt KSS, inte HKC, men antar att den senare också är bra) som beter sig helt annorlunda än en sänksåg.
Håller med dig. Det skulle få ses som en kompromiss i så fall, absolut.

En hkc 60 hade annars varit drömmen

Retar mig ganska mycket på att man inte kan såga 45 grader i en 45 regel

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
En hkc 60 hade annars varit drömmen

Retar mig ganska mycket på att man inte kan såga 45 grader i en 45 regel
KSS60 då? ;)

nanowire nanowire skrev:
KSS60 då? ;)
Jo egentligen men steget för de millisarna är ännu lite för stort

Projektet sköts på framtiden men är aktuellt nu, liksom sågköpet. Blev en Metabo KS66 med KFS 44 skenan, från Tyskland. Priset på 302 euro inkl frakt var för bra för att motstå.

• Gilla
Alfred Boman och 3 till
  • Laddar…
Mycket funktion för pengarna. Blir intressant att höra din recension :D

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Mycket funktion för pengarna. Blir intressant att höra din recension :D
Ja, kan inte tänka mig annat än att den blir prisvärd utifrån detta. Ska byggas plank och skjul under våren. Yes, utvärderar sen!

Har du hunnit använda den? Hur har den varit i så fall?
Är det möjligen du som har lagt ut den på blocket?

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Har du hunnit använda den? Hur har den varit i så fall?
Är det möjligen du som har lagt ut den på blocket?
Ja jag som lagt ut den. Jag vart inte så förtjust i konceptet som jag trodde jag skulle bli. Paketet kändes lite för tungt och osmidigt liksom. Kanske jag som är klen :crysmile:, men föredrar nog kap/gersågen till mina aktuella behov. Sen tycker jag att den inte är helt stabil på skenan i sidled. Jag har bara sågat 22 mm plank, men möjligen det kan vara ett störmoment i tjockare virke. Kanske är det annan feeling med en sladdlös och lite lättare maskin typ festool. Men kanske ska behålla den och köra utan skenan, när det kan vara aktuellt. Var ju inte tokdyr.

• Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Ja jag som lagt ut den. Jag vart inte så förtjust i konceptet som jag trodde jag skulle bli. Paketet kändes lite för tungt och osmidigt liksom. Kanske jag som är klen :crysmile:, men föredrar nog kap/gersågen till mina aktuella behov. Sen tycker jag att den inte är helt stabil på skenan i sidled. Jag har bara sågat 22 mm plank, men möjligen det kan vara ett störmoment i tjockare virke. Kanske är det annan feeling med en sladdlös och lite lättare maskin typ festool. Men kanske ska behålla den och köra utan skenan, när det kan vara aktuellt. Var ju inte tokdyr.
Okej. Jag funderar lite på den batteridrivna modellen som Metabo har. Men jag har redan två kap och gersågar och Festool TS 55, så en till såg kanske blir lite överflödig :rofl:

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.