Jag har ett Nivishus från 1960, med en boyta på 90m2 och biytor på ca 25 m2.
Enplanshus på platta, hyfsat öppen planlösning.
Jag har två alternativa sätt att värma upp mitt hus på.
1. Nivishus standardvärmesystem består av någon källa (el, olja, pellets) som värmer vatten.
Uppvärmda vattnet värmer i sin tur ett element. En fläkt fläktar ner varmluften som elementet alstrar, ner - via en kulvert - under golven mellan golvreglarna. Alltså ett luftburet golvvärmesystem, kan man säga.
Värmekällan i mitt fall är då en Luft/vattenanläggning (IVT AirX 407), och element/fläktsystemet är Bacho´s.
Såhär ser Bachosystemet ut med sitt element och fläkt:
Mitt andra system är en Electrolux Luft/Luftanläggning, med de här specifikationerna:
Min undran är vilket av systemen som är mest energisnålt att värma upp huset med?
Luft/luft eller Luft/vatten, som det ser ut här.
Såhär ser "loggarna" ut från mitt IVT luft/vattensystem:
Enplanshus på platta, hyfsat öppen planlösning.
Jag har två alternativa sätt att värma upp mitt hus på.
1. Nivishus standardvärmesystem består av någon källa (el, olja, pellets) som värmer vatten.
Uppvärmda vattnet värmer i sin tur ett element. En fläkt fläktar ner varmluften som elementet alstrar, ner - via en kulvert - under golven mellan golvreglarna. Alltså ett luftburet golvvärmesystem, kan man säga.
Värmekällan i mitt fall är då en Luft/vattenanläggning (IVT AirX 407), och element/fläktsystemet är Bacho´s.
Såhär ser Bachosystemet ut med sitt element och fläkt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mitt andra system är en Electrolux Luft/Luftanläggning, med de här specifikationerna:
Logga in
Skapa konto
Min undran är vilket av systemen som är mest energisnålt att värma upp huset med?
Luft/luft eller Luft/vatten, som det ser ut här.
Såhär ser "loggarna" ut från mitt IVT luft/vattensystem:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu vet jag inte exakt hur Bacho-systemet fungerar i detalj men det ser ut som vattenbatteriet som värmer är förhållandevis litet. Det skulle kunna tyda på att det krävs en hög temperatur/värmekurva från AirX för att räcka till uppvärmningen? I så fall är nog luftluftvärmepumpen något effektivare genom bättre verkningsgrad pga lägre framledningstemperatur. Men en luftluftvärmepump kan inte täcka hela huset. Ett annat värmesystem behövs också.
- Jag har hittills klarat mig nästan uteslutande med L/L-pumpen faktiskt. L/V-pumpen sköter bara tappvarmvattnet. Vid några tillfällen då det varit lägre än -10 grader ute, har L/V-pumpen kört igång, men det är ett fåtal gånger i vinter.J Josth skrev:Nu vet jag inte exakt hur Bacho-systemet fungerar i detalj men det ser ut som vattenbatteriet som värmer är förhållandevis litet. Det skulle kunna tyda på att det krävs en hög temperatur/värmekurva från AirX för att räcka till uppvärmningen? I så fall är nog luftluftvärmepumpen något effektivare genom bättre verkningsgrad pga lägre framledningstemperatur. Men en luftluftvärmepump kan inte täcka hela huset. Ett annat värmesystem behövs också.
Anledningen till att jag undrar vilket av systemen som kostar mig mest att ha igång är främst att jag skulle vilja värma huset med L/V-pumpen och Bacho fläktsystemet, tack vare att det systemet värmer via golvvärmen.
När jag kör enbart L/L som nu, är nackdelen att det värmer rumsluften medan golven är fortsatt svala.
Ser att många läst tråden men bara ett svar, så det kanske är en komplicerad ekvation att beräkna mest kostnadseffektiva av de här två värmesystemen..?
Någon som kan se vilket av de olika alternativen som slukar mest el?
Man har även husets isolering att ta hänsyn till. Lägger man golvvärme i ett nytt hus idag är det 30 cm isolering under betongplattan för att inte mycket av golvvärmen inte bara ska försvinna neråt. Undrar hur mycket isolering det finns under golvet i ditt Nivishus? På den tiden var oljan billig och isoleringen blev normalt tunn med dagens mått mätt. Det talar också för att luftluftvärmepumpen är den som värmer mest ekonomiskt.
- Det stämmer att det är klent med isolering jämfört med dagens mått, och huset värmdes med oljepanna som primärkälla.J Josth skrev:Man har även husets isolering att ta hänsyn till. Lägger man golvvärme i ett nytt hus idag är det 30 cm isolering under betongplattan för att inte mycket av golvvärmen inte bara ska försvinna neråt. Undrar hur mycket isolering det finns under golvet i ditt Nivishus? På den tiden var oljan billig och isoleringen blev normalt tunn med dagens mått mätt. Det talar också för att luftluftvärmepumpen är den som värmer mest ekonomiskt.
Hej, så här nästan 3 år senare är jag nyfiken på vad du kom fram till, har en bekant som precis installerat en luft/vattenpump mot ett likadant system, hur fungerar det för dig?
Vi har ett Nivishus från 1958 och min åsikt är att uppvärmningssystemet är bedrövligt hur man än gör med energikällan. Det är en mycket tunn platta på mark där man ovanpå plattan har lagt ett tunt lager isolering, sedan tjärpapp och därefter byggt träfack med kanaler som luften cirkulerar i med hjälp av helvetesmaskinen mitt i huset. Luften blåser ut framför fönstren. Naturligtvis är plattan och golven alltid torra, men det är ett extremt ineffektivt system. Vi har renoverat delar av huset och då istället fyllt upp med eps betong och vattenburen värme. Otroligt mycket bättre komfort och värme i de delarna. I det som är orört (vardagsrum, tre sovrum och gången) har vi vänt på luftflödet (pga dålig lukt från luftinblåset under fönstren) och bytt ut ventilationskanalerna i huset och har tilluft den vägen och sedan en ftx värmeväxlare. Den stödvärms också av LVVP som värmer den vattenburna golvvärmen och tappvatten. Vi har tänkt sätta in vanliga radiatorer i v-rum och sovrum, för nuvarande system räcker inte riktigt till ändå på vintern.N nordlundtorsboda skrev:
Få system är kostnadseffektivare än LLVP om man bor hyfsat nära kusten i södra delen av landet och om man har rätt förutsättningar i huset, samt att man inte redan har vattenrör dragna i huset. Jag kör på LLVP trots att jag har rör i huset, detta då jag har extremt bra förutsättningar för att värma mitt hus med denna.
Så vad ville jag säga med detta? Det är alltid de lokala förutsättningarna som avgör!
Så vad ville jag säga med detta? Det är alltid de lokala förutsättningarna som avgör!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det mest effektiva sättet att få bort svart mögel?
Övrigt husrelaterat -
Byta induktionshäll - vad är mest rätt?
El -
Vilket är det mest effektiva sättet att få bort flagnad färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Skillnaden på Mesto trycksprutor
Verktyg & Maskiner -
"Byggfelsförsäkringar är Sveriges mest lönsamma bransch"
Artikelkommentarer