2 583 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Mercedes e200 eller Toyota Avensis?
Jag hittade dessa två bilar, samma pris, båda toppskick, båda automat, båda krok, båda bensin (val som jag vill ha) Skillnaden är att Avensisen är 3 år yngre och därmed också rullar lite mindre (3500mil), e200 har rullat 8500mil. Årsmodeller 3 och 6 år gamla bilar.
Ingen har utrustning eller klädsel som är utöver standard.
Det lockar med en Merca helt klart, sådan elegans, rymlig, komfort, lite lyxig, även om det är halvskinn. Men, hur är det med ägandekostnad vad beträffar service o reperationer? Trodde jag skulle hitta info på nätet men icke något om mercedes, dock andra märken. Såg bara en låst artikel där man kunde se inledningen, att e-klass var nästan dubbelt så dyr som v70 i service (volvo som redan är betydligt dyrare i service än många andra vanliga bilar)
Ingen har utrustning eller klädsel som är utöver standard.
Det lockar med en Merca helt klart, sådan elegans, rymlig, komfort, lite lyxig, även om det är halvskinn. Men, hur är det med ägandekostnad vad beträffar service o reperationer? Trodde jag skulle hitta info på nätet men icke något om mercedes, dock andra märken. Såg bara en låst artikel där man kunde se inledningen, att e-klass var nästan dubbelt så dyr som v70 i service (volvo som redan är betydligt dyrare i service än många andra vanliga bilar)
Har endast erfarenhet av Mercedes av de omnämnda, där beror servicekostnaden en del på vilken utrustning bilen har utöver det du nämnt, ex 4Matic som ger lite påslag på kostnaden vid vissa intervall.
Serviceintervaller, som styrs av systemet Assysplus känner av när dags för service, normalt efter 2500 mil eller 12 månader, vilket som infaller först. Fördelas på mindre service (A) och större (B).
Antar att du kikat på en 211 alt 212? Där har en del teknikproblem åtgärdats som hängde över 210:an (automatlåda och ffa rostproblemstik). En sak att ta i beaktande är att de har kamkedja, dvs inget byte av rem, vilket brukar vara kostsamt. Beror ju även på var du väljer att serva, auktoriserade verkstäder skäms inte för att ta duktigt betalt, men det finns alternativ (Meca, Mekonomen) som är betydligt billigare.
Serviceintervaller, som styrs av systemet Assysplus känner av när dags för service, normalt efter 2500 mil eller 12 månader, vilket som infaller först. Fördelas på mindre service (A) och större (B).
Antar att du kikat på en 211 alt 212? Där har en del teknikproblem åtgärdats som hängde över 210:an (automatlåda och ffa rostproblemstik). En sak att ta i beaktande är att de har kamkedja, dvs inget byte av rem, vilket brukar vara kostsamt. Beror ju även på var du väljer att serva, auktoriserade verkstäder skäms inte för att ta duktigt betalt, men det finns alternativ (Meca, Mekonomen) som är betydligt billigare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
En 6 år gammal MB innebär årsmodell 2012 med karossen W212. 2013/2014 kom en facelift som främst ses på att de rektangulära lysena med rundade. Det känns alltid bra att gå på faceliftmodellen då man kan förmoda att de fixat en del barnsjukdomar. På W211 var facelift helt avgörande.
Ägandekostnaden är annars ett litet lotteri. Det kan gå bra eller så havererar luftfjädring etc med riktigt dyra reparationer. Ju mer finesser desto högre risk för höga kostnader. En E200 torde därför gå relativt billigt.
Ägandekostnaden är annars ett litet lotteri. Det kan gå bra eller så havererar luftfjädring etc med riktigt dyra reparationer. Ju mer finesser desto högre risk för höga kostnader. En E200 torde därför gå relativt billigt.
Håller med föregående talare, mig veterligen har 212:an luftfjädring bak som standard, men ska inte svära på det då det kan vara med i businesspaketet (tid. Fleet edition), men det bör ju vara lätt att ta reda på. Komfortstolarna är väldigt sköna med många inställningar genom olika luftkuddar i svank, sidor, under lår. Provkör och gå lite på känsla 
Du kan ju även ringa till några verkstäder och fråga vad nästa service kostar (du ser vilken service som väntar under assysplus i färddatorn).
Du kan ju även ringa till några verkstäder och fråga vad nästa service kostar (du ser vilken service som väntar under assysplus i färddatorn).
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Min är väl ca 20 år, den har kamrem men blev väl kedja sedan? Har bytt kamrem två gånger, då den snart gått 30k mil, den började väl krångla för två år sedan, innan dess hände i princip ingenting, bara att köra.Nyfniken skrev:
Klicka här för att svara