Vill bara göra ett litet inlägg om juridikforumet, kanske räknas som off-topic då det handlar om forumet i sig och inte juridiska frågor...

Kollar här i juridikforumet då och då, i många trådar så frågar trådskaparen en konkret fråga ang. något, t.ex biltvätt på gatan, hantverkare etc. och undar om lagar, hänvisning till regler etc. men nästan alltid så är det bara en massa "jag tycker si" och "jag tycker så" från de som svarar, vilket gör juridikforumet till en tyckarstuga istället för ett vettigt forum för att få hjälp till lagtexter o.s.v.

Vad tycker ni? Intressant med synpunkter.

Att veta hur lagar är formulerade är en sak, att tillämpa dem kan vara något annorlunda. Därför är goda råd och tyckande inte fel.

Men något som fyller upp forumen alldeles för mycket är inlägg som görs utan att man läst hela tråden.

Nu vet jag inte vad det står i forumreglerna men jag tycker inte det gör något att det tycks ;-)

Jag tycker som TS att det tycks för mycket i juridikforumet. Juridik handlar inte ett dugg om tyckande, utan om dels hur lagar och regler är utformade och dels hur de praktiseras. Finns inte särksilt stort utrymme för tyckande där.

Att TRO något däremot är en annan sak och det har alla full rätt att göra. Dock bör man vara försiktig med att framföra vad man tror om man inte har åtminstone hyffsat goda kunskaper i ämnet. Det är få jurister som skriver på detta forum och självklart är det ok att (vi) lekmän delar med sig av sina kunskaper även om de inte alltid är korrekta :)

Juridik är ju knepigt i sig, jurister är inte heller överens (jmf åklagare/advokat tex) det är ett "evigt" tolkande när det gäller lagar, regler etc. Även forumet är lite knepigt för ställer jag en fråga så vill jag förstås helst ha ett korrekt svar från nån som VET hur det är men när jag läser någon annans fråga så vill jag gärna "tycka" utifrån min egen erfarenhet och kunskap dvs mitt eget sunda förnuft. Men generellt skulle jag vilja att inläggen görs av dom som har kunskapen eller erfarenheten av liknande förhållanden.

Det finns ett tyckande som återkommer litet väl ofta: "Ska du inte prata med grannen i stället för att hota med polis och åtal?"

Oftast tänker sig frågeställaren att prata med grannen (eller vem det nu är han har problem med) men vill veta vad som gäller först. Då är det värdefullt att få veta hur lagar och kommunala bestämmelser är formulerade och hur de tillämpas. Enklast beskrivs det inte alltid av en jurist eller kommunal byråkrat, utan av någon som råkat ut för samma sak.

Redigerat:
På tal om detta: Jag är sitter säkert inte ensam och fnittrar åt tidningsspalter av typen "Fråga advokaten". Vad helst läsarna än frågar slutar advokatens svar med: "Du bör i denna fråga kontakta en advokat!"

vad tråkigt juridikforumet skulle bli med en massa lagparagrafer o utan tyckande.. :)

En annan aspekt på denna fråga är att juridik sällan är att tratta ned "kända fakta" och mala dem såsom i en kvarn genom senaste upplagan av lagboken. Advokatens jobb är att driva klientens sak i process; att förhandla och att göra det i den ordningen och i de forum som gagnar klienten bäst! Detta hantverk är komplext, som ett garnnystan med sju trådändar. Det räcker inte med att kunna sina paragrafer utantill. Det handlar mer om förslagenhet och att kunna kreativt och lagom respektfullt behandla motparten.

Alltså: Psykologi och tyckande!

Och vem skulle till 100% lita på ett inlägg här, när man kommer till kritan. Man får ju alltid dubbelkolla med nån verklig källa.
Tyck vad ni vill. Ska man börja censurera vad folk tycker kan man lägga ner forumet. Folk tycker allt möjligt konstigt i måleritråden, men inte vill jag som proffs reglera vad folk tycker.

5.2 racing skrev:
Och vem skulle till 100% lita på ett inlägg här, när man kommer till kritan. Man får ju alltid dubbelkolla med nån verklig källa.
Tyck vad ni vill. Ska man börja censurera vad folk tycker kan man lägga ner forumet. Folk tycker allt möjligt konstigt i måleritråden, men inte vill jag som proffs reglera vad folk tycker.
Ha, ha. Huvudet på spiken!

Lars T skrev:
Vill bara göra ett litet inlägg om juridikforumet, kanske räknas som off-topic då det handlar om forumet i sig och inte juridiska frågor...

Kollar här i juridikforumet då och då, i många trådar så frågar trådskaparen en konkret fråga ang. något, t.ex biltvätt på gatan, hantverkare etc. och undar om lagar, hänvisning till regler etc. men nästan alltid så är det bara en massa "jag tycker si" och "jag tycker så" från de som svarar, vilket gör juridikforumet till en tyckarstuga istället för ett vettigt forum för att få hjälp till lagtexter o.s.v.

Vad tycker ni? Intressant med synpunkter.
Vill man ha korrekta svar som man kan agera vidare på rättsligt så bör man självklart anlita en egen advokat som kan sätta sig in i alla aspekter av det aktuella ärendet.
Juridikforumet är precis som alla de andra forumen befolkat med kloka yrkesmän, glada amatörer, hemlärda besserwissers, anarkister och vanligt folk. Det är upp till läsaren att sålla i råden och plocka russinen.
Jag vet inte i vilken utrsträckning du besöker de andra forumen här, men även de är fyllda med osakligt tyckande och felaktiga tolkningar i en salig blandning med vettiga råd och bra tankar.
Jag tycker det är underhållande att se vad "medelsvensson" har för uppfattningar i olika frågor. Det är ju halva grejen med forumet tycker jag.

För den som vill få mer sakliga, kunskapsunderbyggda råd finns ju även "fråga experten".

5.2 racing skrev:
...men inte vill jag som proffs reglera vad folk tycker.
Det verkar inte som om du brukar läsa El-forumet. :D

Annars håller jag med om att Juridik-tråden inte rimligtvis kan uppfattas som annat än diskussion om juridik med tyckande och åsikter. Många gånger får ju tråskaparen relevanta tips hur han/hon skall tänka eller ännu bättre; tips från liknande fall.

Dessutom kan vi inte vara utan "Hänt i Veckan" på byggahus.se.

Redigerat:
Visst blir det mycket "tyckande", men som många redan antytt - även professionella jurister i rätten är ju inte överens heller....

Det bästa med forumet tycker jag är att få olika vinklingar på ett spörsmål. Du nämner själv Biltvättråden, vilket är ett bra exempel. Olika kommuner har olika tolkning men få har ett rent förbud. Som trådskapare hade jag varit hjälpt av de olika aspekterna för att kanske vidga min bild och kanske t.o.m. få en annan syn på saken.

Att sedan forumet inte är ett "fråga experten" är nog tur det. Det är få områden som är så enkla att det bara finns ett rätt sätt.

Jag tycker nog att man skall svara på inlägg med föresatsen att försöka vara hjälpsam mot den som ber om specifika råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.