8 527 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Mer om Baxi Multi-heat 2,5F 600
Jo det där med sotningen var en nackdel helt klart. Men rent förbränningsmässigt hur har den fungerat dagar som denna? Du (_ap_) hade inga acctankar? Har en morfar som eldat flis hela sitt liv och fyllt med baljor/hinkar och han har väl om man säger såhär, haft turen att inte bli sjuk. Ibland har det varit annat än brunfärg på det han eldat...... mögel.... Men jag ska fylla med baljan ett tag till, har tittat på en lösning men inget är klart än.
Har ni några fler nackdelar med den?
jag körde den mot acktank, så länge det är kallt, och det faller ner bränsle "funkar" den.
förrådet på pannan ser ut som ett V, ofta flis faller ner när det blir lite trångt...
tro mig, det är bortkastade pengar, laga det du har eller köp nå modernt.
förrådet på pannan ser ut som ett V, ofta flis faller ner när det blir lite trångt...
tro mig, det är bortkastade pengar, laga det du har eller köp nå modernt.
Det tar mig inte ens 1 dag att flisa årsflis, jämfört med en som hugger/klyver/staplar ved. Jag har redan förutsättningarna för att använda mig av fliseldning, men måste hitta mig den perfekta pannan också, börjar byta uppfattning, lutar mot en Veda med Gotfire och tankar, men måste hitta en lösning med förrådet bara.
T.ex.
Man har redan maskinerna, sånär som på flistuggen.
Man har eget/billigt vedtag.
Man har plats för förvaring av långved/flis/flisförråd
Man gillar den automatiska eldningen
Det var några exempel så här på rak arm, det går nog att hitta på fler saker.
Observera att inte alla punkter behöver uppfyllas för att jag skall rekommendera det, man kanske har en granne/bekant där man kan köpa färdig flis levererat direkt till sitt förråd med traktor etc.
Jag skulle väl inte rekommendera fliseldning om man bor inne i ett tätt villaområde men det beror på att jag inte har kunskap om de moderna produkter t.ex. _ap_ säljer, jag inbillar mig att de är väldigt rena sett ur utsläppssynpunkt.
Fliseldning skulle under, som sagt rätt förutsättningar, kunna vara som pelletseldning men med ett annat bränsle.
Ett vecko-/månadsförråd (ev. nergrävt) utanför väggen, skruvmatning in till pannan. En traktor/lastbil som fyller på när det behövs.
Man har redan maskinerna, sånär som på flistuggen.
Man har eget/billigt vedtag.
Man har plats för förvaring av långved/flis/flisförråd
Man gillar den automatiska eldningen
Det var några exempel så här på rak arm, det går nog att hitta på fler saker.
Observera att inte alla punkter behöver uppfyllas för att jag skall rekommendera det, man kanske har en granne/bekant där man kan köpa färdig flis levererat direkt till sitt förråd med traktor etc.
Jag skulle väl inte rekommendera fliseldning om man bor inne i ett tätt villaområde men det beror på att jag inte har kunskap om de moderna produkter t.ex. _ap_ säljer, jag inbillar mig att de är väldigt rena sett ur utsläppssynpunkt.
Fliseldning skulle under, som sagt rätt förutsättningar, kunna vara som pelletseldning men med ett annat bränsle.
Ett vecko-/månadsförråd (ev. nergrävt) utanför väggen, skruvmatning in till pannan. En traktor/lastbil som fyller på när det behövs.
"TS morfar"..... Hehe
Är det ingen fler som har något positivt/negativt att säga om Multiheat?
Vill ha mer referenspunkter innan jag köper en ny anläggning. Börjar luta mot en automatiserad anläggning, men jag har inte tänkt lägg ut 150 000- 200 000kr för det. Det måste gå fixa på annat sätt.
Om man investerar i tex: Gotfire till en Veda panna med 1x500L acctankt inbyggd vvslinga, tryckexpansionskärl, autoshunt.. Förrådet bygger jag själv. Jag ställer grejerna på plats, monterar rökröret, känner en elektriker som drar strömmen. Så den enda jag behöver leja är rörmokaren. Vad skulle det ungefärligen gå på? Någon som har en uppfattning?
Är det ingen fler som har något positivt/negativt att säga om Multiheat?
Vill ha mer referenspunkter innan jag köper en ny anläggning. Börjar luta mot en automatiserad anläggning, men jag har inte tänkt lägg ut 150 000- 200 000kr för det. Det måste gå fixa på annat sätt.
Om man investerar i tex: Gotfire till en Veda panna med 1x500L acctankt inbyggd vvslinga, tryckexpansionskärl, autoshunt.. Förrådet bygger jag själv. Jag ställer grejerna på plats, monterar rökröret, känner en elektriker som drar strömmen. Så den enda jag behöver leja är rörmokaren. Vad skulle det ungefärligen gå på? Någon som har en uppfattning?
Problemet är.... Säljare har en tendens att inte se objektivt... :/ Det dom säljer är det bästa och det pris dom har är det bästa. Vill få en anna syn på det hela. Känns just nu som om det är väldigt enkelt med ved.... men om man gör flis effektivt så går det av sig själv.
Någon som kan ge ett ungefärligt pris? annars så får jag ringa lite.
Någon som kan ge ett ungefärligt pris? annars så får jag ringa lite.