Vare sig besiktningsmannen är kompetent eller inte så genomför man köpet av fastigheten är det 99% omöjligt att få rätt i tvist iom hur jordabalken ser ut. Att köpa besiktat hus är samma sak som att köpa något på blocket, eftersom det endast är en okulär besiktning. Allt som är innanför "ytskiktet" är ju inte för bedömning av besiktningsmannen...vi lärde oss den hårda vägen
Jag förstår dig att det är självklart inte kan ha varit särskilt motiverande att behöva betala för något som uppenbarligen är inkompetent genomfört, det hade jag inte heller betalat, men min poäng är att man inte skall känna sig "säker" trots en, enligt SBR, kompetent genomförd besiktning då man alltid köper en fastighet på vinst eller förlust.
Enda syftet som jag ser med en besiktning är att få ett oberoende okulärt utlåtande (alltså att allt det du själv ser får du på papper) inför en förhandling av köpeskillingen. Tyvärr tror många att besiktning är = att sitta säkert i båten, medans det är precis tvärtom och ger en falsk säkerhet inför det framtida ägandet.
Nu drev jag en smula ifrån ämnet, men eftersom vi själva föll i fällan av falsk trygghet iom besiktning så är det värt att upprepa så ofta man kan så fler o fler inser hur det ligger till
Mvh,
//H