Mycket "Mellan" här..men jag håller på och sätter OSB-skivorna på mellanväggarna och inser att de täta fina väggarna mellan rummen får en massa gapande hål uppe i kanten i mellanrummen mellan bjälklagsreglarna till loftet...ska visserligen sätta isolering mellan reglarna och sen sätta takpanel som ansluter till väggarna och tätas med fog osv..men det känns som att det blir ganska klent ljudskydd? Hur brukar man göra? Funderar på om jag ska smäcka dit en osb-skiva/gips i gapet för att säkerställa ljuddämpning?

Några förslag? Se bifogad bild

• mellanvaggslosning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?

Ola78
Man brukar bara spika syllen i bjälklaget under och hammarbandet i taket och sen inte göra nåt mer. När du isolerat i bjälklaget tror jag knappast ljudet fortplantar sig särskilt mycket. Man lägger isolering i inneväggar just av den anledningen att man vill dämpa ljud. När du sen satt din takpanel och fogat den så kommer det nog inte vandra så mycket ljud den vägen i alla fall. Se bara till att du är noga när du ansluter väggen mot bjälklaget under också så du inte får ljudgenomgång där.

Som jag tänkte då, det låter betryggande. Tack!

om du ska ha taklist kan du lämna ett litet mellanrum mellan gipsen och takpanelen och där lägga en akustikfog, kan göra ljudövergången ännu mindre. Men i ett enfamiljshus borde det räcka gott med bara isolering i vägg pch bjälklag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.