Hej!

Ska byta panel på en kortsidan av mitt hus och kollar på antingen grundmålad eller mellanstruken panel.

Mellanstruken låter ju enklare. Skulle i sådana fall köpa vit mellanstruken panel och sen måla med en röd oljefärg, som resten av huset. Räcker det verkligen med en strykning eller får man räkna med två då det vita kommer lysa igenom?

Någon som har erfarenhet av fördelar/nackdelar med mellanstruken eller grundmålad?

Tack!
 
P
R Rydback skrev:
Hej!

Ska byta panel på en kortsidan av mitt hus och kollar på antingen grundmålad eller mellanstruken panel.

Mellanstruken låter ju enklare. Skulle i sådana fall köpa vit mellanstruken panel och sen måla med en röd oljefärg, som resten av huset. Räcker det verkligen med en strykning eller får man räkna med två då det vita kommer lysa igenom?

Någon som har erfarenhet av fördelar/nackdelar med mellanstruken eller grundmålad?

Tack!
Grundfärgen kan vara vit men mellan och fördigstrykningen skulle jag ha haft i den kulören som det färdiga ska vara..
Bra att måla en gång med den röda innan uppsättning så man slipper vita ränder på fasaden när den rör sig..
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Rött på vitt känns som två stryckingar iaf.
 
ClasseClas
R Rydback skrev:
Hej!

Ska byta panel på en kortsidan av mitt hus och kollar på antingen grundmålad eller mellanstruken panel.

Mellanstruken låter ju enklare. Skulle i sådana fall köpa vit mellanstruken panel och sen måla med en röd oljefärg, som resten av huset. Räcker det verkligen med en strykning eller får man räkna med två då det vita kommer lysa igenom?

Någon som har erfarenhet av fördelar/nackdelar med mellanstruken eller grundmålad?

Tack!
Jag har kört med mellanstruken panel senaste gångerna och ser ingen anledning att använda grundad eller omålad panel överhuvud taget. Det finns röd mellanstruken panel som du ska använda, inte vit. Till och med Byggmax har/hade det som lagervara.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.