Hej, jag har nyligen köpt en lägenhet som renoverades för 1 år sedan av tidigare ägare.
Såg att det är ett mellanrum på ca 2 centimeter mellan marmorplattorna och väggen. (Se bild) När jag duschar kommer det in lite vatten mellan plattorna och väggen och tänkte direkt att det kommer svartmögel längst ner.
Varför har gamla ägaren lämnat det sådär? Tänkte fråga henne personligen men vill kolla med byggahus.se innan.
Finns det ingen fuktspärr och är det lag på att det ska finnas?
Tacksam för svar
Såg att det är ett mellanrum på ca 2 centimeter mellan marmorplattorna och väggen. (Se bild) När jag duschar kommer det in lite vatten mellan plattorna och väggen och tänkte direkt att det kommer svartmögel längst ner.
Varför har gamla ägaren lämnat det sådär? Tänkte fråga henne personligen men vill kolla med byggahus.se innan.
Finns det ingen fuktspärr och är det lag på att det ska finnas?
Tacksam för svar
Ser ut som en fuskrenovering. Du bör nog undersöka badrummet närmare för att se vad mer den tidigare ägaren kan ha ställt till med - och som du troligen ansvarar för nu. Vad stod det i beskrivningen? För jag antar att ingen besiktning gjordes?
Tack för ditt svar
I beskrivningen stod det om badrummet: "Badrum och kök i Carrara marmor. Lägenheten topprenoverad 2018 med exklusiva materialval."
Jag tror också att det är en fuskrenovering och som du säger att jag har ansvar för nu, vi gjorde ingen besiktning.
Saknande av tätskikt och fuktspärr kan nog inte heller falla inom ramen för dolt fel då det var öppet mellan marmorplattorna och väggen och man kunde sett det om man tog med och ställde sig på en stol i badrummet?
Så tror tyvärr som du säger att jag har ansvar för det nu.
I beskrivningen stod det om badrummet: "Badrum och kök i Carrara marmor. Lägenheten topprenoverad 2018 med exklusiva materialval."
Jag tror också att det är en fuskrenovering och som du säger att jag har ansvar för nu, vi gjorde ingen besiktning.
Saknande av tätskikt och fuktspärr kan nog inte heller falla inom ramen för dolt fel då det var öppet mellan marmorplattorna och väggen och man kunde sett det om man tog med och ställde sig på en stol i badrummet?
Så tror tyvärr som du säger att jag har ansvar för det nu.
antagligen är det så att "renoveringen" bestod av att man satte marmorn ovanpå befintligt kakel. Det i sig är inget fel, så länge tätskiktet under det befintliga kaklet är i gott skick. Det som är helt galet här är ju glipan i ovankant, det är rätt illa eftersom vatten lätt samlas där.
Tyvärr har jag inget bra svar på vad bästa lösningen är. Att ta ner den översta raden av marmor kanske går, och sen kapa plattorna så att de slutar på samma ställe som underliggande kakel kanske funkar, men det är inte säkert att det går att plocka ner marmorn utan att den skadas.
och nej, du har tyvärr inget att hämta vad gäller "dolt fel" osv, eftersom det hade varit väldigt lätt upptäckt att den där glipan var där. och den glipan i sin tur ger anledning att tro att även underliggande arbete kan vara dåligt utfört, precis som du säger.
Tyvärr har jag inget bra svar på vad bästa lösningen är. Att ta ner den översta raden av marmor kanske går, och sen kapa plattorna så att de slutar på samma ställe som underliggande kakel kanske funkar, men det är inte säkert att det går att plocka ner marmorn utan att den skadas.
och nej, du har tyvärr inget att hämta vad gäller "dolt fel" osv, eftersom det hade varit väldigt lätt upptäckt att den där glipan var där. och den glipan i sin tur ger anledning att tro att även underliggande arbete kan vara dåligt utfört, precis som du säger.
Är mycket möjligt att det är som ni säger. Kommer att fråga tidigare ägaren som "renoverat" vad han gjort och hur det ser ut bakom så jag vet med säkerhet. Samt fråga varför han lämnat en öppen glipa i ovankant.
Tack för era svar hittills
Tack för era svar hittills
Fick svar precis att det var tätskiktat bakom så att det inte spelar någon roll om vatten kommer in.
Jag frågade om våtrumsintyg men det hade han inte. Skulle vara bra att visa försäkringsbolag vid ev. framtida vattenskada.
Sen fick jag rådet att köpa silikon eller dra en list för säkerhets skull. Är ca 2,1 cm glipa som mest så är inte så liten glipa att man kan dra silikon direkt.
Jag frågade om våtrumsintyg men det hade han inte. Skulle vara bra att visa försäkringsbolag vid ev. framtida vattenskada.
Sen fick jag rådet att köpa silikon eller dra en list för säkerhets skull. Är ca 2,1 cm glipa som mest så är inte så liten glipa att man kan dra silikon direkt.
Redigerat:
Klicka här för att svara