2 315 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Mellanbälklag
Hej!
jag skall inreda en vind i ett gammalt hus, det bjälklag som finns idag är 135*135mm bjälkar med allt mellan 800-1140 mm c/c. Jag ska behålla det gamla bjälklaget men lägga nytt imellan så jag kan rikta upp golvet. Spännviden är ca 7600mm. Kan jag använda 2st 145*45 på 3800mm med spikplåt imellan eller är 145 för klent? Jag vill inte bygga upp golvet så mycket, då försvinner mycket av utrymmet.
jag skall inreda en vind i ett gammalt hus, det bjälklag som finns idag är 135*135mm bjälkar med allt mellan 800-1140 mm c/c. Jag ska behålla det gamla bjälklaget men lägga nytt imellan så jag kan rikta upp golvet. Spännviden är ca 7600mm. Kan jag använda 2st 145*45 på 3800mm med spikplåt imellan eller är 145 för klent? Jag vill inte bygga upp golvet så mycket, då försvinner mycket av utrymmet.
Jag förstår inte riktigt, vill du skarva ihop två reglar ände mot ände med hjälp av spikplåt utan upplag under skarven? Det är ingen bra idé. Är det verkligen en spännvidd på nästan åtta meter utan något upplag på vägen?
Nopp! där är inga upplag alls på de 7600mm. Men skulle man inte kunna spika på 600mm laskar över spikplåten? Spännviden är 7600mm mellan ytterväggarna och 145
rna jag skall använda är 3800mm.
Skulle man inte kunna slå ihop 4st 145
r 3800mm med skarvar förskjutna, visserligen så blir de 45+45= 90mm men kan inte det fungera?
Skulle man inte kunna slå ihop 4st 145
Jo, med tillräckligt förskjutna skarvar går det. Men 600 millimeter räcker inte långt, det blir enorma krafter på skarven om du vill att bjälkarna ska bära last. Skippa spikplåten och skarva ände mot ände med en kanske två meter lång regel (eller mer) på varje sida om skarven.
Svårt att förklara i text, men du behöver i så fall alltså två stycken 45x145x3800 och två stycken 45x145x2000 per bjälke.
Men 145 är ganska lite för en så stor spännvidd i vilket fall. Sviktar inte de bjälkar som ligger där idag?
Svårt att förklara i text, men du behöver i så fall alltså två stycken 45x145x3800 och två stycken 45x145x2000 per bjälke.
Men 145 är ganska lite för en så stor spännvidd i vilket fall. Sviktar inte de bjälkar som ligger där idag?
Menar du att om du står på mitten av de befintliga bjälkarna och hoppar eller gungar lite så sviktar de inte? För även om bredden är 140 så är det höjden som är mest avgörande. Men i och för sig, så länge du inte ska ha keramik på golvet så är det ju bara en bekvämlighetsfråga.
Edit: Jag funderade lite. Nästan åtta meter är riktigt lång spännvidd. Jag tror att du kommer få ordentlig svikt hur du än gör med 45x145, och jag har svårt att tro att inte ditt nuvarande bjälklag sviktar. Det är nog bäst om någon annan med erfarenhet av bjälklag med den spännvidden får uttala sig här, så glöm det mesta av vad jag har sagt..
Edit: Jag funderade lite. Nästan åtta meter är riktigt lång spännvidd. Jag tror att du kommer få ordentlig svikt hur du än gör med 45x145, och jag har svårt att tro att inte ditt nuvarande bjälklag sviktar. Det är nog bäst om någon annan med erfarenhet av bjälklag med den spännvidden får uttala sig här, så glöm det mesta av vad jag har sagt..
Jag har ungefär samma dimension på mellanbjälklaget, men 5,3 m spännvid. Det sviktar ganska mycket, hoppar man i rätt takt gungar golvet rejält. Med 7,6 m spännvid behövs nog stålbalkar om man ska kunna undvika rejäl svikt utan att ha högre balkar.
Hans
Hans
Har oxå funderat på det men eftersom det gamla bjälklaget har allt ifrån 600mm till 1400mm i c/c mått så blir det inte lätt att få golvspånskivorna till att passa.. Fan! det verkar vara ett omöjligt fall att reglar upp med 145 or. Om man bara ahde kunna göra en avväxling mellan det nya bjälklaget mot det gamla på något sätt och då fått ett upplag.
Du kan ju också kombinera bägge metoderna.
Rikta upp med påspikning samt lägg in mellanbjälkar där det behövs. Det blir starkt nog om huvuddelen av bärningen går på de gamla bjälkarna - du skrev ju att det var starkt nog redan, intesant.
Om du vill ha en extra säkerhet att belastningarna fördelas ut väl kan du lägga plywood istf golvspån.
Rikta upp med påspikning samt lägg in mellanbjälkar där det behövs. Det blir starkt nog om huvuddelen av bärningen går på de gamla bjälkarna - du skrev ju att det var starkt nog redan, intesant.
Om du vill ha en extra säkerhet att belastningarna fördelas ut väl kan du lägga plywood istf golvspån.
Alltså, du kan garanterat få det att hålla med 45x145, men det kommer bli gungigt. Precis som att ditt nuvarande bjälklag måste vara det om du verkligen känner efter. Så hållfastheten är mindre problem, att golvet kommer svaja när någon går där är ett större. Att göra en avväxling i taket på våningen under kan inte vara ett alternativ..? Kan du leva med att det svajar?lillenp skrev:Har oxå funderat på det men eftersom det gamla bjälklaget har allt ifrån 600mm till 1400mm i c/c mått så blir det inte lätt att få golvspånskivorna till att passa.. Fan! det verkar vara ett omöjligt fall att reglar upp med 145 or. Om man bara ahde kunna göra en avväxling mellan det nya bjälklaget mot det gamla på något sätt och då fått ett upplag.
Klicka här för att svara