3 127 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Mekanisk tilluft + värme
Jag sliter mitt hår i mina försök att hålla ventilations- och värmekostnaderna låga. Både installations OCH rörliga kostnader.
Det som är svårt att skaffa sig en överblick över är ventilationen. Nibe vill inte ge några råd utan hänvisar till installatören. Jag har två frågor som jag undrar om någon kan hjälpa mig med:
1.) Är det någon idé att installera uppvärmd tilluft á la Nibe 410 P? Vi har svårt att hitta vägar att dra alla ventilationsrör till alla rum. När vi frågade Nibe om man kunde minska på dimensionen sa de att det var viktigt att man beräknar kapacitet för tilluften, vilket bara en fackman kunde göra.
2.) Om vi i stället skulle ha mekanisk ouppvärmd tilluft, dvs 1 tilluftsventil i varje rum, får vi en tillräcklig och kostnadseffektiv ventilation då.
Vi funderar på alternativ 2 tillsammans med Nibe 360 P.
mvh
David
Det som är svårt att skaffa sig en överblick över är ventilationen. Nibe vill inte ge några råd utan hänvisar till installatören. Jag har två frågor som jag undrar om någon kan hjälpa mig med:
1.) Är det någon idé att installera uppvärmd tilluft á la Nibe 410 P? Vi har svårt att hitta vägar att dra alla ventilationsrör till alla rum. När vi frågade Nibe om man kunde minska på dimensionen sa de att det var viktigt att man beräknar kapacitet för tilluften, vilket bara en fackman kunde göra.
2.) Om vi i stället skulle ha mekanisk ouppvärmd tilluft, dvs 1 tilluftsventil i varje rum, får vi en tillräcklig och kostnadseffektiv ventilation då.
Vi funderar på alternativ 2 tillsammans med Nibe 360 P.
mvh
David
Mekanisk tilluft kan faktiskt tillföra en trevlig sak. I och med att all luft kommer in på ett ställe går det att filtrera denna från pollen. Jag har haft kollegor som sommartid skulle vilja bosätta sig på jobbet av just det skälet. All tilluft filtrerades och filter byttes enligt uppgift dagligen.
Kolla in www.kullahus.com. De har "miljöfläkten" i olika storlekar. Steglöst reglerbar med värmeväxlare. Har installerat en själv i källaren (busenkelt) funkar hur bra som helst. Ska installera en sk tvilling variant en trappa upp. Billigt, kan installeras själv.

Vad gäller miljöfläkten så kostar den 3500. Deras större fläktar enligt samma princip, vento 550, 1150, kostar några kr mer och har större kapacitet. Sen har det något de kallar villapaket i olika storlekar ( antal enheter, beroende på kapacitetskrav), tvilling variant innebär 2 likadana fläktar delar en styrenhet. Värmeåtervinningen ligger på ca 75% enligt tester.
;D
;D
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kolla även www.temovex.se. Jag vet inte pris men de har bra verkningsgrad.
...Kolla även www.villavent.se
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden