Hej!
Generellt när man isolationsmäter en hel central ska man ju kortsluta faser och nollor och megga mot jord. Om man däremot har ett jordfel, låt säga att man misstänker överslag mellan nolla och jord någonstans i anläggningen, kan man då lossa nollorna en efter en och enbart megga mellan enskild nolla och jordplint utan att elektronik eller annat går sönder? Hur går ni tillväga?
 
Är ju bara att lossa jordtråd för jordtråd och fortsätta megga som vanligt mot jord om du misstänker att nollan ligger ihop med jorden. Tn-s eller tn-c?
 
  • Gilla
Micha_71 och 1 till
  • Laddar…
J
Nyfiken, kan man megga med utrustning kvar på nätet? Trodde allt måste kopplas ur, vilket blir ett jättejobb om man har mkt fast kopplat, tex hemautomation, värmepump etc
 
Ja givetvis är det så man gör, tillfälligt hjärnsläpp. Tack!
Om man kortsluter fas och nolla kan det inte gå ström genom kretsen, därav kan ingen utrustning/elektronik gå sönder.
 
tippz tippz skrev:
Är ju bara att lossa jordtråd för jordtråd och fortsätta megga som vanligt mot jord om du misstänker att nollan ligger ihop med jorden. Tn-s eller tn-c?
Jag skulle inte göra så, låt skyddsjorden vara utan låt lossa istället nollorna.
Man kan isolationsmäta med 250 V om man är osäker på om utrustning kan skadas.
Även med faser och nolla ihopkopplade kan det fortfarande finnas elektroniska apparater med EMC-skydd mot PE.
 
  • Gilla
JellyBelly
  • Laddar…
Som sagt, koppla ihop fas och nolla på den aktuella gruppen och megga mellan fas/nolla och jord, då finns ingen risk för ev elektronik.
 
  • Gilla
Micha_71
  • Laddar…
Om man har eletronik inkopplad på gruppen, så kan det vara brsa att nöja sig med att megga med 250 eller möjligen 500V.

även om isolation i trafo osv. i elektroniken skall tåla 4 000V, så kan det vara onödigt att utmana den, framförallt om det är någon tveksam kina tillverkad pryl.
 
Tål inte elektroniken 1000V mellan ihopkopplad fas/nolla och jord kanske det är lika bra att den blir förstörd. Kravet är om jag inte mins helt fel minst 2500V.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Risken att skada något genom meggning är i praktiken obefintlig i stort oavsett hur man gör mätningen. Att det mäts med faser och nolla sammankopplat är främst för att man då får en vettig summerad bild av tillståndet mot jord via en så stor del av systemet som möjligt. Skulle det då visa sig avvika väsentligt från det önskade resultatet bara att gå vidare mer finstilt uppdelat och även då lämpligtvis med fas(er) och N ihop.

Och som Bo skrev är det fel mot N man är ute efter låt jordarna vara orörda. Är det något man isf kan göra i det fallet är det att koppla bort, skilja så mycket av belastningar som möjligt och mäta mot enskilda N för grupperna. Att ha åtkomliga stickproppsanslutningar loss och strömbrytare och säkringar från ger direkt och snabbt riktning mot problemet i de fallen om man vill vara lite systematisk och inte erfarenheter ger lämpliga genvägar.
 
J
Snor tråden för en fråga, hela el-eliten är ju samlad här 😀

Försöker vara kostnadseffektiv och på egen hand (är ej elektriker) ta reda på om jag ska anlita ugns-reparatören eller elektrikern.

Jordfelsbrytaren löser efter ett par minuter med ugnen på. Har gjort det för mig uppenbara med att via säkringen koppla ifrån all utomhus el och annat misstänkt anslutet via stickpropp. Har också försökt utesluta att det kommer jordfesström från annan håll än spisen genom att skruva ur alla säkringar i centralen utom de tre för spisen och sen testköra. Resultatet blev att jordfelsbrytaren löste även i detta läget.

Kan jag då dra slutsatsen att det är ugnen som är den mest troliga felkällan och be ugns-reparatören komma och felsöka ugnen?
 
J Jönas skrev:
Snor tråden för en fråga, hela el-eliten är ju samlad här 😀

Försöker vara kostnadseffektiv och på egen hand (är ej elektriker) ta reda på om jag ska anlita ugns-reparatören eller elektrikern.

Jordfelsbrytaren löser efter ett par minuter med ugnen på. Har gjort det för mig uppenbara med att via säkringen koppla ifrån all utomhus el och annat misstänkt anslutet via stickpropp. Har också försökt utesluta att det kommer jordfesström från annan håll än spisen genom att skruva ur alla säkringar i centralen utom de tre för spisen och sen testköra. Resultatet blev att jordfelsbrytaren löste även i detta läget.

Kan jag då dra slutsatsen att det är ugnen som är den mest troliga felkällan och be ugns-reparatören komma och felsöka ugnen?
Låter garanterat att spisen strular
 
J Jönas skrev:
Snor tråden för en fråga, hela el-eliten är ju samlad här 😀

Försöker vara kostnadseffektiv och på egen hand (är ej elektriker) ta reda på om jag ska anlita ugns-reparatören eller elektrikern.

Jordfelsbrytaren löser efter ett par minuter med ugnen på. Har gjort det för mig uppenbara med att via säkringen koppla ifrån all utomhus el och annat misstänkt anslutet via stickpropp. Har också försökt utesluta att det kommer jordfesström från annan håll än spisen genom att skruva ur alla säkringar i centralen utom de tre för spisen och sen testköra. Resultatet blev att jordfelsbrytaren löste även i detta läget.

Kan jag då dra slutsatsen att det är ugnen som är den mest troliga felkällan och be ugns-reparatören komma och felsöka ugnen?
kolla genom att köra ett element åt gången
undervärme
varmluft
grill
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Sitter ugnen kopplad i ett vanligt uttag, eller fast monterad? Om det är ett vanligt uttag, så kan du testa med att koppla in något annat som drar mycket ström, ex. en vattenkokare, eller vattenkokare, brödrost och kaffebryggare i uttaget (via gren dosa/sladd). Försök komma upp i sås stor förbrukning som möjligt, utan att säkringen löser ut.

Om då jordfelsbrytaren inte löser ut, men löser ut för din ugn. Så är det i princip bevisat att det är ugnen som är problemet.

Det som inte testas med den metod du beskriver, är om det finns ett isolationsfel någonannanstans, som löser ut för att det går en stor ström från ugnen i neutrtalledaren.

Antag att du har ett fel, ex. i kablar till taklampan i köket. Där läcker ex. 0,5% av strömmen som går i neutralledaren mot jord. Det är först om det går mycket ström i neutralledaren som 0,5% av den blir mer än 30mA som är grönsen för jordflesbrytaren. Alla nutralledare i ´hela anläggningen är ihopkopplade. Så ett sådant fel ex. i en utomhuslampa kan lösa ut för att du kör kaffebryggaren i köket, som då skickar kanske 5 - 6A i neutralen. Och alla neutaler är ihopkopplade även om du bryter säkringar. Säkringarna bryter bara fasledaren till gruppen.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Sitter ugnen kopplad i ett vanligt uttag, eller fast monterad? Om det är ett vanligt uttag, så kan du testa med att koppla in något annat som drar mycket ström, ex. en vattenkokare, eller vattenkokare, brödrost och kaffebryggare i uttaget (via gren dosa/sladd). Försök komma upp i sås stor förbrukning som möjligt, utan att säkringen löser ut.

Om då jordfelsbrytaren inte löser ut, men löser ut för din ugn. Så är det i princip bevisat att det är ugnen som är problemet.

Det som inte testas med den metod du beskriver, är om det finns ett isolationsfel någonannanstans, som löser ut för att det går en stor ström från ugnen i neutrtalledaren.

Antag att du har ett fel, ex. i kablar till taklampan i köket. Där läcker ex. 0,5% av strömmen som går i neutralledaren mot jord. Det är först om det går mycket ström i neutralledaren som 0,5% av den blir mer än 30mA som är grönsen för jordflesbrytaren. Alla nutralledare i ´hela anläggningen är ihopkopplade. Så ett sådant fel ex. i en utomhuslampa kan lösa ut för att du kör kaffebryggaren i köket, som då skickar kanske 5 - 6A i neutralen. Och alla neutaler är ihopkopplade även om du bryter säkringar. Säkringarna bryter bara fasledaren till gruppen.
Tack för uttömmande och pedagogiskt svar!
Ugnen/spisen sitter ansluten direkt på plintar i väggen (det är ett gammalt hus) med fem ledare. Dessa är direkt matade från en egen tre-fas grupp.

Givet detta, kan det ändå bli så som du skriver? Tänker på att ugnen sannolikt är rätt så välbalanserad mellan sina faser och då inte ger så stor ström i nollan.
 
A
Du kan nog utgå från att ugnen är problemet.

Löser den vid något speciellt läge som returen skriver ovan? Är det en spis alltså? Spisens plattor fungerar utan att lösa jfb?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.