9 291 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Meggning vid felsökning
Sida 1 av 2
Hej!
Generellt när man isolationsmäter en hel central ska man ju kortsluta faser och nollor och megga mot jord. Om man däremot har ett jordfel, låt säga att man misstänker överslag mellan nolla och jord någonstans i anläggningen, kan man då lossa nollorna en efter en och enbart megga mellan enskild nolla och jordplint utan att elektronik eller annat går sönder? Hur går ni tillväga?
Generellt när man isolationsmäter en hel central ska man ju kortsluta faser och nollor och megga mot jord. Om man däremot har ett jordfel, låt säga att man misstänker överslag mellan nolla och jord någonstans i anläggningen, kan man då lossa nollorna en efter en och enbart megga mellan enskild nolla och jordplint utan att elektronik eller annat går sönder? Hur går ni tillväga?
Ja givetvis är det så man gör, tillfälligt hjärnsläpp. Tack!
Om man kortsluter fas och nolla kan det inte gå ström genom kretsen, därav kan ingen utrustning/elektronik gå sönder.
Om man kortsluter fas och nolla kan det inte gå ström genom kretsen, därav kan ingen utrustning/elektronik gå sönder.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag skulle inte göra så, låt skyddsjorden vara utan låt lossa istället nollorna.tippz skrev:
Man kan isolationsmäta med 250 V om man är osäker på om utrustning kan skadas.
Även med faser och nolla ihopkopplade kan det fortfarande finnas elektroniska apparater med EMC-skydd mot PE.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Om man har eletronik inkopplad på gruppen, så kan det vara brsa att nöja sig med att megga med 250 eller möjligen 500V.
även om isolation i trafo osv. i elektroniken skall tåla 4 000V, så kan det vara onödigt att utmana den, framförallt om det är någon tveksam kina tillverkad pryl.
även om isolation i trafo osv. i elektroniken skall tåla 4 000V, så kan det vara onödigt att utmana den, framförallt om det är någon tveksam kina tillverkad pryl.
Risken att skada något genom meggning är i praktiken obefintlig i stort oavsett hur man gör mätningen. Att det mäts med faser och nolla sammankopplat är främst för att man då får en vettig summerad bild av tillståndet mot jord via en så stor del av systemet som möjligt. Skulle det då visa sig avvika väsentligt från det önskade resultatet bara att gå vidare mer finstilt uppdelat och även då lämpligtvis med fas(er) och N ihop.
Och som Bo skrev är det fel mot N man är ute efter låt jordarna vara orörda. Är det något man isf kan göra i det fallet är det att koppla bort, skilja så mycket av belastningar som möjligt och mäta mot enskilda N för grupperna. Att ha åtkomliga stickproppsanslutningar loss och strömbrytare och säkringar från ger direkt och snabbt riktning mot problemet i de fallen om man vill vara lite systematisk och inte erfarenheter ger lämpliga genvägar.
Och som Bo skrev är det fel mot N man är ute efter låt jordarna vara orörda. Är det något man isf kan göra i det fallet är det att koppla bort, skilja så mycket av belastningar som möjligt och mäta mot enskilda N för grupperna. Att ha åtkomliga stickproppsanslutningar loss och strömbrytare och säkringar från ger direkt och snabbt riktning mot problemet i de fallen om man vill vara lite systematisk och inte erfarenheter ger lämpliga genvägar.
Snor tråden för en fråga, hela el-eliten är ju samlad här 😀
Försöker vara kostnadseffektiv och på egen hand (är ej elektriker) ta reda på om jag ska anlita ugns-reparatören eller elektrikern.
Jordfelsbrytaren löser efter ett par minuter med ugnen på. Har gjort det för mig uppenbara med att via säkringen koppla ifrån all utomhus el och annat misstänkt anslutet via stickpropp. Har också försökt utesluta att det kommer jordfesström från annan håll än spisen genom att skruva ur alla säkringar i centralen utom de tre för spisen och sen testköra. Resultatet blev att jordfelsbrytaren löste även i detta läget.
Kan jag då dra slutsatsen att det är ugnen som är den mest troliga felkällan och be ugns-reparatören komma och felsöka ugnen?
Försöker vara kostnadseffektiv och på egen hand (är ej elektriker) ta reda på om jag ska anlita ugns-reparatören eller elektrikern.
Jordfelsbrytaren löser efter ett par minuter med ugnen på. Har gjort det för mig uppenbara med att via säkringen koppla ifrån all utomhus el och annat misstänkt anslutet via stickpropp. Har också försökt utesluta att det kommer jordfesström från annan håll än spisen genom att skruva ur alla säkringar i centralen utom de tre för spisen och sen testköra. Resultatet blev att jordfelsbrytaren löste även i detta läget.
Kan jag då dra slutsatsen att det är ugnen som är den mest troliga felkällan och be ugns-reparatören komma och felsöka ugnen?
Låter garanterat att spisen strularJ Jönas skrev:Snor tråden för en fråga, hela el-eliten är ju samlad här 😀
Försöker vara kostnadseffektiv och på egen hand (är ej elektriker) ta reda på om jag ska anlita ugns-reparatören eller elektrikern.
Jordfelsbrytaren löser efter ett par minuter med ugnen på. Har gjort det för mig uppenbara med att via säkringen koppla ifrån all utomhus el och annat misstänkt anslutet via stickpropp. Har också försökt utesluta att det kommer jordfesström från annan håll än spisen genom att skruva ur alla säkringar i centralen utom de tre för spisen och sen testköra. Resultatet blev att jordfelsbrytaren löste även i detta läget.
Kan jag då dra slutsatsen att det är ugnen som är den mest troliga felkällan och be ugns-reparatören komma och felsöka ugnen?
kolla genom att köra ett element åt gångenJ Jönas skrev:Snor tråden för en fråga, hela el-eliten är ju samlad här 😀
Försöker vara kostnadseffektiv och på egen hand (är ej elektriker) ta reda på om jag ska anlita ugns-reparatören eller elektrikern.
Jordfelsbrytaren löser efter ett par minuter med ugnen på. Har gjort det för mig uppenbara med att via säkringen koppla ifrån all utomhus el och annat misstänkt anslutet via stickpropp. Har också försökt utesluta att det kommer jordfesström från annan håll än spisen genom att skruva ur alla säkringar i centralen utom de tre för spisen och sen testköra. Resultatet blev att jordfelsbrytaren löste även i detta läget.
Kan jag då dra slutsatsen att det är ugnen som är den mest troliga felkällan och be ugns-reparatören komma och felsöka ugnen?
undervärme
varmluft
grill
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Sitter ugnen kopplad i ett vanligt uttag, eller fast monterad? Om det är ett vanligt uttag, så kan du testa med att koppla in något annat som drar mycket ström, ex. en vattenkokare, eller vattenkokare, brödrost och kaffebryggare i uttaget (via gren dosa/sladd). Försök komma upp i sås stor förbrukning som möjligt, utan att säkringen löser ut.
Om då jordfelsbrytaren inte löser ut, men löser ut för din ugn. Så är det i princip bevisat att det är ugnen som är problemet.
Det som inte testas med den metod du beskriver, är om det finns ett isolationsfel någonannanstans, som löser ut för att det går en stor ström från ugnen i neutrtalledaren.
Antag att du har ett fel, ex. i kablar till taklampan i köket. Där läcker ex. 0,5% av strömmen som går i neutralledaren mot jord. Det är först om det går mycket ström i neutralledaren som 0,5% av den blir mer än 30mA som är grönsen för jordflesbrytaren. Alla nutralledare i ´hela anläggningen är ihopkopplade. Så ett sådant fel ex. i en utomhuslampa kan lösa ut för att du kör kaffebryggaren i köket, som då skickar kanske 5 - 6A i neutralen. Och alla neutaler är ihopkopplade även om du bryter säkringar. Säkringarna bryter bara fasledaren till gruppen.
Om då jordfelsbrytaren inte löser ut, men löser ut för din ugn. Så är det i princip bevisat att det är ugnen som är problemet.
Det som inte testas med den metod du beskriver, är om det finns ett isolationsfel någonannanstans, som löser ut för att det går en stor ström från ugnen i neutrtalledaren.
Antag att du har ett fel, ex. i kablar till taklampan i köket. Där läcker ex. 0,5% av strömmen som går i neutralledaren mot jord. Det är först om det går mycket ström i neutralledaren som 0,5% av den blir mer än 30mA som är grönsen för jordflesbrytaren. Alla nutralledare i ´hela anläggningen är ihopkopplade. Så ett sådant fel ex. i en utomhuslampa kan lösa ut för att du kör kaffebryggaren i köket, som då skickar kanske 5 - 6A i neutralen. Och alla neutaler är ihopkopplade även om du bryter säkringar. Säkringarna bryter bara fasledaren till gruppen.
Tack för uttömmande och pedagogiskt svar!H hempularen skrev:Sitter ugnen kopplad i ett vanligt uttag, eller fast monterad? Om det är ett vanligt uttag, så kan du testa med att koppla in något annat som drar mycket ström, ex. en vattenkokare, eller vattenkokare, brödrost och kaffebryggare i uttaget (via gren dosa/sladd). Försök komma upp i sås stor förbrukning som möjligt, utan att säkringen löser ut.
Om då jordfelsbrytaren inte löser ut, men löser ut för din ugn. Så är det i princip bevisat att det är ugnen som är problemet.
Det som inte testas med den metod du beskriver, är om det finns ett isolationsfel någonannanstans, som löser ut för att det går en stor ström från ugnen i neutrtalledaren.
Antag att du har ett fel, ex. i kablar till taklampan i köket. Där läcker ex. 0,5% av strömmen som går i neutralledaren mot jord. Det är först om det går mycket ström i neutralledaren som 0,5% av den blir mer än 30mA som är grönsen för jordflesbrytaren. Alla nutralledare i ´hela anläggningen är ihopkopplade. Så ett sådant fel ex. i en utomhuslampa kan lösa ut för att du kör kaffebryggaren i köket, som då skickar kanske 5 - 6A i neutralen. Och alla neutaler är ihopkopplade även om du bryter säkringar. Säkringarna bryter bara fasledaren till gruppen.
Ugnen/spisen sitter ansluten direkt på plintar i väggen (det är ett gammalt hus) med fem ledare. Dessa är direkt matade från en egen tre-fas grupp.
Givet detta, kan det ändå bli så som du skriver? Tänker på att ugnen sannolikt är rätt så välbalanserad mellan sina faser och då inte ger så stor ström i nollan.
