Hej,
Kommer behöva sänksåg för mitt altanbygge då jag kommer behöva kapa trall över golvreglar. Är inne på meeks sänksåg. Verkar få bra recensioner och den är billig. Tror mig inte använda den frekvent efter altanbygget.
Har någon använt den får ni gärna komma med input.
Den kritik jag läst är att styrskenan inte kommer med tvingar och styrskena med tving är slutsåld. Har ni tips hur man bäst fäster skenan. Vanlig skrivning?
Kommer behöva sänksåg för mitt altanbygge då jag kommer behöva kapa trall över golvreglar. Är inne på meeks sänksåg. Verkar få bra recensioner och den är billig. Tror mig inte använda den frekvent efter altanbygget.
Har någon använt den får ni gärna komma med input.
Den kritik jag läst är att styrskenan inte kommer med tvingar och styrskena med tving är slutsåld. Har ni tips hur man bäst fäster skenan. Vanlig skrivning?
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Du behöver ingen sänksåg för att kapa trall över reglar. En hyfsad cirkelsåg räcker, du kan kapa efter en alu-riktbräda som spänts fast med snabbtvingar tex. Eller på frihand efter ett blyertsstreck, blir spikrakt det med. Var noga med att ställa in rätt sågdjup bara - precis litet djupare än vad trallen är tjock.
Själv äger jag ingen sänksåg men om jag vill ha en sådan så väljer jag definitivt inte Meec. Detta är precisionsprylar… annars värdelöst.
Själv äger jag ingen sänksåg men om jag vill ha en sådan så väljer jag definitivt inte Meec. Detta är precisionsprylar… annars värdelöst.
Jag ska kapa trallen längs med en hel spikregel. Trallen läggs i sektioner sektionsindelaren vinkelrät mot huset. Övrig trall längs med huset. Längsgående trall ska kapas mitt på en 45 regel. Är inte det problematiskt med en cirkelsåg? Jag är verkligen ingen expert på detta
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Posta en enkel skiss på hur du tänker. Vad du berättat - efter vad jag förstått - så är det ett jobb för en vanlig cirkelsåg.
Det är klart att jag kan köpa en dyrare men min fråga är väl snarare om precisionen är god nog. Jag kommer inte köra den dagligdags när altanen är klar.H Harald Blåtumme skrev:Du behöver ingen sänksåg för att kapa trall över reglar. En hyfsad cirkelsåg räcker, du kan kapa efter en alu-riktbräda som spänts fast med snabbtvingar tex. Eller på frihand efter ett blyertsstreck, blir spikrakt det med. Var noga med att ställa in rätt sågdjup bara - precis litet djupare än vad trallen är tjock.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Jag ser inte snittet du vill göra på din skiss.
Vad en bra sänksåg ska ha är exakta skenor etc. Betvivlar att Meec sänksågar har detta men vet ej.
Ska du bara kapa av litet trall över en regel är det som sagt mycket enkelt med en vanlig cirkelsåg. Troligen enkelt även med din Meec sänksåg, väldigt enkla saker detta.
Kör en test med din utrustning på något ”o-värdefullt” om du vill se hur det funkar.
Vad en bra sänksåg ska ha är exakta skenor etc. Betvivlar att Meec sänksågar har detta men vet ej.
Ska du bara kapa av litet trall över en regel är det som sagt mycket enkelt med en vanlig cirkelsåg. Troligen enkelt även med din Meec sänksåg, väldigt enkla saker detta.
Kör en test med din utrustning på något ”o-värdefullt” om du vill se hur det funkar.
Ja, frågan var ju egentligen bara om sågen dög till något. Inte huruvida detta var svårt eller lätt. Jag har en cirkelsåg men har blivit rekommenderad sänksåg.H Harald Blåtumme skrev:Jag ser inte snittet du vill göra på din skiss.
Som du ser på skissen avslutar längsgående trall mitt på en av dubbelreglarna. Jag ska alltså kapa trallen längs med hela längden av och mitt på dubbelreglarna.
Ser heller inte problemet med cirkelsåg. Har du ingen nytta av sänksågen senare så är det bortkastade pengar.
Bra stöd och rätt sågdjup så fixar du det ändå.
Bra stöd och rätt sågdjup så fixar du det ändå.
Om du redan har en cirkelsåg så stämmer jag in i kören att du ska använda den istället.
Sväng in på bygghandeln och köp dig en rätskiva/rätstege som du använder som styrskena. Du får mäta och kolla hur mycket din såg bygger från plattan till klinga och addera det när du placerar rätskivan.
Glöm inte att slå in en kil om du klyver längs en trallbräda. Går lite enklare då.
Kör själv på det viset och har kapat allt från trall till bänkskivor.
Sväng in på bygghandeln och köp dig en rätskiva/rätstege som du använder som styrskena. Du får mäta och kolla hur mycket din såg bygger från plattan till klinga och addera det när du placerar rätskivan.
Glöm inte att slå in en kil om du klyver längs en trallbräda. Går lite enklare då.
Kör själv på det viset och har kapat allt från trall till bänkskivor.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Styrskena som passar Meec sänksåg?
Verktyg & Maskiner -
Styrskena till äldre Festo sänksåg
Verktyg & Maskiner -
Festool sänksåg TS 55 och Bosch styrskena FSN typ 800 och 1600?
Verktyg & Maskiner -
Behöver tips på prisvärd sänksåg och styrskena
Verktyg & Maskiner -
Meeks sänksåg och styrskena
Altan & Uteplats