Har en cotech tigersåg som ja antar att den inte är pendling på:) så vad är pendling och va gör det för skillnad? :)
 
Högljud, mycket vibrationer.
Har använt den till blandade uppgifter under 1,5-2 år och nu är den på slutet av sin livscykel.
Det går bara att sätta in blad upp&ner.
Hålet där axeln går ut är glappar flera mm, kan iofs ge en viss pendelrörelse :cool:
Halsen där man håller blir väldigt varm, troligtvis på grund av det ovan.
När den ger upp kommer jag inte att köpa en till.
 
pehter aka ibbe skrev:
Högljud, mycket vibrationer.
Har använt den till blandade uppgifter under 1,5-2 år och nu är den på slutet av sin livscykel.
Det går bara att sätta in blad upp&ner.
Hålet där axeln går ut är glappar flera mm, kan iofs ge en viss pendelrörelse :cool:
Halsen där man håller blir väldigt varm, troligtvis på grund av det ovan.
När den ger upp kommer jag inte att köpa en till.
Här har man ju en av fördelarna med att köpa billigt skräp på jula. Om det går sönder så kan man få nytt skräp.
 
JoakimJohansson skrev:
Har en cotech tigersåg som ja antar att den inte är pendling på:) så vad är pendling och va gör det för skillnad? :)
Pendling gör att bladet rör sig "upp/ner" per automatik och inte bara ut/in... När man sågar med tigersåg eller sticksåg så gör man ju ofta det manuellt annars, alltså man pressar inte bara rakt ner (eller rakt fram med sticksåg) utan man lyfter/trycker ner om vartannat för att såga effektivare.

"Manuell" pendling leder ju till ojämnare sågning då man måste hålla styr på sågen samt "jucka" den upp ner samtidigt. Har man pendling "inbyggt" kan man bara koncentrera sig på att såga rakt...
 
Spelar pendling någon roll när man sågar metall?

Boschs blåa sågar, har de pendling? Det står inget om det i specen, eller läser jag fel?
 
En enklare o svagare tigersåg utan pendling, steglös hastighet, reglerbart sågdjup osv för 199kr är ett relativt bra köp på samma sätt som en tiger med all-inclusive för 2500 kr är ett bra köp.
Att däremot lägga 1000-1500 kr på ett mellanting tycker jag iaf är ett sämre köp en dom andra två.
 
  • Gilla
charta77 och 1 till
  • Laddar…
man använder ju en tigersåg för fulkapning och med tanke på hur jag misshandlat den jag köpte för ett par år sen tycker jag att den funkat bra.
visst en som kostar tio gånger mer kanske fungerar lite bättre men då vågar man nog knappast använda den till att kapa ner väggar små träd kapa rötter när man försöker gräva etc.
Funderar på att köpa en till inte för att det är nåt egentligt fel på den jag har förutom att jag har lyckats såga lite i elsladden :o
 
anders07 skrev:
Oj då, jag har inte pendling på varken min sticksåg eller min tigersåg... Jag har trots det klarat av att helrenovera en lägenhet och två hus nu så jag tror jag nöjer mig med de jag har... (läs: allt är relativt) :)
Sticksåg utan pendling. Det trodde jag ärligt talat inte att det gick att köpa idag. Även den billigaste stickisen på jula har pendling i fyra lägen. Anders, jag får gratulera dig till ett fantastiskt tålamod kring hur dina verktyg fungerar....! Det skulle vara mycket billigare att vara som du. :)
 
Mikael_L
pelpet skrev:
Spelar pendling någon roll när man sågar metall?

Boschs blåa sågar, har de pendling? Det står inget om det i specen, eller läser jag fel?
Man ska inte ha pendling på till allt. T.ex. vid sågning i metall eller när man ska ta kurviga kurvor. Snävaste kurvorna = ingen pendling. Vidare kurvor = lite mer pendling -> alltmer pendling ju större kurva det gäller. Ja du förstår. :)

Alla blå bosch, så länge dom inte är inte riktiga antikviteter, har pendling.
 
Mikael_L skrev:
Alla blå bosch, så länge dom inte är inte riktiga antikviteter, har pendling.
Alla blå sticksågar ja, alla blå tigersågar, nej. Antar att det är tigrar Pelpet frågar om.....eller?
 
Japp, tigrar. Helst GSA 10.8 V-Li och GSA 18 V-Li. Sladd är ju inte så kul om man kan slippa.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Antar att det är tigrar Pelpet frågar om.....eller?
Sorry, my bad ... :o
 
Nej, pendling skall inte användas till metall. I trä gör pendlingen stor skillnad. Jag hade först en billig tigersåg från Ferm (Jula) Det stora problemet med den var inte att den saknade pendling, utan att den hade så dåligt vridmoment/utväxling, att det var hopplöst att såga metall på lågfart. Sågen bara stannade. Man var tvungen att såga på högvarv, och då får man dålig livslängd ur bladen.
Vad man skall titta efter är alltså:
1. Vettig effekt och motorstyrning (om man skall såga metall)
2. Pendling (om man skall såga trä)
3. Snabbkoppling för bladet

I praktiken använder de flesta tigern till både trä och metall.
 
De där billiga tigersågarna klara förvånansvärt mycket. Jag använde de mest till metallkapning. Metallstycket på bilden är 35mm tjock och 130mm bred. Med smörjning till bladet så nöter man sig igenom efter en stund. Som synes så har jag investerat i ytterligare en av billig modell, trots att den gamla fortfarande fungerar som avsetts.
tiger01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tiger02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gissar att bladet kostade lika mycket som sågen ungefär....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.