Byggahus.se

Meec multiseries

15k läst  25 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej! Som nybliven husägare och hemmafixare så tänkte jag fråga lite (ännu en verktygstråd) om Julas Meec verktyg nu när dom kommit med en multiserie -samma batteri till alla maskiner.

Då jag redan har i förskaffat några av de verktyg jag kommer att använda mest från bättre tillverkare.
    Skruvdragare - Makita 18v
    Cirkelsåg - Makita 18+18v
    Kap/gersåg - Einhell

Dock så finns de ju fler verktyg man ibland behöver.. Tex sticksåg, multiverktyg, tigersåg, borrhammare etc vilket förmodligen mest kommer att ligga å samla damm.

Tror ni Meec's prylar fungerar vettigt?
    18v men dock bara 1,5 Ah.. Eller är det bättre att köpa sladddrivet (hatar sladdar)

Helst av allt vill jag givetvis köpa allt i Makitas 18v serie men har insett att jag kommer bli ruinerad på kuppen samt få en skogstokig fru här hemma..

Mvh

2. J
    Medlem Nivå 3
    Jag har samma problem som dig med en oförstående hustru.

Jag kollade Julas nya Meec serie och fick testa med ett uppladdat batteri - Stark och smidig och utan "slammer" när man startar vilket jag inte gillar hos manga maskiner

Jag har 2 stycken 12 V Makita idag och de är svaga och trista - dessutom är deras chuckar ganska bedrövliga.

För något år sedan så köpte jag ett Makitaset med skruvdragare och mutterdragare och de var starka men batterierna tog slut förvånansvärt snabbt. Gick tillbaka och klagade och efter en del diskussioner fick jag pengarna tillbaka!

Jag ersatte maskinen med en Ryobi 18V och den funkar bra men saknar den sköna balansen. Måste säga att Julas nya serie verkar vara en rimlig balans för att uppnå ”Good enough funktion” till rimliga pengar.

Mitt tips: Köp två standardmaskiner istället för bara ett extra batteri.
    Superbra att ibland slippa hålla på att byta bits/borr/försänkare hela tiden och om du ska använda den mycket så är det bara att ta maskin två och fortsätta skruva

Jag försöker hela tiden hitta maskiner som är bättre än de billigaste men inte så dyra som de stora märkena. Känns ändå som om jag ska bli riktigt nöjd så duger det inte med en ”Makita” utan det måsta vara en ”Dyr Makita”.

Dessutom är Julas serie så billig att att du kan köpa 4 stycken medan du får en Makita av OK kvalitet.

3. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Oavsett märke, dyrt el billigt vissnar batterierna av att inte användas, köp tiger, stick, och slagborr med sladd, dom håller livet ut i hobbybruk, och är starkare.

4. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Det blir nog till att hoppa över meecs batteriserie då jag ändå inte orkar med fler batterier och laddare hemma än de jag redan har.. (Makita samt nå biltema prylar) Känns som att det räcker med två olika..

Får bli till att antingen utöka Makita sortimentet (är ju ändå schysst att ha allt i samma, plus att batterierna får användas frekvent) eller köpa billigare grejer med sladd alternativt begagnade märkesgrejer om jag dyker på något vettigt.

5. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Jag köpte 2 Makita maskiner för 5 år sen, drygt 3 år använde jag dom yrkesmässigt, senaste 2 åren har jag bara haft dom hemma för hobbybruk, nu är alla 4 batterier döda.
    Köpte en Roybi skruvdragare för 3 år sen, knappt använd alls, gav bort den nyligen här på Bygga hus, batteriet var dött.

Alla maskiner med sladd jag köpt sen jag började bo själv 1986, funkar fortfarande.

• Laddar…
  6. K
    Medlem · Nivå 8
    Märkligt att mina 10 år gamla NiCd batterier fortfarande knallar på, såna ska ju vara sämre än dom nya?
    Men jag håller med om att sladd är bra, till allt utom skruvdragare. Håller länge, billigt att köpa och bra ös. Min gamla Skil sladdmaskin på 600 W kostade inte många hundra, men den är i alla fall bättre på att borra stora hål och blanda kakelfix än dom flesta dyra batterimaskiner. Och tänk så drygt det hade varit att slipa stora ytor med batteridriven vinkelslip (eller bandslip, men sån har ingen varit dum nog att tillverka vad jag sett).

7. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Ja lite egendomligt. Batteriet till Roybin funkade och tog laddning, men laddade ur av sig själv på nån dag. Trots att det indikerade fullt, fanns det bara kraft för några skruvar.
    Samtliga Makita batterierna har funkat som dom ska tills dom plötsligt inte går att ladda, nästan så man funderar på om det finns nått chip i batteriet, som på tid eller antal laddningar stänger av batteriet.

8. T
    Medlem · Nivå 11
    Det finns en massa skrivet om just makitabatterier men en kort sammanfattning är att li-ion batterier kräver men övervakning än ni-cd batterier då de kan skena och brinna explosionartat om de hanteras fel.

Därför har makita en krets i batteriet som övervakar och ser till att batteriet mår bra. Övervakningskretsen drivs enbart av första cellen i batteriet och när den laddas ur av att övervakningen ständigt är på och kollar batteriets status säger övervakningen ifrån och talar om för laddaren att batteriet är trasigt och därför inte får laddas.

Tyvärr ett vanligt fel och en felkonstruktion från makitas sida.

• Laddar…
  9. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Aha, då var mitt antagande inte helt fel.
    Å andra sidan kanske det är bra, vi hade många Bosch med 15 min snabbladdare på 90 talet, det hände flera gånger att batterierna smälte, och man fick kasta både batteri och laddare.

10. C
    Medlem Nivå 14
    är inte makita tom billigare än meec-serien?

11. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 17
    Problem med Li-Jonbatterier som slutar fungera kan bero på en mängd saker. Som nämns ovan är de känsligare än de tidigare teknikerna NiCd och NiMH och kräver därför också annan hantering. Detta sköts delvis av den inbyggda elektroniken i laddare och batteripack så som nämnts ovan i tråden. Men vissa saker kan inte elektroniken hantera. Livslängden kan kraftigt försämras av att de når en låg laddningsnivå, dvs att de inte används på länge och genom självurladdning blir helt tomma, dvs lämna inte verktyget tomt utan ladda det innan. Att de blir varma, tex därför många laddare har inbyggd kylning, så lägg dom tex inte i solen på ett svart plåttak. Mindre känt är att det tar stryk av att laddas vid låga temperaturer, dvs låt heller inte ett batteri stå på underhållsladdning i ett kallföråd över vintern.

Redigerat 11 mar 2016 18:45
  12. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    På äldre maskiner kan man ju fixa till batterierna genom att använda kostantladdare och mata på lite extra så att man bryter oxiden som bildats. Far min fixade batterierna till min gamla Dewalt så, men hade han någon dyr laddare.

Men batterierna mår väl som sagt bäst av att användas flitigt? Far använder batterimaskiner i jobbet och de håller inte så länge, är väl inte optimalt att befinna sig i en servicebil på vintern. Dels använder han väl inte alla maskiner dagligen och sen är dom väl inte alltid fulladdade.

Nog om det, du kan väl fynda finare maskiner rätt billigt online? Jag köpte min Dewalt DCD790 med två 2AH för drygt 2kkr för ungefär ett år sedan. Har sedan kompletterat med slagskruvdragare och sticksåg för ca 1kkr styck. 2AH är smidigt och räcker tillräckligt länge.

13. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 17
    Det var troligen NiMH i din gamla Dewalt De mår bra av att ibland laddas ur helt. Om du försöker göra det med Li-jonbatterier förstör du dem sannolikt, de kan tom brinna upp om du laddar med fel laddare. Blysyrabatterier kan dock ofta få tillbaka kapacitet genom rekonditioneringsladdning.
    Olika typer av batterikemi åldras på olika sätt, de flesta aktuella i moderna handverktyg har ett begränsat antal i- och urladdningar i sig, dvs att de gradvis får sämre kapacitet av att användas. Denna försämring är dock långsam (>1000 laddcykler) så som hemmapulare är nog risken större att batterierna slits ut av felaktig hantering som jag skrev om tidigare inlägg.

14. G
    Medlem Nivå 2
    Hur har det gått? Är det någon som har testat meec multiseries?

15. G
    Medlem Nivå 2
    Just nu är det kampanj på multiseries; http://www.jula.se/meec-multi-series/

Jag köpte mig ett startpaket med en trimmer för att utvärdera. Jag kände och klämde i butik, och tyckte att meec låg bättre i handen och kändes stabilare än clas ohlssons LXC. Första rundan gick bra, lät ett inlånat barn hårdtesta den. Precis som väntat så är det i klenaste laget för allt annat än att röja lite gräs runt buskar, grund, trädgårdsland osv men det gör det å andra sidan galant. Ogräs modell XL går det bet på, så räkna inte med att röja nässeldjungeln. Lite kort för mig som är 190+, men ligger bra i handen. Överlag bra valuta för pengarna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: