6 534 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Mediaenhet för allt
En egenskap som jag inte gillar, och som väl kanske talar för en "NUC", är att man förväntas styra vilken musik man spelar "nån annanstans". På sin telefon, på laptop/surfplatta whatever, inte ifrån "stereon själv".
"I den gamla världen " så bytte man skiva eller radiokanal på stereon. Nu startar jag "ljudanläggningen"och går därifrån, ( och hoppas att ungarna inte rört volymen...) sen sätter jag mig nånstans och försöker få till det jag ska lyssna på i telefonen. ( vilket i Spotify faktiskt är svårare än förväntat... det är inte helt självklart var man ska klicka nånstans...)
Kan nämna att jag ibland kör spotify via Bluetooth till bilens stereo, och det kräver mer eller mindre att jag stannar bilen. Iaf om jag tex lyssnat på radio innan.
"I den gamla världen " så bytte man skiva eller radiokanal på stereon. Nu startar jag "ljudanläggningen"och går därifrån, ( och hoppas att ungarna inte rört volymen...) sen sätter jag mig nånstans och försöker få till det jag ska lyssna på i telefonen. ( vilket i Spotify faktiskt är svårare än förväntat... det är inte helt självklart var man ska klicka nånstans...)
Kan nämna att jag ibland kör spotify via Bluetooth till bilens stereo, och det kräver mer eller mindre att jag stannar bilen. Iaf om jag tex lyssnat på radio innan.
Renoverare
· Stockholm
· 20 272 inlägg
@hyggabus Touch kontroll i en bil är ju helt värdelöst, man vill ha fysiska knappar så man inte behöver ta fokus från vägen. Tycker faktiskt rätt illa om touch även i vanliga fall, saknar min HTC Desire Z med fysiskt QWERTY-tgb.
Jag kan i stort sett inget om ljud och bild, men hoppas att det skall funka smidigt när jag väl klurat ut vad som behövs.
I mitt mediaskåp möts kablar från högtalarna, Ethernet till/från tv:n (och alla andra data-uttag), bredband in och analog telefon in.
Om jag skaffar en Minix antar jag att jag behöver en separat förstärkare - kan ni tipsa om en? Jag vill kunna styra 3 olika högtalargrupper (av/på och volym, de behöver inte nödvändigtvis kunna spela olika ljud).
Föredrar små prylar eftersom jag bor trångt 😊.
Kan jag koppla en dvd till minixen (istället för att ha den vid tv:n)? Wii? Apple-tv och/eller Chromecast (har ingen bänk eller skåp vid tv:n så vill gärna ha allt i eller bredvid mediaskåpet)?
Kan jag streama till min padda från en Minix?
Jag vill gärna kunna styra allt från min iPhone.
I mitt mediaskåp möts kablar från högtalarna, Ethernet till/från tv:n (och alla andra data-uttag), bredband in och analog telefon in.
Om jag skaffar en Minix antar jag att jag behöver en separat förstärkare - kan ni tipsa om en? Jag vill kunna styra 3 olika högtalargrupper (av/på och volym, de behöver inte nödvändigtvis kunna spela olika ljud).
Föredrar små prylar eftersom jag bor trångt 😊.
Kan jag koppla en dvd till minixen (istället för att ha den vid tv:n)? Wii? Apple-tv och/eller Chromecast (har ingen bänk eller skåp vid tv:n så vill gärna ha allt i eller bredvid mediaskåpet)?
Kan jag streama till min padda från en Minix?
Jag vill gärna kunna styra allt från min iPhone.
Köp aldrig aldrig någonsin något från xtreamer. De är värsta sortens bluffmakare. De censurerar tex alla former av för dem obehagliga frågor eller kritik i sitt eget forum. Du behöver tex registrera dig för att ens läsa inlägg i forumet.henkop skrev:Du har ju xtreamern då..
Beroende på vilken modell du köper kan du: surfa, koppla till trådlöst tangentbord/mus, streama film/mp3 från dator, funkar även med extern hdd, den minst 2 usb, Xtreamer wonder har Spotify programvara, lite osäker om du kan koppla in telefonen men xtreamer sidewinder har ett stativ för telefonen, alla enheter har radio via externa program som du laddar ner. Scarten får du lösa själv med adapter. Finns HDMI (och RCA på vissa. Äldre stereo får du kolla själv om du kan ansluta.
Apple TV.. Nja, du får inte så mycket för pengarna.
Får nog sälla mig till skaran som skulle köpt en htpc i lagom storlek beroende på ekonomi. Mycket pengar, en nuc. Lite pengar en gammal stationär med ett capturekort eller liknande för video. Scart blir svårt men omvandla till komposit, gul kontakt om du prompt behöver en gammal video. Annars finns det numera en uppsjö av små boxar med Android, som du sedan kör allt du behöver i appar, och precis som Anders skrev, kodi. Det finns även burkar för ca 1500 med kodi installerat från grunden med Android som dual boot. Då får du det bästa från 2 världar. Kolla på Vero 2. Grymt fina burkar med bra community som hjälper till. Det blir lite som en raspberry med kodi och Android som extra möjlighet, men en snyggare formfaktor.
Vänta här nu, i runda slängar säger du Xtreamer är bluffmakare för att man behöver regga sig i ett forum för att kunna läsa inlägg. Det var något av det löjligaste jag läst. Det har ju absolut ingenting med produkten i sig att göra. Jag har haft olika Xtreamer i snart 10 år och kan gå i god för deras kvalité. Sen att de övergick från egen programvara till android, för vissa modeller, typ wonder och prodigy var väl inte så smart drag (eftersom android är ett smärtsamt dåligt ios). Andra modeller, typ sidewinder är imo något av det bästa som tillverkats. Och jag har prövat en rad olika mediaspelare från en rad olika företag så jag vet.Jocke Best skrev:
Nej, det (reggningen) var bara en av otaliga anledningar att hålla sig borta från Xtreamer. Om du läser mitt inlägg igen så står det "t ex", alltså det finns fler anledningar, och jag nämner i nästa bisats även censuren. I i stort sett alla teknikforum jag besöker, tex Kodi, Sweclockers, Minhembio, Avsforum, etc etc vittnar kunder till Xtreamer hur de behandlas när de ställer frågor om uppdateringar, utlovade funktioner som inte implementerats osv. De raderar tex alla trådar där användare ställer frågor som ens antyder kritik. De bannar därefter respektive TS. Detta är fakta. Eftersom jag inte vill hålla på och länka till andra forum för att övertyga dig som nöjd kund om hur dåliga de är kan vi lämna det därhän. För alla övriga upprepar jag: Handla inte av Xtreamer.henkop skrev:Vänta här nu, i runda slängar säger du Xtreamer är bluffmakare för att man behöver regga sig i ett forum för att kunna läsa inlägg. Det var något av det löjligaste jag läst. Det har ju absolut ingenting med produkten i sig att göra. Jag har haft olika Xtreamer i snart 10 år och kan gå i god för deras kvalité. Sen att de övergick från egen programvara till android, för vissa modeller, typ wonder och prodigy var väl inte så smart drag (eftersom android är ett smärtsamt dåligt ios). Andra modeller, typ sidewinder är imo något av det bästa som tillverkats. Och jag har prövat en rad olika mediaspelare från en rad olika företag så jag vet.
Redigerat:
Vad du gör är att basera fakta om ett företag och dess produkter och sprider dessa på lös fakta som du läst av andra forumskrivare utan att ens ha testat själv. Bespara oss och forumet denna svartmålningen och försök att tillföra något konkret istället för att leka visklekar.Jocke Best skrev:Nej, det (reggningen) var bara en av otaliga anledningar att hålla sig borta från Xtreamer. Om du läser mitt inlägg igen så står det "t ex", alltså det finns fler anledningar, och jag nämner i nästa bisats även censuren. I i stort sett alla teknikforum jag besöker, tex Kodi, Sweclockers, Minhembio, Avsforum, etc etc vittnar kunder till Xtreamer hur de behandlas när de ställer frågor om uppdateringar, utlovade funktioner som inte implementerats osv. De raderar tex alla trådar där användare ställer frågor som ens antyder kritik. De bannar därefter respektive TS. Detta är fakta. Eftersom jag inte vill hålla på och länka till andra forum för att övertyga dig som nöjd kund om hur dåliga de är kan vi lämna det därhän. För alla övriga upprepar jag: Handla inte av Xtreamer.
Xtreamer har, precis som alla andra mediaspelare sina för och nackdelar. Jag hade t.ex. problem att koppla in mitt 7.1 Dali/Denon hemmabiosystem som jag köpt på Hifiklubben till enheten men jag löste det enkelt genom att regga konto och hitta svar på deras forum. Som vanligt var det en android inställning.
Numera skiljer det sig inte alls mycket mellan mediaspelare, jag körde Xtreamer Sidewinder länge men efter att kontrollen simmat i ett glas vatten (ungar) så ville jag ha en ny och testade några olika märken Apple TV, Popcorn hour och WD Tv. Men i slutändan var det ändå Xtreamern som levererade bäst!
Har aldrig testat Minix men det är ju android så same same.
Recension:
https://www.youtube.com/watch?v=Su0WDfxbjYs
Bäste Henkop.
Jag varken vill eller orkar föra någon vidare Xtreamerdebatt här efter detta inlägg, men jag tror du baserar dina åsikter om mina åsikter på vilda gissningar själv. Var skriver jag att jag aldrig ägt någon Xtreamer? Jag ägde en tidig Xtreamer, som för övrigt lade av efter ett par veckor, men byttes på garantin av återförsäljaren. Rent hårdvarumässigt har jag inga större problem med produkten. Det är företaget i fråga och dess attityd mot dess kunder jag har synpunkter på. Där är jag alltså inte ensam. Dock baserar jag inte mina åsikter ENDAST på vad som jag själv råkar ut för eftersom det tenderar att bli lätt ensidigt. Att du inte tycker jag bidragit med något konkret var ju tråkigt. Antingen läste du inte hela tråden innan mina Xtreameråsikter förblindade dig, så du missade mitt inlägg 20, eller så var det inte konkret nog för alla. Du får älska din Xtreamer för min del, det är helt ok.
En annan reflektion: Vad många gör just för fel annars är att man tror att världen består av bara de erfarenheter man själv har. Har ens egen produkt inga fel, så får man svårt att tro att den kan ha några fel, och även tvärtom. Tex baserar jag inte mina åsikter om klimatet på vädret jag ser utanför mitt fönster...
Med det sagt så är det over and out för vidare Xtreamersnack i tråden för min del.
Jag varken vill eller orkar föra någon vidare Xtreamerdebatt här efter detta inlägg, men jag tror du baserar dina åsikter om mina åsikter på vilda gissningar själv. Var skriver jag att jag aldrig ägt någon Xtreamer? Jag ägde en tidig Xtreamer, som för övrigt lade av efter ett par veckor, men byttes på garantin av återförsäljaren. Rent hårdvarumässigt har jag inga större problem med produkten. Det är företaget i fråga och dess attityd mot dess kunder jag har synpunkter på. Där är jag alltså inte ensam. Dock baserar jag inte mina åsikter ENDAST på vad som jag själv råkar ut för eftersom det tenderar att bli lätt ensidigt. Att du inte tycker jag bidragit med något konkret var ju tråkigt. Antingen läste du inte hela tråden innan mina Xtreameråsikter förblindade dig, så du missade mitt inlägg 20, eller så var det inte konkret nog för alla. Du får älska din Xtreamer för min del, det är helt ok.
En annan reflektion: Vad många gör just för fel annars är att man tror att världen består av bara de erfarenheter man själv har. Har ens egen produkt inga fel, så får man svårt att tro att den kan ha några fel, och även tvärtom. Tex baserar jag inte mina åsikter om klimatet på vädret jag ser utanför mitt fönster...
Med det sagt så är det over and out för vidare Xtreamersnack i tråden för min del.
Redigerat:
Måste utfärda en liten varning för att förlita sig alltför mycket på TV-apparaternas inbyggda funktioner. Jag har provat en mängd dedikerade mediaspelare och även en mängd TV-apparater med inbyggd mediaspelare, och genomgående så är TV-apparaterna katastrofalt dåliga på formatstöd, användarvänlighet mm. Filer som de dedikerade spelarna spelar utan att klaga anses ibland inte ens vara bildfiler av TV-apparaterna. Mediaspelarna erbjuder NFS, Samba mm, TV-apparaterna kräver ofta DHCP vilket jag avskyr.peternicklas skrev:
Detsamma gäller TV-apparaternas inbyggda klienter för t.ex Spotify, Netflix mm. De brukar fungera, men frustrationsnivån som orsakas av bristande användarvänlighet är så att man ständigt ligger på gränsen till hjälrnblödning.
Men det går väl att köra någon slags mediaspelare/HTPC för de flesta funktionerna, och plugga in videon med Scart direkt i TV:n? Eller varför måste allt passera genom samma enhet?
Håller med om allt! Tror iofs du menade DLNA, och inte DHCPMartinP666 skrev:Måste utfärda en liten varning för att förlita sig alltför mycket på TV-apparaternas inbyggda funktioner. Jag har provat en mängd dedikerade mediaspelare och även en mängd TV-apparater med inbyggd mediaspelare, och genomgående så är TV-apparaterna katastrofalt dåliga på formatstöd, användarvänlighet mm. Filer som de dedikerade spelarna spelar utan att klaga anses ibland inte ens vara bildfiler av TV-apparaterna. Mediaspelarna erbjuder NFS, Samba mm, TV-apparaterna kräver ofta DHCP vilket jag avskyr.
Detsamma gäller TV-apparaternas inbyggda klienter för t.ex Spotify, Netflix mm. De brukar fungera, men frustrationsnivån som orsakas av bristande användarvänlighet är så att man ständigt ligger på gränsen till hjälrnblödning.
Men det går väl att köra någon slags mediaspelare/HTPC för de flesta funktionerna, och plugga in videon med Scart direkt i TV:n? Eller varför måste allt passera genom samma enhet?
Rasperry Pi2 med OSMC/Kodi har liknande prestanda och kostar typ 500 kronor. Styrs antingen med tvfjärr, tangentbord eller app i mobil/platta. En analog 2 kanalsförstärkare kan få sin ljudsignal via hörlursuttaget.abel48 skrev:
Har stöd för Airplay audio, spotify och ett gäng andra plugin som t.ex SVT-play.
Enda nackdelen är att OS måste installeras, men det är enklare än att installera Windows.