peternicklas
Vad ska man köpa för pryl för att kunna täcka in allt som kan spelas eller lyssnas på?
Ska vara en enhet som enkelt kan anslutas till TV med HDMI (helst).
Ingångar bör vara, nätverk (streama från dator(server) både film och MP3), dator, USB, Spotify, koppla in telefon, DAB, Scart (gammal video) samt även kunna ansluta en äldre stereo.

Någon som har ett bra förslag?

Jag tror inte du hittar något som klarar allt det där som har scart-kontakt. Det krävs nog en separat låda som omvandlar scart till HDMI. Standardset-upen idag är väl en Apple TV eller liknande (Nvidia Shield, Roku 2, Chromecast...) kopplad till en surroundreceiver, och eventuellt en separat TV-box om man vill ha gammel-tv också. De flesta enheter av den typen har nog inte 3,5mm audioutgång så de är svåra att koppla till en gammal stereo. Om det är ett krav behövs nog en separat dosa för det, t ex en Airport Express. Eller också kanske tv:n har en ljudutgång.

En dator? :)

Jag tror det blir svårt att hitta en färdig "burk" som klarar allt. Just Spotify är svårt, eftersom de har egna klienter, dvs det måste vara något som dom supportar. DAB-radio, varför det? Det mesta finns ju ändå streamat som internetradio?
Du kanske kan titta på något androidbaserat , tex en surfplatta med olika program installerade, tex en spotifyklient. Streaming kan du tex göra med Plex , eller en mediaprogramvara typ Kodi (fd XBMC).

Enhet som tar DAB radio och SCART / komposit in blir svårt.

Datorn som dthompa länkar till kan vara ett smidigt alternativ, sopa in Windows och lägga till externa enheter, tex en som kan sampla komposit video. Använda mobilen som fjärr via appen Unified remote så har man nog en bra flexibel mediaspelare/dator. Bra pris, tillkommer dock Windows licens /hårddisk /RAM minne vilket drar upp priset om man inte har detta liggande. Finns även Ir mottagare så det borde finnas remote till den också.

Oj vad jag blev sugen på att med denna NUC ersätta min trojänare Western Digital TV 3rd generation som jag har kört med i 5 år utan några problem.

peternicklas
Jag har en D-Link Boxee Box hemma som klarar allt det där, dock inte scarten. Säljs dock inte längre, men det finns ju motsvarande medieenheter på marknaden. Apple TV är ju inte den bästa lösningen då du är helt låst till Apple.

falkn skrev:
Jag har en D-Link Boxee Box hemma som klarar allt det där, dock inte scarten. Säljs dock inte längre, men det finns ju motsvarande medieenheter på marknaden. Apple TV är ju inte den bästa lösningen då du är helt låst till Apple.
Håller med att Apple TV inte är den bästa lösningen i detta fall. Men du är inte helt lås till Apple, finns tex Airparrot som gör att du kan strömma från en PC. Plus andra enheter som stöder airplay.

Steamboy skrev:
Med den nya AppleTV och tvOS har man snart möjligheten att köra VLC så särskilt låst håller jag inte med om att man är längre:
[länk]
[länk]
Ja, eller Plex som fungerar utmärkt redan nu.

Annars röstar jag för en Intel NUC som bas för experimentet. Mycket trevligt dator. Det finns nog ingen rimlig chans att få ihop det annars.

En HTPC med Kodi, då kan du stoppa in ett analogt capture-kort i den. Dock nog svårt att hitta ett Plugin till Kodi som gör att du kan använda kortet direkt inne från Kodi, blir nog från desktop med mus och tgb isåfall

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
peternicklas
Var och tittade på en ny TV. Samsung 65", den har ju nästan alla dessa funktioner. Kopplar man sedan ljudet till en lämplig enhet så har man även radio mm. Blir nog en ny TV istället.

jag köpte en "musik streamer" på Hifiklubben och kopplade till min befintliga stereo.

Den klarar Spotify, internet radio och "egen musik i nätverket".
https://www.hifiklubben.se/streaming/fler-produkter-med-streaming/argon-stream2m-musikstreamer/

Motivet var att
1) jag har en bra stereo som jag är nöjd med . ( typ 15 år gammal TEAC med Dali högtalare, fantasktiskt ljud)
2) vill spela Spotify och INTE köra via blåtand , Eftersom Spotify redan i grunden "strippar ner ljudet" (eller har jag fel ?) och Blåtand även den vill minska /optimera bandbredden, så inbillar jag mig att jag får bättre kvalitet om min "spotify streamer" har en egen fast nätverkskoppling och en klassisk stereoanslutning ( 2 st analoga coax) till stereon.

Jag är lite fundersam till den "evolution" som skett de sista 20 åren, där vi gått från vinyl-LP med fantastiska ljudanläggningar till CD, där redan detta orsakade stort rabalder bland audiofilerna, och nu till Spotify uppspelat i plastiga mono högtalare (!).
Vad hände ?

Du har ju xtreamern då..
Beroende på vilken modell du köper kan du: surfa, koppla till trådlöst tangentbord/mus, streama film/mp3 från dator, funkar även med extern hdd, den minst 2 usb, Xtreamer wonder har Spotify programvara, lite osäker om du kan koppla in telefonen men xtreamer sidewinder har ett stativ för telefonen, alla enheter har radio via externa program som du laddar ner. Scarten får du lösa själv med adapter. Finns HDMI (och RCA på vissa. Äldre stereo får du kolla själv om du kan ansluta.

Apple TV.. Nja, du får inte så mycket för pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.