2 989 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Mediacentral
Hej!
Jag ska bygga hus med Eksjöhus och har funderingar på mediacentralen. Så här står det i katalogen:
"PLÅTCENTRALER MPM-ITB 3-75 MEDBOTTENLÅDAGAROs plåtcentral med bottenlåda för media med monte-ringsplåt och frontchassi. Monteringsplåten är bestyckad meddet senaste för att möta dagens kommunikationsbehov. Plåtenär försedd med hål och alla delarna kan flyttas vid behov.Komponenterna som finns färdigmonterade är paneler för20st RJ45 Keystone (15,5x20 mm per/hål), telesplit med 4stutgångar där patchkablage ingår samt 8st Koax för TV."
Vi ska ansluta oss till fibernätet, så den kommer väl in där på något sätt. Brukar man få med något som omvandlar fibern till RJ45-uttag? Får man plats med den utrustningen inne i skåpet? Jag planerar också att ha en mindre NAS, typ Synology DS214, samt en trådlös router.
Vidare ska jag ha uttag för dubbla nätverksuttag på ca fem ställen.
Vad behöver jag för saker, får det plats i skåpet eller måste ha något annat att gömma det i?
Idag använder jag mig av en äldre AirPort Extreme för mitt trådlösa nät, bör man byta ut det mot något bättre eller nyare? Måste jag ha en separat switch? Vad ska jag ha då? Hur ska jag koppla för att alla uttag ska få tillgång till materialet på min tänka NAS?
Många frågor, tacksam för svar!
Jag ska bygga hus med Eksjöhus och har funderingar på mediacentralen. Så här står det i katalogen:
"PLÅTCENTRALER MPM-ITB 3-75 MEDBOTTENLÅDAGAROs plåtcentral med bottenlåda för media med monte-ringsplåt och frontchassi. Monteringsplåten är bestyckad meddet senaste för att möta dagens kommunikationsbehov. Plåtenär försedd med hål och alla delarna kan flyttas vid behov.Komponenterna som finns färdigmonterade är paneler för20st RJ45 Keystone (15,5x20 mm per/hål), telesplit med 4stutgångar där patchkablage ingår samt 8st Koax för TV."
Vi ska ansluta oss till fibernätet, så den kommer väl in där på något sätt. Brukar man få med något som omvandlar fibern till RJ45-uttag? Får man plats med den utrustningen inne i skåpet? Jag planerar också att ha en mindre NAS, typ Synology DS214, samt en trådlös router.
Vidare ska jag ha uttag för dubbla nätverksuttag på ca fem ställen.
Vad behöver jag för saker, får det plats i skåpet eller måste ha något annat att gömma det i?
Idag använder jag mig av en äldre AirPort Extreme för mitt trådlösa nät, bör man byta ut det mot något bättre eller nyare? Måste jag ha en separat switch? Vad ska jag ha då? Hur ska jag koppla för att alla uttag ska få tillgång till materialet på min tänka NAS?
Många frågor, tacksam för svar!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
1) Ja, du kommer garanterat att få åtminstone ett ethernetuttag från din fiberkonverter. Om det blir flera (vissa levereras med inbyggd switch) det beror på.snowballtwo skrev:
2) Du får kolla måtten på lådan. Typiskt så är de ganska grunda så att de får plats i en vägg. Om det är en sådan så får du antagligen inte plats med någon NAS eller dylikt (och det skulle dessutom säkert bli för varmt med locket stängt. En switch eller dylikt kan du få plats med, men sedan är det typiskt ganska fullt.
Med största sannolikhet så får du bara en IP-adress från din internetleverantör, så då behöver du någon som kan dela ut lokala adresser i ditt nät och routa mellan dessa och internet. Detta är vad som gör en vanlig switch+accesspunkt som du köper i handeln till en "router". Så en sådan behöver du, MEN, det kan också mycket väl vara så att du får med en sådan på köpet från din leverantör, så kolla det innan du rusar åstad och köper en (Jag kan inte Apples produkter så jag vet inte om en AirPort extreme redan har den funktionaliteten, antagligen har den det).
Om du skall ha fem dubbeluttag som skall kunna vara aktiva samtidigt så behöver du antagligen en switch också, eftersom konsument-"routrar" inte brukar ha så många uttag. Den måste du i stort sett ha i skåpet vid korskopplingspanelen. Annat kan du placera på andra ställen, men en router på annat ställe kan kräva två kablar, en med trafik från/till internet, och en för intern trafik.
Alla enheter kan nå alla andra på ett lokalt nät, så du kan ställa din NAS "var som helst" bara det finns en ethernetport ledig.
Om du kollar nätverksskolan så hittar du antagligen all info du behöver. Komplettera gärna med mer information här när du vet mer.
Om du har möjlighet att välja:
Istället för mediacentral så sätter du ett vägghängt 19" rack i en klädkammare eller dyl där det ej stör någon.
Då får du plats med lite mer grejjer och om du i framtiden skall bygga ut så har du mer möjligheter än med en mediacentral.
Se även till att det förläggs tomrör för fibern till detta rack.
Två tomrör (20 mm) till taknock i söderläge är också att rekommendera om du skulle vilja ha parabol i framtiden.
Exempel:
http://www.dustin.se/image/1299207
Istället för mediacentral så sätter du ett vägghängt 19" rack i en klädkammare eller dyl där det ej stör någon.
Då får du plats med lite mer grejjer och om du i framtiden skall bygga ut så har du mer möjligheter än med en mediacentral.
Se även till att det förläggs tomrör för fibern till detta rack.
Två tomrör (20 mm) till taknock i söderläge är också att rekommendera om du skulle vilja ha parabol i framtiden.
Exempel:
http://www.dustin.se/image/1299207
Klicka här för att svara