Hej,
Någon som kan hjälpa mig med en smidig lösning för mediacentral?
Kommer ha 2xRJ45 per rum i huset, totalt 14st.

Dessa 14 behöver jag sedan via patchpanel få in i mediacentralen.

Pratat med fiberleverantören (Telia) de har inga convertrar där de kan erbjuda 14 utgångar för att koppla converter-(uttagen)patchpanelen.

Hur kan jag lösa detta? Så jag inte drar en massa onödiga nätverkskablar om jag ändå inte kommer kunna använda dem..

Jag funderade på att dra kabel mellan converter till router som jag sätter i mediacentralen o sedan tar jag utgångarna från routern också så kan jag nog koppla 14 uttag i patchpanelen.

Men vet att det finns bättre lösningar, ni som kan detta hjälp mig är ni snälla.
 
Ja, du behöver en switch. Lämpligen en med minst 16 portar. Den kopplar du sedan med en kabel till din router.
 
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, du behöver en switch. Lämpligen en med minst 16 portar. Den kopplar du sedan med en kabel till din router.
Ok, så för att förstå.
- Telia kommer med Converter o rektangeln med laservarningen, installerar i mediacentralen.
- Min elektriker lägger in en switch.

Sedan
En kabel mellan converter och switch sedan
14 st kablar mellan switch till patchpanelens uttag, så får jag nätverk i samtliga rum?
 
Något sånt. Du behöver en converter för inkommande fiber, en router som sköter extern trafik och en switch som sköter intern trafik. Ibland är converter och router kombinerade, ibland inte.
 
  • Gilla
Ramses II och 3 till
  • Laddar…
Nej, du måste ha en router också.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Enkelt nätverksdiagram visar signalflöde från fiber till uttag via konverter, router, switch och patchpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun och 13 till
  • Laddar…
Täkte på att det är ganska många uttag, kommer dessa vara aktiva? vad har du för router och switch? hur många samtidiga användare kommer att använda uttagen? Hur ser planen för WiFi ut?
 
Får man plats med allt detta i ett 3-radigt mediaskåp?...
 
C Christoffer L skrev:
Täkte på att det är ganska många uttag, kommer dessa vara aktiva? vad har du för router och switch? hur många samtidiga användare kommer att använda uttagen? Hur ser planen för WiFi ut?
Ja, det kommer säkert vara 4 aktiva samtidigt. Barnens 3 sovrum sedan vardagsrum/kök o allrum. Men säg att 4-5 kommer vara igång samtidigt i princip konstant kvällstid då alla är hemma.

Det trådlösa ska inte serva mer än 6-8 mobiler o 4 laptops...
 
H Harey skrev:
Ja, det kommer säkert vara 4 aktiva samtidigt. Barnens 3 sovrum sedan vardagsrum/kök o allrum. Men säg att 4-5 kommer vara igång samtidigt i princip konstant kvällstid då alla är hemma.

Det trådlösa ska inte serva mer än 6-8 mobiler o 4 laptops...
Ser ut på dina bilder att ni bygger nytt. . Lägger ni in rör till wifi AP till taket? Tänk på att dessa då smidigast använder PoE så det är med i din switch.

Låter som du kommer att behöva något som är mer än bara standard för att klara allt utan massa klagomål...
 
Har ni tips på produkter som klarar av våra behov? Någon bra router? Switch?
 
Jag använder Unifi-systemet (Security Gateway 3 som router, en Switch Lite 16 och två accesspunkter) men det kan vara svårt att få tag på vissa delar. Hade jag byggt ett nytt nätverk hade jag tittat noga på Mikrotik, enda nackdelen som jag hittat är att de inte verkar ha några accesspunkter med Wifi 6 (?).
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 1 till
  • Laddar…
Hade nog kört på unifi kostar mer i start men kommer att vara smidigare än en konsumet (Asus mfl.) lösning. Bara en Wifi 6E AP kostar 5000:- så budget är avgörande för att göra ett förslag.
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 2 till
  • Laddar…
Jag satte upp ett unifi system när vi flyttade för ett år sedan och har en unifi dream machine, en 16 portars switch och två ap unifi lite 6. I det treradiga elskåpet sitter även fiberkonvertern som via en nätverkskabel går till udm (som står utanför själva elskåpet.) och sedan går tillbaka till elskåpet där jag ställt switch som jag sedan har "fullkopplat" 14 st portar som sedan går till alla uttag som finns utspridda i hemmet.
Jag använder nästan inga av nätverksuttagen idag utan det mesta går via wifi ca 40-50 klienter då jag har mycket shellypluggar/shellydimmers. Så det blir naturligtvis väldigt överarbetat men jag "kan om jag vill". Vi har en dator och några telefoner samt iPads, lite sonoprylar och allt fungerar som det ska.

Lycka till med din installation.
/B
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Jag satte upp ett unifi system när vi flyttade för ett år sedan och har en unifi dream machine, en 16 portars switch och två ap unifi lite 6. I det treradiga elskåpet sitter även fiberkonvertern som via en nätverkskabel går till udm (som står utanför själva elskåpet.) och sedan går tillbaka till elskåpet där jag ställt switch som jag sedan har "fullkopplat" 14 st portar som sedan går till alla uttag som finns utspridda i hemmet.
Jag använder nästan inga av nätverksuttagen idag utan det mesta går via wifi ca 40-50 klienter då jag har mycket shellypluggar/shellydimmers. Så det blir naturligtvis väldigt överarbetat men jag "kan om jag vill". Vi har en dator och några telefoner samt iPads, lite sonoprylar och allt fungerar som det ska.

Lycka till med din installation.
/B
Du skulle inte kunna ta kort o skicka på hur det ser ut?

Bono_R Bono_R skrev:
Jag satte upp ett unifi system när vi flyttade för ett år sedan och har en unifi dream machine, en 16 portars switch och två ap unifi lite 6. I det treradiga elskåpet sitter även fiberkonvertern som via en nätverkskabel går till udm (som står utanför själva elskåpet.) och sedan går tillbaka till elskåpet där jag ställt switch som jag sedan har "fullkopplat" 14 st portar som sedan går till alla uttag som finns utspridda i hemmet.
Jag använder nästan inga av nätverksuttagen idag utan det mesta går via wifi ca 40-50 klienter då jag har mycket shellypluggar/shellydimmers. Så det blir naturligtvis väldigt överarbetat men jag "kan om jag vill". Vi har en dator och några telefoner samt iPads, lite sonoprylar och allt fungerar som det ska.

Lycka till med din installation.
/B
C Christoffer L skrev:
Ser ut på dina bilder att ni bygger nytt. . Lägger ni in rör till wifi AP till taket? Tänk på att dessa då smidigast använder PoE så det är med i din switch.

Låter som du kommer att behöva något som är mer än bara standard för att klara allt utan massa klagomål...
Tänkte sätta router i vardagsrum, kök
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.