Har tröttnat på missfärgade och påväxta norrsidor på både kåken och garaget. Funderar på att göra något åt det i samband med ommålning och funderar på att tillsätta antimögelmedel i färgen. Kommer då till följande frågor som jag inte hittat svar på.

Funkar det att hälla i lite BorEx eller liknande i vattenbaserad akrylatfärg? - vet att andra har blandat med slamfärg.

Är det lagligt att göra det? - vad är egentligen skillnaden mota tt köpa norsk färg?

Det gör ingen nytta att hälla BorEx i färgen, oavsett vilken kvalité du målar med. BorEx är en ytbehandling i sig som ska skydda strukturer mot angrepp. Den symboliska mängd som du kan pytsa ner i färgburken utan att förstöra färgen har 0 effekt.

Du får inte köpa Borex som privatperson, men när du väl äger färgen så får du förstås göra vad du vill med den. Skillnaden mot att köpa norsk färg är att den är miljoner gånger dyrare (lätt avrundat) och tvivelaktigt innehåller större mängder "gift" än de svenska.

Immobil skrev:
Bensaltensid: [länk]

Funkar mot mossa på tak och används även i färg.
Håller med!

Jag blandade detta i all (ca 100l) färg till vårt hus och vi har inte en mögelprick efter två år.

Du ska prata med någon som jobbar på ett pappersbruk. Dom använder kemikalier mot påväxt, funkar fint att blanda i färgen. Dock så krävs försiktighet när man handskas med det.

Gabbe1 skrev:
Jag blandade detta i all (ca 100l) färg till vårt hus och vi har inte en mögelprick efter två år.
Låter ju riktigt bra, vad målade du med för slags färg? Hur mycket hade du till 100L?

Låter super. Prickfritt i två år är i alla fall en fördubbling mot hur det är nu ;) Är också nyfiken, vad kostade medlet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.