1 227 390 läst ·
2 379 svar
1227k läst
2,4k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Behandlade med Dicotex för 7 dagar sedan. Maskrosorna syns det mest på. Helt förvridna och vanställda. Klövern ser märkligt opåverkad ut. Samma för er andra?
Rena snöstormen ute med maskros fröerna i luften från ängar runt omkring. Risk att dom får fäste trots behandlingen?
Rena snöstormen ute med maskros fröerna i luften från ängar runt omkring. Risk att dom får fäste trots behandlingen?
Klöver tar längre tid, hos mig tog tog det drygt 3 veckor.L LFN skrev:
Jag behandlade hela gräsmattan för ungefär 4-5 veckor sen. Kan se att nytt ogräs börja dyka upp här och där, tänkte punktbehandla de nästa vecka.
5 liter Dicotex på väg från Agrarking... Förväntad leverans på måndag.
Nu jävlar ska ogräset få smaka!
Vad använder ni för spruta?
Har en Gardena lågtrycksspruta men funderar på om man behöver flatstråle?
Enda sprutan med flatstrålsmunstycke jag hittar i lager i stan är Japes varantv för typ 370 kr.
Finns det bättre alternativ som inte är betydligt dyrare?
Eller behöver man inte flatstråle? Kan jag lika gärna köra med Gardena spruta?
Enda sprutan med flatstrålsmunstycke jag hittar i lager i stan är Japes varantv för typ 370 kr.
Jag körde med Gardenas 12L ryggspruta utan flatstrålemunstycke. Det gick bra. Jag justerade munstycket så det blev lite mindre dimma. Då tömde det sprutan lite snabbare. Har gått genom 2000m2 med totalt 2 liter.R Robbalove skrev:5 liter Dicotex på väg från Agrarking... Förväntad leverans på måndag.
Jag behandlade med dicotex för ca tre veckor sedan. Nu är det bruna fläckar där det var mycket ogräs. Gissar på att man behöver räfsa upp/bort gammal och dött ogräs för att sedan stödså.
Men de platser där det varit enstaka ogräs som dött. Kommer gräset ta överhand där av sig självt.
Eller behöver man ta bort detta också?
Ex en död maskros, tistel motsvarande.
Jag har gödslat med supergramino för att få lite fart på gräset.
Jag använde hoozelock 5 l tryckspruta med flatstråle. Fungerade superb!
Men de platser där det varit enstaka ogräs som dött. Kommer gräset ta överhand där av sig självt.
När jag behandlade för några år sedan så räfsade jag inte bort något. Det vissnade, torkade, förmultnade och försvann efter ett tag.Narren666 skrev:
Jag behandlade med dicotex för ca tre veckor sedan. Nu är det bruna fläckar där det var mycket ogräs. Gissar på att man behöver räfsa upp/bort gammal och dött ogräs för att sedan stödså.
A Aleks_t skrev:
Jag resonerade såhär. Eftersom det är gift man behandlar med, så ska nog ingen vara i direkt kontakt med gräset under de första dagarna.
Jag behandlade innan vi skulle iväg över helgen. Så kunde barnen leka igen framåt mån/tis.
Jaha ok. Skönt o höra. Slippa ta bort allt smått.A AdslVerbe skrev:
Men jag kommer nog stödså lite där det frodats mest ogärs för att skynda på det lite.
Större partier om ca 0,5-1 m2
Jag hade samma som du beskriver, så jag räfsade bort allt gammalt där det va som värst sen på med toppdress och gräsfrön.. nu är gräsmattan återställd igenNarren666 skrev:
Hej.
Jag har jobbat hårt med min lilla gräsmatta nu och den börjar bli fruktansvärt tät med gräs.
Dock har jag en helvetes massa klöver som stör mig.
Har påbörjat att plocka dessa för hand men herregud vilket jobb.
Jag har beställt Loredo quattro och tänkte gå loss.
Men ni som använt detta, hur påverkas gräset ?
Jag har jobbat hårt med min lilla gräsmatta nu och den börjar bli fruktansvärt tät med gräs.
Dock har jag en helvetes massa klöver som stör mig.
Har påbörjat att plocka dessa för hand men herregud vilket jobb.
Jag har beställt Loredo quattro och tänkte gå loss.
Men ni som använt detta, hur påverkas gräset ?