Behandlade med Dicotex för 7 dagar sedan. Maskrosorna syns det mest på. Helt förvridna och vanställda. Klövern ser märkligt opåverkad ut. Samma för er andra?

Rena snöstormen ute med maskros fröerna i luften från ängar runt omkring. Risk att dom får fäste trots behandlingen?

L LFN skrev:
Behandlade med Dicotex för 7 dagar sedan. Maskrosorna syns det mest på. Helt förvridna och vanställda. Klövern ser märkligt opåverkad ut. Samma för er andra?

Rena snöstormen ute med maskros fröerna i luften från ängar runt omkring. Risk att dom får fäste trots behandlingen?
Klöver tar längre tid, hos mig tog tog det drygt 3 veckor.
Jag behandlade hela gräsmattan för ungefär 4-5 veckor sen. Kan se att nytt ogräs börja dyka upp här och där, tänkte punktbehandla de nästa vecka.

• Gilla
LFN
  • Laddar…
Fick hem min enlitersflaska från agraking idag. Hur var det nu med småbarn och gräsmatta? Undvika mattan ett par dagar?

Ja, förslagsvis till det kommit ett ordentligt regn brukar jag försöka med.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
5 liter Dicotex på väg från Agrarking... Förväntad leverans på måndag.
Nu jävlar ska ogräset få smaka!

Vad använder ni för spruta?
Har en Gardena lågtrycksspruta men funderar på om man behöver flatstråle?

Enda sprutan med flatstrålsmunstycke jag hittar i lager i stan är Japes varantv för typ 370 kr.
Finns det bättre alternativ som inte är betydligt dyrare?

Eller behöver man inte flatstråle? Kan jag lika gärna köra med Gardena spruta?

5l blir ca 500l färdigblandat så en stor spruta ska du ha. Kanske en ryggspruta, då ska du "endast" fylla den 40 gångar :-)

R Robbalove skrev:
Du behöver inte flatstråle imo.

A AskeHolst skrev:
5l blir ca 500l färdigblandat så en stor spruta ska du ha. Kanske en ryggspruta, då ska du "endast" fylla den 40 gångar :)
Köper så det ska räcka några år. Jag ska egentligen bara ha 2 eller möjligtvis 3 liter, resten är till vänner. :D

R Robbalove skrev:
5 liter Dicotex på väg från Agrarking... Förväntad leverans på måndag.
Nu jävlar ska ogräset få smaka!

Vad använder ni för spruta?
Har en Gardena lågtrycksspruta men funderar på om man behöver flatstråle?

Enda sprutan med flatstrålsmunstycke jag hittar i lager i stan är Japes varantv för typ 370 kr.
Finns det bättre alternativ som inte är betydligt dyrare?

Jag körde med Gardenas 12L ryggspruta utan flatstrålemunstycke. Det gick bra. Jag justerade munstycket så det blev lite mindre dimma. Då tömde det sprutan lite snabbare. Har gått genom 2000m2 med totalt 2 liter.

Narren666
Jag behandlade med dicotex för ca tre veckor sedan. Nu är det bruna fläckar där det var mycket ogräs. Gissar på att man behöver räfsa upp/bort gammal och dött ogräs för att sedan stödså.

Men de platser där det varit enstaka ogräs som dött. Kommer gräset ta överhand där av sig självt.
Eller behöver man ta bort detta också?

Ex en död maskros, tistel motsvarande.

Jag har gödslat med supergramino för att få lite fart på gräset.

Jag använde hoozelock 5 l tryckspruta med flatstråle. Fungerade superb!

Narren666 Narren666 skrev:
Jag behandlade med dicotex för ca tre veckor sedan. Nu är det bruna fläckar där det var mycket ogräs. Gissar på att man behöver räfsa upp/bort gammal och dött ogräs för att sedan stödså.

Men de platser där det varit enstaka ogräs som dött. Kommer gräset ta överhand där av sig självt.
Eller behöver man ta bort detta också?

Ex en död maskros, tistel motsvarande.

Jag har gödslat med supergramino för att få lite fart på gräset.

Jag använde hoozelock 5 l tryckspruta med flatstråle. Fungerade superb!
När jag behandlade för några år sedan så räfsade jag inte bort något. Det vissnade, torkade, förmultnade och försvann efter ett tag.

Narren666
A Aleks_t skrev:
Fick hem min enlitersflaska från agraking idag. Hur var det nu med småbarn och gräsmatta? Undvika mattan ett par dagar?

Jag resonerade såhär. Eftersom det är gift man behandlar med, så ska nog ingen vara i direkt kontakt med gräset under de första dagarna.

Jag behandlade innan vi skulle iväg över helgen. Så kunde barnen leka igen framåt mån/tis.

Narren666
A AdslVerbe skrev:
När jag behandlade för några år sedan så räfsade jag inte bort något. Det vissnade, torkade, förmultnade och försvann efter ett tag.
Jaha ok. Skönt o höra. Slippa ta bort allt smått.

Men jag kommer nog stödså lite där det frodats mest ogärs för att skynda på det lite.
Större partier om ca 0,5-1 m2

Narren666 Narren666 skrev:
Jaha ok. Skönt o höra. Slippa ta bort allt smått.

Men jag kommer nog stödså lite där det frodats mest ogärs för att skynda på det lite.
Större partier om ca 0,5-1 m2
Jag hade samma som du beskriver, så jag räfsade bort allt gammalt där det va som värst sen på med toppdress och gräsfrön.. nu är gräsmattan återställd igen

Hej.
Jag har jobbat hårt med min lilla gräsmatta nu och den börjar bli fruktansvärt tät med gräs.
Dock har jag en helvetes massa klöver som stör mig.
Har påbörjat att plocka dessa för hand men herregud vilket jobb.
Jag har beställt Loredo quattro och tänkte gå loss.
Men ni som använt detta, hur påverkas gräset ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.