Vi ska renovera tvättstugan i källaren och jag letar lämplig plats för tvättmaskin under tiden.
Renoveringsprojekt: Avloppsrör och rensbrunn i källare med gummimuff och anslutande rör mot gjutjärnsstam i betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har en stående stam som kommer från en toalett på övervåningen där det sitter en rensbrunn. Jag tänkte att man kan byta den mot en förgrening och dra ner ett vattenlås från tvättmaskin där i men allt sitter klämt.

Längst ner sitter en gummimuff mot gjutjärnsstammen i plattan, samma uppe till höger för avluftning. Jag har släppt på allt men det finns inte rörelsemån nog att få ur röret ur röret så att säga.

Det brukar finnas folk med smarta idéer här så jag passar på att fråga, hur skulle ni gjort? Pluspoäng om det går att återställa, men inget måstekrav.

Edit: tvättmaskinen vill inte pumpa högre än 1m enligt instruktionsboken, annars hade jag skarvat på något på avloppet från handfat uppe till vänster.

C
J jhall skrev:
Det brukar finnas folk med smarta idéer här så jag passar på att fråga, hur skulle ni gjort? Pluspoäng om det går att återställa, men inget måstekrav.
När vi bytte stammar körde jag ner ett gammalt kabelskyddsrör i det utgående avloppet och stoppade i andra änden ner avloppsslangen från tvättmaskinen, som fick bo i torkrummet under tiden.

Funkade alldeles utmärkt, behöver inte vara något avancerat. I synnerhet inte i ett utrymme där en översvämning inte orsakar några katastrofer.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Borra ett hål i sidan och fästa ett passande rör med smältlim?

• Haha
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Muffen under grenröret, det är inte en skjutmuff så du kan dra ner den under skarven till grenet?

Är det en kant på mitten på muffen? Tror det brukar vara det på vanliga och slät på skjutmuff, kan ha fel

nino nino skrev:
Muffen under grenröret, det är inte en skjutmuff så du kan dra ner den under skarven till grenet?

Är det en kant på mitten på muffen? Tror det brukar vara det på vanliga och slät på skjutmuff, kan ha fel
Gummimuffen längst ner verkar stega upp dimensionen från 110 på plaströret till kanske 125 på gjutjärnet. Verkar vara rätt bra spänn på den så jag vet inte om jag får tillbaka den om jag drar bort den från järnet.

Den här menar jag

Grå PVC-avloppsrör i ett hörn, markerat med röd cirkel vid skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kanske går att skjuta ner över skarven

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Sadelanslutning? Då slipper du spänna om.

nino nino skrev:
Den här menar jag

[bild]

Den kanske går att skjuta ner över skarven
Ok, det går att flytta den ~5mm innan det tar stopp tyvärr.

Ok, kapa av röret en halvmeter upp eller så och köp en skjutmuff

• Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
gör hål i rensluckan tejpa tätt, byt ut den när du är klar

• Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
R robert_m skrev:
gör hål i rensluckan tejpa tätt, byt ut den när du är klar
Nu snackar vi haxx... det hade jag inte tänkt på.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Som sagt köp lämplig förgrening, en skjutmuff och andra delar du behöver. Såga sedan bort en bit av röret ovanför rensluckan för att montera de nya grejorna.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
E Eld skrev:
Som sagt köp lämplig förgrening, en skjutmuff och andra delar du behöver. Såga sedan bort en bit av röret ovanför rensluckan för att montera de nya grejorna.
Nu när jag tittar närmare så är det en Wavin 110 skjutmuff och från vad jag kan se på bilder på nätet så borde det gå att skjuta den nedåt, men den verkar ha gosat ihop sig med den ena rördelen. Ska se om jag kan brotta loss den.

J jhall skrev:
Nu när jag tittar närmare så är det en Wavin 110 skjutmuff och från vad jag kan se på bilder på nätet så borde det gå att skjuta den nedåt, men den verkar ha gosat ihop sig med den ena rördelen. Ska se om jag kan brotta loss den.
Spraya med lite vatten och diskmedel om du inte har rörsmörja, både ovanför och under

Prova även att snurra runt den på röret

• Gilla
jhall
  • Laddar…
C
J jhall skrev:
Gummimuffen längst ner verkar stega upp dimensionen från 110 på plaströret till kanske 125 på gjutjärnet. Verkar vara rätt bra spänn på den så jag vet inte om jag får tillbaka den om jag drar bort den från järnet.
Brukar gå rätt lätt, men det ser inte ut att finnas utrymme vare sig uppåt eller nedåt att skjuta undan gummimuffen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.