Jag har just köpt min första robot. Det blev en 2019 M500 för 7000:-.
Efter att ha justerat om begränsningskablen en del (man kan tydligen inte lägga den så att den inte kan följa den hem...) så börjar den nu levera bra tycker jag.
Hade problem med att knyta den till mobilappen först så jag trodde det var 5 Ghz som behövde stängas av i routern, vilket jag felaktigt trodde min router har, så jag har spenderat några dar på att försöka komma in i den eftersom jag glömt pw och skiten inte verkar gå att resetta (routern alltså).
Men när jag insåg att det nog inte var något i den som begränsade utan RTFM igen så insåg jag att man kanske måste bära in M500 till rummet där routern finns eftersom det står att det bör vara max 3 m mellan telefon, router och Landroid i ihopparandet och registreringen, så gick det utmärkt och jag fick min 3 års garanti dessutom.
Efter någon timme hade den kommit fram till att FW kunde uppdateras så jag valde det manuellt i appen, trodde ngt var fel för inget hände men efter en stund stod det minsann att ny FW var installerad också, och Erik1 (han heter så) hade gett sig ut på en ny runda efter batteriladdning!
M700 har kantklippning måste jag nog säga, det blir max ett par cm oklippt men ofta helt rent intill raka väggar o liknande.
Den är också mkt tyst tycker jag, grannen har en Mc Cullogh tror jag, och den brummar plastigt varje gång den stöter på ett hinder, som en högrtyckstvätt på avstånd ungefär.
Nej, jag gillar Erik mer och mer faktiskt.
Negativt så här lång är mest att den verkar lite onödigt låg i "kjolen" fram så den kan fastna på en del kanter mm vilket känns onödigt, men å andra sidan skona det säkert knivarna att folk tvingas jämna till gräsmattorna innan de kör med robot.
En annan nackdel med årets modeller är att de saknar "stänkskärmar" över drivhjulen.
Klipparen är ju väldigt låg och det är bra för då kan den gå in under buskar med vida grenar och klippa rent, men de vassa hjulen skrapar brutalt mot grenarna pga avsaknad av stänkskydd.
Synd, det kanske kommer som tillbehör.
Modulsystemet känns ju helt klockrent fö!
ACS verkar vara det tillbehör som jag helst vill ha tror jag. Fungerar det med "ögonen" så blir det ju väldigt smidigt när de ska navigera fram i trånga passager och kommer inte att krocka märken mot känsliga träd o buskar i onödan ideligen.
Har någon testat ACS ännu i praktiken?

Det här med service måste de ha tänkt ska bli bättre, om inte är det naturligtvis illa, men jag ser ju heller inte varför man inte på sikt skulle kunna beställa delar från Tyskland på ngn vecka, det tar väl ofta lika lång tid från ett centrallager i Sverige. Detta givet att man då verkligen har delar förstås.
Men om de nu ger 3 års garanti så blir det ju dyrt för dem om det strular med den biten..
Säljer de bra så har vi väl delar på Ebay till sist som till alla mer vanliga trädgårdsmaskiner.

OK nu kom i appen: "mover outside wire", den har stannat... Får titta till den på väg till jobbet imorgon...
Over and out.

E eddiw skrev:
Går ju även koppla in en telefon i närheten av klipparen eller på klipparen som man sedan fjärrstyr via en annan telefon så kan man ju åstadkomma en fattigmanskoppling :D
Det finns en tredjepartsprodukt som kopplas in mellan CPU och displaykort och ger många styrningsmöjligheter via trådlöst nätverk.
https://www.robonect-shop.de/

Funkar bl.a. med Rob R600 och R1000.

• Gilla
eddiw och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det finns en tredjepartsprodukt som kopplas in mellan CPU och displaykort och ger många styrningsmöjligheter via trådlöst nätverk.
[länk]

Funkar bl.a. med Rob R600 och R1000.
Oh coolt, finns till S modellerna också

Robonect® Hx - City
Das Robonect® Hx wird inkl. City-Adapter geliefert. Dieser ist für folgende Modelle geeignet:

• Gardena: SILENO City 250, SILENO City 500, Smart SILENO City 250, Smart SILENO City 500

• Gardena: SILENO Life 750, SILENO Life 1000
  • McCulloch: Rob S400, Rob S600

Detta måste jag undersöka närmare :) TACK!

En sak man bör veta är också att en Worx av de nya modellerna inte kan ha laddstationen under t.ex. en altan. Eftersom roboten har laddkontakten på sidan så kör den längs begränsningskabeln och rakt in i laddstationen som står parallellt med kabeln. När den sedan ska ut ur laddstationen så backar den en liten bit, vrider sig 45 grader vänster och kör sedan framåt, över hörnet på laddstationen. Det gör det svårt att ha stationen stående under en altan, ett hus till klipparen måste dessutom ha en öppen vänstersida.
Detta var vad som gjorde att jag lämnade tillbaka den M700 jag köpte.

• Gilla
svetsnisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.