Ossian K Olsson
Hej

Är det någon som vet hur man stänger av airbagen på passagerarsidan i nämnd bil?

Enligt instruktionsboken så ska det finnas en knapp, knappen finns inte.

I den amerikanska versionen ska sätet känna av det själv men det gör den inte.

Det finns ingen knapp/nyckel i varken dörren eller i/vid handskfacket.

Någon som har en idé? Det finns ju självklart en risk att det inte går.

Det var inte som så att avstängningsbar airbag var ett tillval som er bil inte har?

Ossian K Olsson
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var inte som så att avstängningsbar airbag var ett tillval som er bil inte har?
Det är mycket möjligt! Det som gör att jag fortfarande har hopp är att jag vet att det har körts barnstol i framsätet och att den som gjorde det var tämligen säker på att airbagen var avstängd. Men det finns en risk att den inte var det.

jag hade en mazda 626 där fanns kännare i sätet ,men det fodrade att man hade mazdas barnstol

har du kollat i handskfacket efter avstängare ?

Ossian K Olsson
Bilinteriör med borttagen panel som exponerar kablar och kontakter bakom kontrollknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror tyvärr det är case closed! Tänkte en sista tanke att det kanske var sensor i sätet ändå och att det är lampan som gått sönder. Plockade bort och skulle kolla lampa men ja, den saknas helt och således tror jag att möjligheten att stänga av airbagen helt enkelt saknas.

T tergo skrev:
Märkligt litet och knöligt placerat handsfack du tittar i......😉
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Tror tyvärr det är case closed! Tänkte en sista tanke att det kanske var sensor i sätet ändå och att det är lampan som gått sönder. Plockade bort och skulle kolla lampa men ja, den saknas helt och således tror jag att möjligheten att stänga av airbagen helt enkelt saknas.

Redigerat:
  • Haha
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
T tergo skrev:
japp! Vi är flera som gått igenom bilen och kan inte hitta någon sådan avstängning någonstans. Tyvärr!

P
Gammal bilmekaniker men som hoppat vidare till andra branscher..och mazda var inte märket jag jobbade med,,,,

Åk till märkesverkstan och fråga vad som gäller på er bil istället för gissingslekar...

En airbag som smäller har samma kraft som en handgranat , och bakåtvänd barnstol så slutar det jäkligt illa om det är fel info så om det finns en airbag / avstängning så ska man vara säker på vad som gäller för just din bil för ev urkoppling eller om platsen är förbjuden att ha bakåtvänd barnstol på.

Att nån annan haft barnstol där ger jag inte mycket för..många med noll koll som lyssnar på grannen som ju har bilstol i sin bil av annat märke modell osv och därför sätter i sin bil men den ena har ingen passagerar airbag osv osv. att nån dåre åker med yxa på hatthyllan betyder inte att det är verken rätt eller smart att göra så..

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.