6 231 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Maxlängd lågnivå?
Vad är maxlängden på en lågnivåkabel?
Tex om recievern står på ett ställe i huset och man vill ha subwoofern långt bort...
Skulle det gå att köra lågnivå i en vanlig Cat6-kabel. Då vi får stjärnnät så borde det kunna va en möjlighet kanske?
Tex om recievern står på ett ställe i huset och man vill ha subwoofern långt bort...
Skulle det gå att köra lågnivå i en vanlig Cat6-kabel. Då vi får stjärnnät så borde det kunna va en möjlighet kanske?
Har du en aktiv sub som är kopplad till en annan säkringsgrupp än receivern lär du få problem med en vanlig obalaserad lågnivåsignal pga potentialskillnader mellan receivern och subban. Löses antingen med galvanisk avskiljning (trafo) eller genom att helt enkelt köra balanserad överföring (även det kan fixas med trafo). Jag har kört balaserade audiosignaler i korskopplingsnät med skapligt resultat. Då rörde det sig om rätt många tiotals meter.
En trafo påverkar signalen, den har inte samma överföringskarakteristik för snabba respektive långsamma ljud, och är som sämst på at hantera lågfrekventa ljud (en subwoofer). Med en trafo är du garanterad en förändrad signal.phl skrev:Har du en aktiv sub som är kopplad till en annan säkringsgrupp än receivern lär du få problem med en vanlig obalaserad lågnivåsignal pga potentialskillnader mellan receivern och subban. Löses antingen med galvanisk avskiljning (trafo) eller genom att helt enkelt köra balanserad överföring (även det kan fixas med trafo). Jag har kört balaserade audiosignaler i korskopplingsnät med skapligt resultat. Då rörde det sig om rätt många tiotals meter.
Även en kabel förändrar signalen, men med en bra lågnivåkabel borde förändringen vara betydligt lägre än för en trafopåverkad signal. Om det är en aktiv sub med bra förförstärkare hade jag valt att börja med att chansa med bara en bra kabel.
--- Mats ---
Stort tack för era svar. Ni verkar vara väldigt insatta i ämnet.
Jag tor jag provar den enkla varianten (bra audiokabel) och ser vilka störning som eventuellt uppstår. Ska även fundera på om jag kan planera om så att subben möjligen kan vara nära recievern istället... Tack för hjälpen.
Jag tor jag provar den enkla varianten (bra audiokabel) och ser vilka störning som eventuellt uppstår. Ska även fundera på om jag kan planera om så att subben möjligen kan vara nära recievern istället... Tack för hjälpen.
Nu pratar du faktiskt skitMats Bengtsson skrev:
Trafo för balansering men även galvanisk avskiljning används i hur mycket professionell ljudutrusting som helst utan några som helst problem. Förbered dig dock på att en bra 1:1-trafo för ändamålet kostar över hundringen, minst!
phl skrev:Nu pratar du faktiskt skitEller nästan, fysikens lagar stämmer bra på det du beskriver men det är inget reellt problem för audiosignaler.
Trafo för balansering men även galvanisk avskiljning används i hur mycket professionell ljudutrusting som helst utan några som helst problem. Förbered dig dock på att en bra 1:1-trafo för ändamålet kostar över hundringen, minst!
Så snart diskussionen hamnar på subjektiva värderingar (tillräckligt bra ljud eller inte) går känslorna höga. Mitt förslag är att dela upp frågorna i de delar vi kan enas om så kanske det visar sig att vi är rätt överens på rätt många områden och inte ger så olika råd trots allt (möjligen kan vi vara oense genom att jag hävdar att professionellt ljud siktar på säkraste sättet att få det snabbt rätt, snarare än audiophilens mål på bästa möjliga ljud inom givna förutsättningar, men det kan vi ta som en separat tråd):
1. Det kan alltid komma in brum via audiosignalen, och audiosignalen kan alltid förlora i kvalitet på vägen, så en bra audiokabel med bra skärm är i samtliga lägen en god investering, och en självklarhet i den professinella ljudhanteringen. Här måste man börja, och finns det inga mer brumproblem efter detta är det därför ett gott första och sista steg.
2. Om det trots en god audiokabel finns ett brumproblem och vi förutsätter det inte beror på en dålig förstärkare vare sig i huvudförstärkaren eller subwoofern pratar vi troligen om en jordproblemsloop.
3. Bästa lösnignen på en jordproblemsloop är att göra sig av med den. Lättast: koppla båda förstärkarna på samma jord (samma stigare). I vanliga hus är detta oftast inte så svårt, många gånger är alla kontakter i samma rum (vardagsrummet till exempel) på samma stigare, och säkringen räcker för alla förstärkare på en gång
4. Om det finns ett jordfel och det inte kan lösas enligt 3 ovan måste man isolera bort jordloopen för att bli av med brummet. Om vi bortser från audiophilernas diskussioner om att inte ha subwoofern jordad alls, och att prova att vända stickkontakten på ena sidan, och att införa balanserad spänning eller en tranformator i spänningsmatningen hellre än ljudsignalen så att det inte finns en grundloop som ger problem så återstår en isolering i ljudsignalen.
5. Skall vi göra en galvanisk isolering av ljudsignalen är en transformator en enkel möjlighet. De finns i mängder med prislägen, där de dyrare gärna beskrier varför en vanlig 100-kronors transformator inte räcker (gott om text på till exempel (Audio Line Isolation Transformer).
6. Frågan till slut kan bli om man hamnat i ett läge där en isolering av ljudsignalen bäst löses med en transformator, och hur dyr den i så fall skall vara för att vara bra nog för den ljudanläggning man köpt på sig. Mer text om Jensen sub-1rr till exempel (Jensen Transformers ISO-MAX SUB-1RR Audio Isolator / Hum Eliminator)
Vågar man vinkla frågan och undra hur långt man kan dra en kompositvideo enligt samma princip?
Svaret innehåller samma komponenter som i frågan om subwoofer kabel. Skillnaden är att videosignalen innehåller mycket mer information, kräver mer kvalitet på kabeln, och därför tappar du kvalitet på kortare avstånd om du inte har bra kvalitet på kabeln.Gravforsarn skrev:
Så huvudsvaret är att med en bra kabel klarar du ett antal meter utan att märka något (jag använder s-video vilket är lite mer lämpat än komposit för längre kablar, och jag har tio meter vilket inte ger kvalitetsförluster som jag märker, dock är jag mindre känslig för bild än ljud).
Du kan öka längden rejält innan signalen är så dålig att du kan säga att överföringen inte fungerar, den längd du kan få ut blir till slut en fråga om hur bra kabel du har och hur känslig du är för försämringen.
--- Mats ---
Hej,
Jag har flertalet rum där jag från ett centralt ställe dragit komposit/ljud. Det längsta är till köket och det är nog 15+ m. Har både komposit video samt lågnivå. Tvn är en 20" LCD och jag ser inga större bekymmer med kvalitén (jämfört med en kort stump).
Har provat med både coax+vanlig audiokabel, coax även för audio samt vanlig cat6. Fungerar rätt likt.
Jag har flertalet rum där jag från ett centralt ställe dragit komposit/ljud. Det längsta är till köket och det är nog 15+ m. Har både komposit video samt lågnivå. Tvn är en 20" LCD och jag ser inga större bekymmer med kvalitén (jämfört med en kort stump).
Har provat med både coax+vanlig audiokabel, coax även för audio samt vanlig cat6. Fungerar rätt likt.
Klicka här för att svara