4 593 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
maxi 50 vedpanna.
Sida 1 av 2
Den typen av panna har en del nackdelar jämfört med kombinationen panna & separat ackumulatortank. Tung & stor panna, samt antagligen ingen bra skiktning i den inbyggda tanken.. Sen bygger den tydligen på självdrag, vilket antagligen kan ställa till problem med inrykning under vissa förutsättningar...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Sugande fläkt det är vad reklamen säger ja!!.
Det är även omöjligt enligt reklamen och diverse expert sidor att uppnå bra verkningsgrad och miljövärden med överförbränning.
Men just denna panna kan jag ej uttala mig om för jag har inte ens sett en.
Däremot kan jag med all säkerhet säga att allt detta jävla dravel med att det skall vara fläktar hit och dit är skitsnack.
Du kan med en viadrus (de flesta överförbrännings pannor) uppnå en verkningsgrad som är helt fantasktisk.
Varför skriver jag då detta när pannan ifråga har omvändförbränning?
Jo för att man kanske inte alltid skall tro på alla dessa "sanningar" som panntillverkare skriver dom vill ju sälja pannor inget annat.
Visst det är lättare att kontrollera eldningsförloppet med en fläktstyrd panna med det går att uppnå bättre verkningsgrad med en överförbrännings panna iaf i de tester jag hittills har gjort om man jämför alla uppstarts förluster osv.
Som jag ser det kan man ju undra om det finns något egen intresse i att man skall låsa sig till en viss förbrännings typ.
Under eller omvändförbränning är inte det enda sättet att uppnå bra förbränning.
Det enda sättet jag lyckats uppnå (dock under kortare stunder men dom blir längre och längre) PERFEKT förbränning är med en överförbrännings panna.
Och ja jag har testat med div pannor med omvändförbränning.
Så man kanske inte skall förkasta en annorlunda pannkonstrukion bara för att den inte ser ut som alla andra pannor.
Skall man tro den samlade s.k expertisen så är ju en överförbrännings panna rent livsfarlig att elda i ändock så har viadrus lyckas få en miljögodkänd inom EU och mina indikationer är att snart så har dom två, med mindre modifieringar på den andra dock.
Det är även omöjligt enligt reklamen och diverse expert sidor att uppnå bra verkningsgrad och miljövärden med överförbränning.
Men just denna panna kan jag ej uttala mig om för jag har inte ens sett en.
Däremot kan jag med all säkerhet säga att allt detta jävla dravel med att det skall vara fläktar hit och dit är skitsnack.
Du kan med en viadrus (de flesta överförbrännings pannor) uppnå en verkningsgrad som är helt fantasktisk.
Varför skriver jag då detta när pannan ifråga har omvändförbränning?
Jo för att man kanske inte alltid skall tro på alla dessa "sanningar" som panntillverkare skriver dom vill ju sälja pannor inget annat.
Visst det är lättare att kontrollera eldningsförloppet med en fläktstyrd panna med det går att uppnå bättre verkningsgrad med en överförbrännings panna iaf i de tester jag hittills har gjort om man jämför alla uppstarts förluster osv.
Som jag ser det kan man ju undra om det finns något egen intresse i att man skall låsa sig till en viss förbrännings typ.
Under eller omvändförbränning är inte det enda sättet att uppnå bra förbränning.
Det enda sättet jag lyckats uppnå (dock under kortare stunder men dom blir längre och längre) PERFEKT förbränning är med en överförbrännings panna.
Och ja jag har testat med div pannor med omvändförbränning.
Så man kanske inte skall förkasta en annorlunda pannkonstrukion bara för att den inte ser ut som alla andra pannor.
Skall man tro den samlade s.k expertisen så är ju en överförbrännings panna rent livsfarlig att elda i ändock så har viadrus lyckas få en miljögodkänd inom EU och mina indikationer är att snart så har dom två, med mindre modifieringar på den andra dock.
Redigerat:
För min del är fläktar och sådant där "jävla dravel" grejen i alla fall, och det kommer det att vara i framtiden också.
Jag törs låta vem som helst fylla på ved i pannan, det slår aldrig ut rök eller lågor genom luckan. Det behövs inge ritualer eller förbud för att fylla på veden.
Verkningsgraden är ALLTID hög, under alla årstider och väder.
En lägereld brinner uppåt, en panna brinner neråt.
En som står för att "jävla dravel" är bra!
Mats
Jag törs låta vem som helst fylla på ved i pannan, det slår aldrig ut rök eller lågor genom luckan. Det behövs inge ritualer eller förbud för att fylla på veden.
Mats
Dör fläkten ska det inte behöva ryka in för det.. gör det de så är konstruktionsmiss från början...
Så även om pannan har omvändförbränning så måste man alltså ha en fläkt?mats757 skrev:För min del är fläktar och sådant där "jävla dravel" grejen i alla fall, och det kommer det att vara i framtiden också.
Mats
På samma sätt som man inte skall förkasta ny teknik så skall man då inte förakta gammal heller.
Så man kan ju undra om det finns ett egen intresse för tillverkarna att förespråka att det enda som fungerar är en keramik panna med fläkt som brinner neråt?
Det har i många år funnits pannor som är miljögodkända utan fläktar.
Det har i många år funnits överförbrännings pannor som är miljögodkända med fläkt.
Nu finns det överförbränningspannor i gjutjärn som är godkända utan varken fläkt eller keramik.
Sen finns det ju en hel hög med fläktstyrda/keramik/omvändförbrännings pannor som även dom är miljögodkända.
Om man nu läser det jag skrev ovan kan man ju undra vilken av dessa miljögodkända pannor som tillverkaren kommer att få sälja mest reservdelar till?
Skulle inte tro att det är tillverkaren som har en miljögodkänd överförbrännings panna i gjutjärn som blir fet på reservdelar iaf .
Så man kanske inte skall förkasta andra förbrännings sätt bara för att dom inte ser ut som alla andra.
Detta är inte menat som kritik mot dom som nu har fläktstyrda/keramik pannor utan mer en fundering varför man skall låsa sig till just en förbränningstyp/konstruktion när bevisligen flera funkar trots allt man läser.
Redigerat:
Jag vet inte något om den pannan men det är inte så bra att ha eldstaden inbyggd i tanken då man får kallare eldsdad och sämre förbränning.
Samt så kanske det blir problem med skiktningen också.
Det man ska tänka på angående vad en del skriver om över och under förbränning är att alla testade pannor är nya vid testen och har rena eldstäder, allså bättre verkningsgrad och då tror jag att en panna med helt keramisk eldstad får samma resultat oavsett om den är ny eller 10 år gammal vilket är bättre för miljön.
Samt så kanske det blir problem med skiktningen också.
Det man ska tänka på angående vad en del skriver om över och under förbränning är att alla testade pannor är nya vid testen och har rena eldstäder, allså bättre verkningsgrad och då tror jag att en panna med helt keramisk eldstad får samma resultat oavsett om den är ny eller 10 år gammal vilket är bättre för miljön.
Bara keramiken håller.
Men keramik eller liknande isolering måste till för att nå toppresultat oavsett förbränningstyp.
Det som skiljer är nog vilken påfrestning som kermaiken måste tåla med olika förbrännings typer.
Där ser jag en stor nackdel med omvändförbränning för det där stackars munstycket i botten får ta all stryk vid vedilägg.
Värme det tål ju keramik galant men inte stötar eller slag kanske det är därför så många har problem med att keramiken inte håller.
Men fläkt är helt onödigt för att nå bra resultat. fungerar lika bra utan för även skorstenen kan ju agera fläkt.
Bara eldstaden är riktigt isolerad skall det inte vara några bekymmer att ha den inbyggd i tanken.
Det borde bli rätt små värme förluster.
Däremot så blir det nog problem att få skiktning i en sådan tank.
Men keramik eller liknande isolering måste till för att nå toppresultat oavsett förbränningstyp.
Det som skiljer är nog vilken påfrestning som kermaiken måste tåla med olika förbrännings typer.
Där ser jag en stor nackdel med omvändförbränning för det där stackars munstycket i botten får ta all stryk vid vedilägg.
Värme det tål ju keramik galant men inte stötar eller slag kanske det är därför så många har problem med att keramiken inte håller.
Men fläkt är helt onödigt för att nå bra resultat. fungerar lika bra utan för även skorstenen kan ju agera fläkt.
Bara eldstaden är riktigt isolerad skall det inte vara några bekymmer att ha den inbyggd i tanken.
Det borde bli rätt små värme förluster.
Däremot så blir det nog problem att få skiktning i en sådan tank.
Det finns ett "liknande"schabrak till panna som heter bragepannan som jag har för mig bygger på överförbränning med efterbrännkammare och acktanken inbyggd i pannan, vitsen med den pannan är att den arbetar trycklöst, dvs det behövs inget exp-kärl och inga tryckkärlsnormer. Kokar den så kommer det bara ånga ur ångröret...
(Värme tas ut via slingor i pannan).
Skall man arbeta med omvänd förbränning är fläkt mer eller mindre nödvändigt för att lyckas elda kontrollerat året om. Överförbränningspannor är lättare att elda i utan fläkt.
Fördelen med att bygga ihop tank och panna är att man för färre enheter att installera, men nackdelen att det är en rejält tung pjäs. Nackdelen är att effektiv tankskisktning knappast man uppnås under uppvärmningsfasen och att pannan inte får arbeta med sin optimala temperatur pss som i ett system med laddomat och extern tank
Dessutom kan man fråga sig hur pannans acktank kan hållas isolerad under urladdningsfasen, risken finns ju att den kyls via luft genom skorstenen,...
(Värme tas ut via slingor i pannan).
Skall man arbeta med omvänd förbränning är fläkt mer eller mindre nödvändigt för att lyckas elda kontrollerat året om. Överförbränningspannor är lättare att elda i utan fläkt.
Fördelen med att bygga ihop tank och panna är att man för färre enheter att installera, men nackdelen att det är en rejält tung pjäs. Nackdelen är att effektiv tankskisktning knappast man uppnås under uppvärmningsfasen och att pannan inte får arbeta med sin optimala temperatur pss som i ett system med laddomat och extern tank
Dessutom kan man fråga sig hur pannans acktank kan hållas isolerad under urladdningsfasen, risken finns ju att den kyls via luft genom skorstenen,...