Hej,

En polare undrade om jag kunde bygga ett "infinity cube" soffbord åt honom (i trä). Sitter och funderar lite på en jigg till bordsågen (robland k210) för att göra alla sammanfogningarna och kom fram till att det här kanske är ett bra tillfälla att investera i en fet notklinga och göra "bridle joints" med. Har inte gjort någon design än så jag har inga exakta mått men jag gissar på det kommer bli runt 40-50mm tjocka bitar och således så kommer jag behöva göra 40-50mm djupa spår, tror ni det kommer funka med en klinga enl nedan, både med avsende på säkerhet och att sågen orkar med?

https://swedendro-tools.se/se/produ...a/cmt-notklinga-rak-d180-z18-d30-skarbredd-60

eller finns det bättre alternativ?

bonusfråga, skulle ni bygga jiggen så den passade i kapsläden eller direkt mot anhållet?

Nackdelen med kapsläden är ju att jag gör spåret 6mm, men min släde är ändå på upphällningen och jag borde nog bygga en ny snart.

/Ivar
 
Det är ju väldigt snabbt o enkelt att såga bort det mesta på bandsågen innan du kör på bordsågen, om det nu skulle va så att sågen får det tungt.

Jag är mer osäker på tillgänglig höjd isåfall, iaf om du tänkt köra med kapsläden.

När jag kör dylika saker har jag ett rätt högt annhåll, om du använder det vanliga sidoanhållet + jigg (typ tappsågningsjigg) eller kapsläden + jigg spelar väl egentligen mindre roll, förutom tillgänglig höjd då.
 
Ola C Ola C skrev:
Det är ju väldigt snabbt o enkelt att såga bort det mesta på bandsågen innan du kör på bordsågen, om det nu skulle va så att sågen får det tungt.

Jag är mer osäker på tillgänglig höjd isåfall, iaf om du tänkt köra med kapsläden.

När jag kör dylika saker har jag ett rätt högt annhåll, om du använder det vanliga sidoanhållet + jigg (typ tappsågningsjigg) eller kapsläden + jigg spelar väl egentligen mindre roll, förutom tillgänglig höjd då.
En något teoretisk invändig efter som jag inte har någon bandsåg, men hur grovsågar du ut "innanmätet" med en bandsåg?

Jag tänkte mig också en jigg med högt anhåll för bra stöd och senvänder man på stycket för att få allt centrerat, och en distans som finsjusteras in för att göra "tappen" i fogen. Ju bredare notklinga dessto färre pass blir det ju för att ta bort resten, men om det finns några säkerhetsrisker med att gå upp på en 6mm klinga och 50mm djup så är det ju inte värt det för att spara någon timmes jobb.
 
I ivp skrev:
En något teoretisk invändig efter som jag inte har någon bandsåg, men hur grovsågar du ut "innanmätet" med en bandsåg?
Borrar hål i mitten o sågar sen. Eller sågar först raka snitt o sen sneda o sen duttar bort lite i mitten. Behöver ju inte va exakt på något vis.
 
Finns det notklingor med 250mm diameter att köpa någonstans? Förstår att man givetvis kan använda 180mm, men om man som jag föredrar att använda släde så blir det inte mycket djup kvar.

Tips mottages
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.