573 läst ·
4 svar
573 läst
4 svar
Max ljus via G9 halogen?
Hej!
Försöker bilda mig en uppfattning om hur mycket ljus man kan få när förutsättningen är halogen G9 och dimmer?
Jag har hittat 75 w/490 lm men finns det G9 som ger mer ljus?
Har nämligen en lampa där skärmen "äter" rätt mycket av ljuset och ibland behöver jag kräma på vad som går...
Mvh
TMC
Försöker bilda mig en uppfattning om hur mycket ljus man kan få när förutsättningen är halogen G9 och dimmer?
Jag har hittat 75 w/490 lm men finns det G9 som ger mer ljus?
Har nämligen en lampa där skärmen "äter" rätt mycket av ljuset och ibland behöver jag kräma på vad som går...
Mvh
TMC
Är inte G9 lampor avsedda för strålkastare, och inte ha tygskärm runt sig.
Om du har tokhög effekt på din G9 lampa, då blir den lilla lampan också tokhet.
Brandrisk!
På lamparmaturen brukar anges vilken maxeffekt du får ha på lampan du sätter i den.
Om du har tokhög effekt på din G9 lampa, då blir den lilla lampan också tokhet.
Brandrisk!
På lamparmaturen brukar anges vilken maxeffekt du får ha på lampan du sätter i den.
Det är en lampskärm på en taklampa modell "jättestor" med diameter kring 80 cm så det finns nog inget problem med värme förutom vad sockeln pallar och det är en E27 sockel med insats för G9. Lampans märketikett säger 100 W vilket torde vara från "glödlampsåldern".
Jamen, då så. Då sätter du i en stark lampa med sockel E27. Sådan finns det många av. En LED på 15 W med sockel E27 ger väl ljus som en halogenlampa på 100 Watt, eller ännu mer.
Då sparar du en peng varje timma du använder den, nämligen ca 0,06 kr/timma, jämfört med en halogen på 75 W.
Då sparar du en peng varje timma du använder den, nämligen ca 0,06 kr/timma, jämfört med en halogen på 75 W.
Redigerat:
Att den ursprungliga hållaren (E27) är märkt 100W, betyder ju inte heller nödvändigtvis att samma sak gäller för E27/G9 adaptern i kombination med den ursprungliga hållaren.
Klicka här för att svara