30 966 läst ·
228 svar
31k läst
228 svar
Max last med B körkort
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Nu är detta ett område där jag kan pinsamt lite. Men det där med säkerhet och tung dragbil. Handlar inte det om stabilitet om släpet börjar dra iväg? Det finns ju några otrevliga youtube filmer där en bil med vanligt släp hamnar i självsvängning plötsligt på rak väg, släpet drar omkull bilen, både släp och bil voltar.
Det borde vara mindre risk med en tung dragbil, att släpet skall kunna dra iväg bilen.
Det borde vara mindre risk med en tung dragbil, att släpet skall kunna dra iväg bilen.
Det folk som saknar högre behörighet gärna glömmer bort är den extra svårigheten att framföra en tyngre kombination. Vi med högre behörighet förstår det, ni med lägre behörighet förstår det inte.......
Det finns skäl till att jag med BE inte får köra ett CE-ekipage. Det finns skäl till att den med B inte ska köra ett BE-ekipage.
I gränslandet mellan behörigheterna kan man hitta kombinationer som skulle vara bättre att köra med en tyngre dragbil, det gäller ju även den som har BE. Är det inte bättre att jag kopplar släpet på en lastbil och kör istället? Jo, ibland kanske det är det. Men, generellt är det inte det. Oavsett regler kommer det finnas icke optimala situationer.
Så länge "folk" inte ens klarar av att surra en planka på ett takräcke på ett tillfredsställande sätt, ej heller kan backa med ett släp, borde det vara svårare att få köra med släp, inte göras lättare.
Det finns skäl till att jag med BE inte får köra ett CE-ekipage. Det finns skäl till att den med B inte ska köra ett BE-ekipage.
I gränslandet mellan behörigheterna kan man hitta kombinationer som skulle vara bättre att köra med en tyngre dragbil, det gäller ju även den som har BE. Är det inte bättre att jag kopplar släpet på en lastbil och kör istället? Jo, ibland kanske det är det. Men, generellt är det inte det. Oavsett regler kommer det finnas icke optimala situationer.
Så länge "folk" inte ens klarar av att surra en planka på ett takräcke på ett tillfredsställande sätt, ej heller kan backa med ett släp, borde det vara svårare att få köra med släp, inte göras lättare.
Om man är tillräckligt korkad när man lastar, vilket folk verkar vara varje dag, så spelar det ingen roll om du har tyngre bil, det blir skit ändå. Men ja, lite mer marginal har man. Det är dock ett dåligt skäl till att låta alla köra tunga kombinationer. Det kanske är bättre att säga att man inte får köra släp alls innan man har visat att man kan lasta ett släp.H hempularen skrev:Nu är detta ett område där jag kan pinsamt lite. Men det där med säkerhet och tung dragbil. Handlar inte det om stabilitet om släpet börjar dra iväg? Det finns ju några otrevliga youtube filmer där en bil med vanligt släp hamnar i självsvängning plötsligt på rak väg, släpet drar omkull bilen, både släp och bil voltar.
Just det.Hannuse skrev:
Men, man får ge sig på den punkten hur fel det än verkar, för statistiken talar för att papphattarna inte dör tillräckligt ofta pga sina okunskaper för att motivera hårdare regler.
Det som jag blev lite orolig för var med mitt nya släp 1500 kilo totalvikt och minigrävare som väger 1080 kilo och tittar man och enklast att använda släpvagnskalkylatorn så ser man om det är grönt med den bil du tänker använda som dragbil.Sedan nu vi har diskuterat så tittar man i regestreringsbeviset på punkt 3 så står det max bruttovikt(tågvikt) som du har som dragbil.Kan vara bra att titta på punkt 3 om man vill få fram exempel vilken max totalvikt på släpkärran man eventuellt ska köpa efter man räknat bort vad dragbilen väger.I mitt fall så får jag ha bruttovikt 3790 kilo.
Hur vet man körkortsbehörighet på de som drabbas av olycka/död pga att man dragit släp, syns det i statistiken och vilken fordonskombination det var?MathiasS skrev:
Är nog ganska bra att det inte läggs tid/pengar på det som i statistik inte visar visar på "särskilda" problem.😉
Jag gissar att det inte spelar någon roll om behörigheten syns eller inte eftersom antalet allvarliga olyckor är så få ändå.A AndersS skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Nej. En lastbilssläp har tryckluftbromsar med ABS och ofta stabilisering på moderna fordon. Ett bilsläp har påskjutsbroms som överför kraft till bilen. Påskjutsbromsar är dessutom allt som oftast i dåligt skick eller feljusterade. Om man vill ha stabila släp krävs trucklufts- eller elbromsar med bra styrning.N nb. skrev:Jag läste tråden och många påstår hur mycket säkrare det är att ha en tung dragbil än en lätt. På vilket sätt är den påverkan så stor? Ett bromsat släp nyttjar inte bilens bromsar vid bromsning, är släpet ok lastat och man kör som avsett är det inga större belastningar på kulan, kraften för att accelerera släpet är inte särskilt högt.
Eller är det mest psykologiskt? Eller att det "känns säkrare" för att accelerationen är högre? Eller att släpet potentiellt wobblar/slänger mindre? Men om släpet inte går rakt och stabilt utan oscillerar är det fel lastat, det får inte förekomma.
På lastbilssidan är det ju det vanliga att dragbilen/trailerdragaren väger mindre än släpet, eller?
Kan man dra en given last med en kombination som väger två ton borde det ju vara säkrare än med en som väger 4 ton med tanke på att energin / rörelsemämgden är kvadratiskt och allt behöver absorberas av något vid en olycka?
Släp på personbilar har bara axel/axlar i mitten. Därför överför det tyngd till dragkroken men det är en ganska liten % av släpets vikt. Så lite som 4% i Europa, ca 10% i Nordamerika. Dessutom verkar kraften bakom bilens bakaxel, både i sidled och höjdled. Det ger också dålig stabilitet. En lastbil har en vändskiva där en del av vikten från trailern tas lite framför bakaxeln. Det kan röra sig om flera ton som trycker ner på lastbilens bakaxel och stabiliserar. Till skillnad mot på en personbil så försöker inte vikten från trailern att lyfta framhjulen på lastbilen eftersom vändskivan är så långt fram.
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Ska tilläggas att man kan ha vändskiva på vanliga pickuper också. Fungerar likadant som på en lastbil, även om det blir lite special eftersom flaket är i vägen.
Ja, sant att det är en helt annan konstruktion.H HenrikHuslöse skrev:Nej. En lastbilssläp har tryckluftbromsar med ABS och ofta stabilisering på moderna fordon. Ett bilsläp har påskjutsbroms som överför kraft till bilen. Påskjutsbromsar är dessutom allt som oftast i dåligt skick eller feljusterade. Om man vill ha stabila släp krävs trucklufts- eller elbromsar med bra styrning.
Släp på personbilar har bara axel/axlar i mitten. Därför överför det tyngd till dragkroken men det är en ganska liten % av släpets vikt. Så lite som 4% i Europa, ca 10% i Nordamerika. Dessutom verkar kraften bakom bilens bakaxel, både i sidled och höjdled. Det ger också dålig stabilitet. En lastbil har en vändskiva där en del av vikten från trailern tas lite framför bakaxeln. Det kan röra sig om flera ton som trycker ner på lastbilens bakaxel och stabiliserar. Till skillnad mot på en personbil så försöker inte vikten från trailern att lyfta framhjulen på lastbilen eftersom vändskivan är så långt fram.
Men om argumentationen med tyngre är säkrare är stringent borde det vara bättre att någon som är dålig på att köra kör ett fordon på 5 ton i stället för 1 ton?
Att släpet wobblar är ju för att man lastat fel och tappar man kontrollen över något tyngre och krockar är det värre än om man tappar kontrollen över något lättare och för den som är i fordonet borde skillnaden vara liten? (Givet en modern bil)?
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Allt är relativt. Man får lättare fällknivsverkan ju lättare bilen är relativt släpet.N nb. skrev:Ja, sant att det är en helt annan konstruktion.
Men om argumentationen med tyngre är säkrare är stringent borde det vara bättre att någon som är dålig på att köra kör ett fordon på 5 ton i stället för 1 ton?
Att släpet wobblar är ju för att man lastat fel och tappar man kontrollen över något tyngre och krockar är det värre än om man tappar kontrollen över något lättare och för den som är i fordonet borde skillnaden vara liten? (Givet en modern bil)?
Vobblingen är en samverkan mellan bilen och släpet. En bil med glapp i styrning och hjulupphängningar är känsligare för detta fenomen. Ju tyngre bil relativt släpet, desto mindre kan släpet påverka bilen.