30 964 läst ·
228 svar
31k läst
228 svar
Max last med B körkort
Tack, och tack för påpekandet angående förhållandet mellan bilens tjänstevikt och släpets totalvikt, den var ju faktiskt en hake förr i tiden, hade glömt det.MathiasS skrev:
Nya regler:
Totalvikt på 1600kg tillåter 1900kg totalvikt på ett släp med B-kort.
Maxlast på detta släp är =1000kg-tjänstevikten
Om jag och Chatgpt minns reglerna rätt från förr så:
Fick du maximalt dra ett släp med totalvikt 1200kg men eftersom bilens maximala dragvikt var 1000kg så är du begränsad till 1000kg totalvikt och det får du då förstås lasta fullt.
Dock känns detta sista påstående lite skakigt eftersom det är baserat på vad Chatgpt säger....![]()
Och när jag tittar i reg.beviset på min nyare bil så verkar det som ChatGPT och du har kommit fram till korrekt.
Så då har reglerna i så fall förändrats till det bättre!
B Byggare Bob 1966 skrev:Sälpvagnskollen hos Transportstyrelsen (mycket bra ) ger dig automatiskt rätt svar Där tar man de olika godkända vikter som man får /får ej köra beroende på vilket din körkorts behörighet .Jag tror det bli pickupp med 2 stycken & släp 1 med en .
Ev kan du mig lasta ca 600-750 kilo på pickupen .Bind /fäst fast ordentligt .
Gäller lasten, om de är bil, släp eller trailer spelar ingen roll.useless skrev:
Mer än 1 meter ska märkas ut. Mörkt är de vitt ljuset fram (om de sticker ut) och rött ljuse bak.
(Cykler lampor funkar perfekt)
Kör lastbil om dagarna. Öppen jumbotrailer. Blir en del moduler och ofta köra med vägtransportledare som guider/hjälp.
Man kan ju inte annat än älska de här trådarna med alla självsäkra gissningar om vilka regler som gäller och inte gäller kring släpvagnsvikter.
2013 kom nya regler och all info man behöver veta står i fordonens regbevis.
Börja med bilen: Hur tungt släp får bilen dra, och hur hög får släpets totalvikt vara vid aktuellt körkort?
Sen kollar man släpets uppgifter och ser om det matchar.
Det gäller alldeles oavsett när man tog körkort eller om bilen går på el eller om det är en husvagn eller hyrsläpen till tippen.
Ska man lasta både på släpet och i bilen behöver man också kolla Maximal tillåten tågvikt som på de flesta bilar är samma som max släpvagnsvikt + bilen totalvikt, men i vissa fall kan vara lägre (gäller t ex en del skåpbilar). Då får man välja om man ska lasta mest i släpet eller i bilen.
För att svara på frågan är det släp 1 som gäller bakom aktuell dragbil. Viktmässigt ryms ju två kollin, och om jag läser rätt ryms det ändå inte fler per lastning så då hjälper ju ändå inte en högra lastvikt. Är det långt och det finns möjlighet att lasta alla tre på det större släpet skulle jag kolla om jag kan låna en bil med bättre dragvikt (lägre totalvikt), t ex en äldre Volvo V70 eller Passat.
Lycka till!
2013 kom nya regler och all info man behöver veta står i fordonens regbevis.
Börja med bilen: Hur tungt släp får bilen dra, och hur hög får släpets totalvikt vara vid aktuellt körkort?
Sen kollar man släpets uppgifter och ser om det matchar.
Det gäller alldeles oavsett när man tog körkort eller om bilen går på el eller om det är en husvagn eller hyrsläpen till tippen.
Ska man lasta både på släpet och i bilen behöver man också kolla Maximal tillåten tågvikt som på de flesta bilar är samma som max släpvagnsvikt + bilen totalvikt, men i vissa fall kan vara lägre (gäller t ex en del skåpbilar). Då får man välja om man ska lasta mest i släpet eller i bilen.
För att svara på frågan är det släp 1 som gäller bakom aktuell dragbil. Viktmässigt ryms ju två kollin, och om jag läser rätt ryms det ändå inte fler per lastning så då hjälper ju ändå inte en högra lastvikt. Är det långt och det finns möjlighet att lasta alla tre på det större släpet skulle jag kolla om jag kan låna en bil med bättre dragvikt (lägre totalvikt), t ex en äldre Volvo V70 eller Passat.
Lycka till!
Själv tycker jag att det är intressant att få lite reflektioner och kunskaper av andra.
Jag hade till exempel missat vad regeländringarna innebar, vilket många i min omgivning också har gjort.
Dessutom är registeringsbeviset på min bil utfärdat 1998, vilket gör att informationen där är felaktig enligt de nya reglerna.
Så jag är bara tacksam för att allting har klarnat genom bland annat den här tråden.
Jag hade till exempel missat vad regeländringarna innebar, vilket många i min omgivning också har gjort.
Dessutom är registeringsbeviset på min bil utfärdat 1998, vilket gör att informationen där är felaktig enligt de nya reglerna.
Så jag är bara tacksam för att allting har klarnat genom bland annat den här tråden.
Renoverare
· Borlange
· 124 inlägg
Intressant! Har du möjlighet att lägga upp en bild på registreringsbeviset?Hannuse skrev:
Själv tycker jag att det är intressant att få lite reflektioner och kunskaper av andra.
Du har ju 700 kg lastvikt på pickupen, sedab tar du resten på den obromsadeTorpAnders skrev:
Så här ser det ut.Samuel Hopstadius skrev:
Och det är ju bara mitt egna misstag att jag inte hängt med i regelverket.
Inringat i rött är ju enligt de gamla reglerna, men går jag in i appen "Biluppgifter" så finns det nya värden där, och då får jag dra ett släp med totalvikten 1590kg på B-kort.
Så jag bugar och bockar för att jag har fått bli "upp borstad" i regelverket, mycket lärorikt och bra inför framtiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åfan? Kan du skicka en länk som styrker det?C compet skrev:
Jag trodde, precis som Transportstyrelsen, att B96 var en särskild behörighet som infördes 2013.