Om problemen på Max.
Besynnerligt, i dagstidningen igår annonserar Max VD på helsida om att deras restauranger är egentligen har alltid har kvalitet och smak i fokus. Men inte ett ord om att det skall vara rent, städat och hygieniskt på restaurangerna. Har han missat poängen?

Tycker att Max har de minst goda hamburgarna av kedjorna, kanske för att det är någon slags pannbiff istället för bara nötkött i burgarna.
Men i brist på annat äter jag enstaka gånger där och det är vad jag har sett, ofta smutsigt samt stökigt, mat på golvet osv.

Försöker förstå detta märkliga. Någon som vet mer?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Arbetar du för någon av de andra kedjorna kanske? Även om det som framkommit är olyckligt så är jag säker på att det i motsvarande grad förekommer även hos övriga i branschen. Tyvärr.

Men för att sätta allt i perspektiv…

 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Arbetar du för någon av de andra kedjorna kanske? Även om det som framkommit är olyckligt så är jag säker på att det i motsvarande grad förekommer även hos övriga i branschen. Tyvärr.

Men för att sätta allt i perspektiv…

[media]
Nej, arbetar inte inom restaurangbranschen.
Utan försöker bara förstå.

Håller mig till lunchrestauranger som serverar husmanskost och till klassiska gatukök. Men ibland så finns inga alternativ. Då blir det helst Sibylla, sedan Burger king, sedan McD, och sist Max.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Arbetar du för någon av de andra kedjorna kanske? Även om det som framkommit är olyckligt så är jag säker på att det i motsvarande grad förekommer även hos övriga i branschen. Tyvärr.

Men för att sätta allt i perspektiv…

[media]
Haha, det är ibland nödvändigt att sätta saker och ting i perspektiv.
Min äldste bror gjorde FN-tjänst på Cypern 1973 och precis när de skulle åka hem fick de åka till Sinai istället för att buffra mellan Israel och Egypten efter Yom Kippur-kriget.
Han berättade om ett besök i Kairo där de köpte bröd hos en bagare och där bagaren som gick barfota hade deg mellan tårna😆
Och brorsan sa att det var nog det godaste bröd han någonsin ätit, oklart om det var extra kryddat eller inte.

Utan att för den sakens skull försvara en skitig restaurang så är vi så hygieniska idag att vi knappt tål någonting längre, det gamla talesättet "lite skit rensar magen" håller streck än idag.

Det är väl den franchisetagare som driver stället som i slutänden sätter ribban för hur det ser ut, inte kedjan som garanterat har krav oavsett om det står MAX, Donken eller Burger King på skylten.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Haha, det är ibland nödvändigt att sätta saker och ting i perspektiv.
Min äldste bror gjorde FN-tjänst på Cypern 1973 och precis när de skulle åka hem fick de åka till Sinai istället för att buffra mellan Israel och Egypten efter Yom Kippur-kriget.
Han berättade om ett besök i Kairo där de köpte bröd hos en bagare och där bagaren som gick barfota hade deg mellan tårna😆
Och brorsan sa att det var nog det godaste bröd han någonsin ätit, oklart om det var extra kryddat eller inte.

Utan att för den sakens skull försvara en skitig restaurang så är vi så hygieniska idag att vi knappt tål någonting längre, det gamla talesättet "lite skit rensar magen" håller streck än idag.

Det är väl den franchisetagare som driver stället som i slutänden sätter ribban för hur det ser ut, inte kedjan som garanterat har krav oavsett om det står MAX, Donken eller Burger King på skylten.
Poängen som du missade lite här med Max är att de inte har franschisetagare. Det är därför VDn annonserar helsides.

Förstås de andra som har franschise kommer kanske inte lika lätt under luppen alltid, från huvudmannen.
 
Max Sveriges äckligaste hamburgare 😂😂😂😂😅
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Poängen som du missade lite här med Max är att de inte har franschisetagare. Det är därför VDn annonserar helsides.

Förstås de andra som har franschise kommer kanske inte lika lätt under luppen alltid, från huvudmannen.
Fast de har något liknande som kallas partnerskap och innebär att du driver restaurangen som din egen med del av MAX-kedjans vinst, kan väl sagas var något liknande som franchise men med större chans till profit.

Och kraven från ledningen är likadant antar jag om du är anställd restaurangchef utan att vara i partnerskap.
De missförhållanden som påvisats är inget specifikt för just MAX, allt beror på chef och personal oavsett kedja eller fristående lokalt hak.

Blir ju förstås större rubriker i Aftonblaskan om det är Donken, MAX eller annan större aktör än om det är Snuskige Sunes Superba Burgare på hörnet som serverar burgare gjorda på kattmat.
 
Jag förstår inte varför någon äter på Max, McDonalds, Burger King eller Sibylla. Finns en massa bra hamburgerställen överallt nuförtiden, bara kolla Burgerdudes lista för alternativ
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Fast de har något liknande som kallas partnerskap och innebär att du driver restaurangen som din egen med del av MAX-kedjans vinst, kan väl sagas var något liknande som franchise men med större chans till profit.

Och kraven från ledningen är likadant antar jag om du är anställd restaurangchef utan att vara i partnerskap.
De missförhållanden som påvisats är inget specifikt för just MAX, allt beror på chef och personal oavsett kedja eller fristående lokalt hak.

Blir ju förstås större rubriker i Aftonblaskan om det är Donken, MAX eller annan större aktör än om det är Snuskige Sunes Superba Burgare på hörnet som serverar burgare gjorda på kattmat.
"Fast" det är inte franschise. De ägs av Max HK. Man "lånar ut" pengar till Max förmodligen oftast via lån och tar en del av vinsten för att finansiera.
 
L L Jan skrev:
"Fast" det är inte franschise. De ägs av Max HK. Man "lånar ut" pengar till Max förmodligen oftast via lån och tar en del av vinsten för att finansiera.
Så här skriver MAX Själva om sitt partnerskap:

Kan jag bli franchisetagare?​

Nej, istället har vi partnerskap, där du utan ekonomisk insats får del i restaurangens vinst. Grundregeln är att man bara kan vara partner för en restaurang.

Antar att de har bättre koll än du vad som gäller?
 
A ajn82 skrev:
Jag förstår inte varför någon äter på Max, McDonalds, Burger King eller Sibylla. Finns en massa bra hamburgerställen överallt nuförtiden, bara kolla Burgerdudes lista för alternativ
Det enkla svaret är nog privatekonomi. Inte alla som anser sig ha råd att betala 200 kr för en hamburgare med tillbehör.
 
Tar hellre en korv eller tre på Biltema än äter på Max.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det enkla svaret är nog privatekonomi. Inte alla som anser sig ha råd att betala 200 kr för en hamburgare med tillbehör.
Är verkligen Skånes "bästa" burgare nämnvärt dyrare än kesjorna?
https://rekas.se/meny/#burgers

Eller mr york osv, tror det är mer gammal (o)vana än ekonomi
 
A ajn82 skrev:
Är verkligen Skånes "bästa" burgare nämnvärt dyrare än kesjorna?
[länk]

Eller mr york osv, tror det är mer gammal (o)vana än ekonomi
Ser gott ut. När jag var i Norrland fick jag tips om två kedjor. Big Boy och Frasses.
Big Boy var helt kass och flottigt.

Frasses Skrov var himmelskt gott.de borde starta upp även söderut
 
L L Jan skrev:
Frasses Skrov var himmelskt gott.de borde starta upp även söderut
Frasses i Söderköping är dock en katastrof 😉
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.