3 889 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Max 70mm hög stålbalk?
Jag planerar ta bort en dörröppning in till en hall. Väggen är bärande och jag skulle vilja sätta dit en max 70mm hög stålbalk för att bära av taket. Öppningen blir 150cm bred. Huset är ett 1-plansradhus med plattak så lasten är inte speciellt hög, bor i Stockholm så så mycket snö har vi inte. Det gör inte så mycket om balken böjer sig lite vid max belastning.
Finns det några lämpliga stålbalkar som bör klara kraven och är det isåfall en U- eller H-balk som gäller?
Mvh
Michel
Finns det några lämpliga stålbalkar som bör klara kraven och är det isåfall en U- eller H-balk som gäller?
Mvh
Michel
Det är 1-plans radhus byggt 1957 baserat på vägg- och takelement (Elementhus), finns alltså ingen traditionell regelstomme. Dörröppningen är i mittenväggen i huset som har en total bredd på runt 5,5 m och går tvärs takstolarnas riktning.
Så takstolarna vilar på den här väggen, trots att det bara är 5,5 meter i spännvidd? Är du säker på att den är bärande?
Edit: Och nu fattade jag att det är plattak och inte en traditionell takkonstruktion. Tror nån annan får svara på hur du ska dimensionera, det här är utanför mitt område.
Edit: Och nu fattade jag att det är plattak och inte en traditionell takkonstruktion. Tror nån annan får svara på hur du ska dimensionera, det här är utanför mitt område.
Ngn som vet om det finns HEA- eller HEB-balkar som är max 70 mm höga?
I de listor som jag hittat står inga mått, bara produktnamn och som "HEB 100". Är "100" = 100 mm i höjd?
I de listor som jag hittat står inga mått, bara produktnamn och som "HEB 100". Är "100" = 100 mm i höjd?
Kolla tex: www.bengtssonssmide.se/
Klicka här för att svara