Badrum med dusch eller badkar är inte panel godkänd. Om det bara är toalett o handfat finns inga krav på tätskikt på vägg så då är panel godkänt.

Det finns inget försäkringsbolag i Sverige som inte har branschreglerna som krav. Så även om en enskild handläggare ger dig något annat utlåtande har de rätt att neka vid ett skadeärende då försäkringsvillkoren kommer vara det primära.

Om du får ett undantag så se till att du får det skriftligt för att åtminstone kunna stå på dig vid framtida skada.

De enda gångerna ett sådant undantag kan göras är annars när enskild våtrumsprojektering utförs men det har inte en vanlig mattläggare kompetens för att utföra och godkänna

Sorry om jag är nitisk men jag vet vad som händer när det väl blir en skada

Jag tror dig, bara fruktansvärt besviken då jag planerat badrumsbygget efter vad mattläggaren sa vid första besöket.

Så du menar att försäkringsbolagen kommer förmodligen hävda att då hela badrummet inte uppfyller någon branschregel så är det kört vid alla typer av skador i badrummet?

Även om brunnen läker vatten, eller mattan blir skadad i ett hörn vid badkaret eller om ett plaströr går sönder bakom kommoden i väggen så blir alla följdskador helt och hållet mitt eget ansvar?!

Kanske kan du då få ut på försäkringen om det blir något fel på den delen som är fackmannamässigt utförd MEN:

Blir det problem och försäkringsbolaget granskar bygget och ser att det sitter panel i våtzon 2 så kan de ju börja fundera på "vad mer som inte är korrekt" utfört och slå bakut på allt ihop. Jag säger inte att det du skulle bli utan ersättning (även om jag inte garanterar att du får det heller) så riskerar nog diskussionerna och turerna med försäkringsbolaget bli mer långdragna och ovissa än om du skulle ha ett badrum som är helt och hållet gjort efter branschreglerna och att de inte har nått att anmärka på.

Om jag var du: Se det från den ljusa sidan, panelen är inte på plats och du har fortfarande alla möjligheter att få det riktigt gjort! Sätt matta runt om och stå på lite mot mattläggaren som farit med vilseledande information så kanske du får lite fin rabatt på den extra yta av matta du kommer att behöva!

Normalfallet så krävs ett samband mellan skada och det felaktiga utförandet.

Däremot är det enkelt för försäkringsbolaget att neka skada och då lägga över bevisbördan på försäkringstagaren. Är det uppenbart att samband saknas är det i sig inga större problem.

Däremot om skada uppkommer i närheten blir det svårt att som försäkringstagare verkligen bevisa att utförandet ej påverkat skadan eller åtminstone förvärrat den.

Sätt matta och limma dit panel så borde det vara godkänt?

Eller sätt sådan där mönstrad våtrumsskiva (Fibo-Trespo) så behöver du ju inte ha matta överallt. De är ju godkända och finns ju även de som ser ut som trämönster eller annat.

kinglolle skrev:
Normalfallet så krävs ett samband mellan skada och det felaktiga utförandet.

Däremot är det enkelt för försäkringsbolaget att neka skada och då lägga över bevisbördan på försäkringstagaren. Är det uppenbart att samband saknas är det i sig inga större problem.

Däremot om skada uppkommer i närheten blir det svårt att som försäkringstagare verkligen bevisa att utförandet ej påverkat skadan eller åtminstone förvärrat den.
Jag pratade igår med mitt försäkringsbolaget, hänvisade till denna tråden. Så han har läst och kollat igenom det som skrivits här!

Det han sa var att han personligen inte skulle neka skada vid golvbrunn eller kommod för att det inte är tätskikt vid dörren i våtzon 2.

Han påpekade också , vilket jag vet, att fönstrena som kommer att ha ett badkar under är en risk, om det kommer in vatten bakom tätskikt där så gäller ingen försäkring. Men det visste jag då brösthöjd på fönster endast är ca 1600 från golv, och den "Bör ej understiga 1800" om jag minns rätt.

Så som jag tolkar vårat samtal så är det ingen fara att köra på enligt planer, att sätta upp panel. Visst, spolar någon vatten på panelen så den blir genomsur och sedan vattenskada där. Ja då får jag inga pengar, men vad är risken att någon skulle göra det?

Tycker du att jag tänker helt fel nu eller?!

Amrich skrev:
Kanske kan du då få ut på försäkringen om det blir något fel på den delen som är fackmannamässigt utförd MEN:

Blir det problem och försäkringsbolaget granskar bygget och ser att det sitter panel i våtzon 2 så kan de ju börja fundera på "vad mer som inte är korrekt" utfört och slå bakut på allt ihop. Jag säger inte att det du skulle bli utan ersättning (även om jag inte garanterar att du får det heller) så riskerar nog diskussionerna och turerna med försäkringsbolaget bli mer långdragna och ovissa än om du skulle ha ett badrum som är helt och hållet gjort efter branschreglerna och att de inte har nått att anmärka på.

Om jag var du: Se det från den ljusa sidan, panelen är inte på plats och du har fortfarande alla möjligheter att få det riktigt gjort! Sätt matta runt om och stå på lite mot mattläggaren som farit med vilseledande information så kanske du får lite fin rabatt på den extra yta av matta du kommer att behöva!
Jag är sugen att köra på med panel.

Men som du och andra säger, jag har fått reda på detta i ett läge där jag inte måste riva ett dugg, behöver endast skruva upp lite gipsskivor och spackla. Sedan få matta lagd även dära. Kostar inte många kronor och blir då även helt garanterat godkänt vid alla typer av vattenskada!

Har lite att tänka på i helgen! Tack alla för era inlägg!

lorens skrev:
Jag pratade igår med mitt försäkringsbolaget, hänvisade till denna tråden. Så han har läst och kollat igenom det som skrivits här!

Det han sa var att han personligen inte skulle neka skada vid golvbrunn eller kommod för att det inte är tätskikt vid dörren i våtzon 2.

Han påpekade också , vilket jag vet, att fönstrena som kommer att ha ett badkar under är en risk, om det kommer in vatten bakom tätskikt där så gäller ingen försäkring. Men det visste jag då brösthöjd på fönster endast är ca 1600 från golv, och den "Bör ej understiga 1800" om jag minns rätt.

Så som jag tolkar vårat samtal så är det ingen fara att köra på enligt planer, att sätta upp panel. Visst, spolar någon vatten på panelen så den blir genomsur och sedan vattenskada där. Ja då får jag inga pengar, men vad är risken att någon skulle göra det?

Tycker du att jag tänker helt fel nu eller?!
Du tänker helt ok men bör bara bestämma dig för hur mycket det är värt att få panel.

Om det blir en uppenbar skada vid brunnen kommer troligen ingen neka. Det som istället blir problemet är om skada sker i väggregion någorlunda nära panelen så är det enkelt att neka så får du utreda och bevisa hur skada uppkommit och att utförandet ej påverkat.

Med en hög skadegrad ändras skadepolicyn och det blir mer restriktivt i skaderegleringen.

Plus att ni som sagt bör vara medveten om hur köparna lär se på det vid en eventuell försäljning i framtiden.

Generellt hade jag dock inte varit avskräckt bara ni gör det i full vetskap om reglerna

Om du sätter matta direkt på osb och sen limmare upp panelen med vattenbaserat sättlim, då borde du ha fyllt förs.kraven och fått badrummet som du vill ha det

nino skrev:
Om du sätter matta direkt på osb och sen limmar upp panelen med vattenbaserat sättlim, då borde du ha fyllt förs.kraven och fått badrummet som du vill ha det
Är det inte lämpligt att sätta panelen med ventilerad baksida?
Det är ju trots allt ett våtrum.

Jag skulle skruva tunna spikreglar på mattan, med skruvhålen tätade med silikon.
Det blir inte så många skruvhål.

Och sedan satt panelen med panleclips med korta skruv.
Dessa har 15 mm skruv:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Panelclips-87234/

Kan man inte limma spikreglarna med sättlim, likväl som panelen? Eller håller inte det?

I ett badrum skall hela rummet vara tätskiktat. Uppdelat i Zon 1 och 2. Utanpå tätskiktet kan man göra lite vad man vill!, förutsatt att det inte påverkar tätskiktets funktion! DVS: Ska du följa reglerna finns det som sagt en bra lösning: Tätskikta hela rummet. Plastmatta eller tätskiktsduk går bra. Fäst sedan upp reglar för panelen, plåt är att föredra då den inte "lever". Infästningen skall göras med silikontätatde genomförningar. Du kan sedan skruva upp panelen i dessa reglar. OBS: Panelen blir att tänka på som en extern installation, och eftersom det är ett fuktkänsligt material tillse att du har en fri luftspalt bakom.

Lorens, är panelen i taket lackad ? När jag renoverade mitt gamla badrum och satte panel i taket så rådde min morbror mig att lacka det med klarlack ett par gånger för att helgardera mig. Vissa lacker är tydligen inte ångtäta eller så har de ibland för tunt skikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.