Märkvärdigt vad mycket grejor som behöver köpas/kompletteras när man flyttar in i nytt hus ::)

Trots stort behov av allt möjligt så har jag bestämt mig för att låta möblemanget i v-rummet hänga med ett antal år till (tvillingar på fem år ;)) MEN mattan har definitivt tjänat ut.
Är det helt korkat att satsa lite mer på en ordentlig matta, typ Afghan eller Boochara när man nu ändå köper nytt ?? Speciellt med tanke på ovanstående ;)
Alla försäljare hävdar ju att dessa mattor är det tåligaste som går att få?! Stämmer detta??
Min tanke är att när det sen blir läge för nya fåtöljer o.dyl så är mattan så klassisk att man inte behöver fundera på vad som passar till den samt att man inte tröttnat på den utan gärna vill ha den som "livsmatta"
Är detta ett orealistiskt resonemang??
Vi behöver dessutom en stooor matta 2,5x3,5m så tips på återförsäljare med bra kvalitet och humana priser skulle vara guld värt :-*

MVH/Christina.

byggimpert skrev:
Är det helt korkat att satsa lite mer på en ordentlig matta, typ Afghan eller Boochara när man nu ändå köper nytt ?? Speciellt med tanke på ovanstående ;)
Japp. :)

KarlXII skrev:
Japp. :)

Tänk, bara man formulerar sig "rätt"   ::) så kommer svaret snabbare än ett brev på posten, tack så mycket Kalle för det korta och koncisa svaret ;) :-*

/Christina.

PS: Nån som har nåt lite mer uttömmande svar att bidra med, kanske egen erfarenhet e.dyl/DS.

Jag skulle satsa på en lite rejälare matta men jag skulle nog köpa en persisk (typ) matta på IKEA, deras priser ligger lägre och mattorna är fina.

En riktig röllakan är också mycket hållbar, priserna ligger dock därefter. Vi har precis fått överta min mammas röllakan som är ca 30 år gammal och ser ut som ny :)

Hm. Jo, jag hummar lite ;) eftersom jag själv jobbar som mattreparatör ... håller just på med en snart hundraårig hallmatta som får nya långsidor jämte fixar lite slitage när det gäller fransarna ...

Så det där svaren 'jäpp' skall man nog ta med en nypa salt :-X

Det verkar inte som om just persiska mattor är det första nybyggarna härinne tänker satsa på. Däremot tror jag säkert att några satsar på att köpa en ny soffgrupp för 20' till sitt hus - en soffgrupp som hystas när ungarna kommit över drägelåren ;D.

Byggimpert - vill du har lite generella mattråd kan du maila mig!

Vilka mattor satsar de på då ::)

Det beror ju på tycke och smak; var man vill placera mattan; om den exempelvis skall tåla ungens trehjulingsframfart runt huset & även över mattan; sofistikerad skrytmatta eller nån mönsterenklare nomadmatta mm mm mm ;). Sist - men inte minst - hur mycket slantar vill/kan man lägga ner på en matta? Vill man ha en 'livslång' matta eller byter man inredning vart tionde år?

IKEA har en hel del marknadsmässigt bra mattar om än inte sådana man får lycklig hjärtklappning av. Men om man inte köper deras absolut billigaste räcker en sådan matta gott & väl till att ungen kan ta med sig mattan till ungdomslyan en dag! Man får med andra ord generellt ganska mycket för pengarna.

yonna skrev:
Byggimpert - vill du har lite generella mattråd kan du maila mig!
Hjärtans gärna yonna, kolla dina meddelanden :-*
MVH/Christina.

Se upp om du ska köpa IKEAS "äkta" mattor. Har kollat några gånger och hittat exemplar som varit ordentligt "snea o vinna", en del med början till "kantsläpp" eller andra småhål osv.

Jag har några av IKEAS handtuftade ullmattor som jag tycker om. De är tåliga, kostar inte speciellt mycket och håller för mer än det mesta. Nackdelen är att de är rejält tunga, alltså inget man slänger ut och skakar av i all hast.

om man ska ha rejäla fina mator kolla kasthall dyrt men lär vara värt det. runt 4000 metern. annars har id soffa studio fina mattor. mattvaruhuset är ju en schysst budgetvariant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.