14 110 läst ·
28 svar
14k läst
28 svar
måttbeställa en rostfri diskbänk
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är sant som någon skriver att valet av ho kan styra en del av priset...
Dessutom har jag för mig att det skilde på den rostfria kvalitén från tillverkare till tillverkare...
Landskrona RF har varit i en klass för sig själv så länge jag kan minnas...
Men visst, de är inte billiga.
Dock som i många andra fall så får man oftast vad man betalar för...
Dessutom har jag för mig att det skilde på den rostfria kvalitén från tillverkare till tillverkare...
Landskrona RF har varit i en klass för sig själv så länge jag kan minnas...
Men visst, de är inte billiga.
Dock som i många andra fall så får man oftast vad man betalar för...
Tyvärr har inte någon tillverkare skrutit med bättre rostfritt än konkurrenterna och endast tjockleken kan skilja. Den kan man nog inte kunna beundra om kanten är vikt
.
Jag är nöjd med vanlig standard på plåt och disklåda och bara måtten ska vara anpassade till min bänk. Sånt bör väl hålla långt .....
Jag är nöjd med vanlig standard på plåt och disklåda och bara måtten ska vara anpassade till min bänk. Sånt bör väl hålla långt .....
Vi letade själv väldigt länge och - om vi fattar rätt - disklådan påverka ju mycket. Ut över detta: är det inte bara plåttjockleken. Även hur bänken är underifrån. Det är visst en skillnad om det är endast en plywood-skiva som är fastkilat underifrån (såg jag på en stala bänk på byggmarknaden och då var det ingen diskussion längre) med några listor eller om allting är fodrad med HDF. Och att man kan sätta upp en blandare utan problem? Kanske svårt att få den stabilt i 0,8mm tjock plåt. Visst, det kan man fixa själv, men det är en skillnad om när en stor blandare med utdragsslang sitter på riktig i en tjock skiva. Vi valde i alla fall en dyrare variant. Lite efter man få det man betala för. Läste någonstans att det är billiga lådor från Kina dom som NT använder. Vi smygtittade i några butiker. Finns ju nästan överallt rostfria bänkar med olika prislapp på.
Mitt mål är fortfarande att få en måttanpassad ca 3,5m diskbänk med 3 uppvikta sidor och en (1) standard ho för mindre än 15000kr
. Jag blir inte skrämd av billiga kinesiska lådor så länge de är av 1mm rostfritt
. Man får titta på material och ej på ursprungslandet. Måttanpassade produkter som jag söker är alltid dyrare än standard.
Som sagt vill jag inte betala för en extra tjock plåt som passar bättre i en tuff industrimiljö men som knappast gör större nytta i ett vanligt kök. Stabiliserande spånskiva under plåten är ju ett måste i varje längre bänk. Korta bänkar kan vara stabila i sej och har oftast skivor mest för ljuddämpning.
Ska kolla med Laga när tiden närmar sej men tror inte jag får handla för mina 15000kr där
gaia
Som sagt vill jag inte betala för en extra tjock plåt som passar bättre i en tuff industrimiljö men som knappast gör större nytta i ett vanligt kök. Stabiliserande spånskiva under plåten är ju ett måste i varje längre bänk. Korta bänkar kan vara stabila i sej och har oftast skivor mest för ljuddämpning.
Ska kolla med Laga när tiden närmar sej men tror inte jag får handla för mina 15000kr där
gaia
Vi hade en diskho från Nordic Tech i vårt förra kök.
Kraftig plåt men "rostade" oxiderade/svartnade så den fick putsas ständigt och jämt.
Plåtens kvalitet var nog inte den bästa på marknaden.
Idag har vi en Blanco som håller sig betydligt bättre i ytan.
Blancoplåten är däremot tunnare och därför mer känslig för slag från grytor.
Kraftig plåt men "rostade" oxiderade/svartnade så den fick putsas ständigt och jämt.
Plåtens kvalitet var nog inte den bästa på marknaden.
Idag har vi en Blanco som håller sig betydligt bättre i ytan.
Blancoplåten är däremot tunnare och därför mer känslig för slag från grytor.
Jag har en Nordic Tech dubbelho som jag underlimmat på kompaktlaminat. Samma ho går dock att svetsa på en rostfri bänk så min input kan ha relevans. Jag valde en ganska billig modell, en sådan som pressas fram från en plåt och så görs alla billigare modeller av hoar. Nackdelen blir att sidoväggarna blir tunna, materialet har ju töjts ut. Tycker vår ho är något skranglig. De hoar som kostar ca 6000 och uppåt, de med skarpa innerhörn bockas och svetsas ihop med mycket efterslipning som följd. Plåten i dessa hoar har inte töjts ut och är därmed tjockare.
Ett sätt att jämföra priser på de olika tillverkarna är att designa en diskbänk utan ho, då får man priset för själva bänken. Sedan varierar, som sagts tidigare, slutpriset ganska mycket beroende på vilken ho man väljer.
2005 köpte jag en diskbänk från Idesta, 3115x630, dubbelho och urtag för häll. Den kostade 19500 kr. Fick priser från några andra ställen som var uppåt 30000 kr. På den tiden kände jag inte till Landskrona rostfria som jag jag annars hade tillfrågat.
Ett sätt att jämföra priser på de olika tillverkarna är att designa en diskbänk utan ho, då får man priset för själva bänken. Sedan varierar, som sagts tidigare, slutpriset ganska mycket beroende på vilken ho man väljer.
2005 köpte jag en diskbänk från Idesta, 3115x630, dubbelho och urtag för häll. Den kostade 19500 kr. Fick priser från några andra ställen som var uppåt 30000 kr. På den tiden kände jag inte till Landskrona rostfria som jag jag annars hade tillfrågat.
fn76, sanslöst dyrt idag också men det verkar att det var ännu dyrare förr då det var inte många som erbjöd måttanpassat. Hörde om en som fick betala 45 000 så övre prisgräns verkar inte finnas men jag har inte råd med en köksbänk som kostar 50% av min bil. ..... om man får jämföra nytta av de två tekniska prylar
.
WideGlide - precis det jag inte ville höra men tack att jag fick veta det innan köpet
.
gaia
WideGlide - precis det jag inte ville höra men tack att jag fick veta det innan köpet
gaia
gaia skrev:Köksrenovering i sikte - undersöker marknaden för måttbeställda röstfria diskbänkar i längder över 3000cm. Man kan få hicka av prisförslag jag får upp i olika planeringsprogram på nätet.
Än så länge har jag inte blivit skrämd av NordicTech Industry från Kristianstad.
Deras priser ligger i nivå jag gärna betalar för en 370cmx 63,5cm bänk med 1 stor enkel diskho fex 50x40 och hål för häll
dvs under 15000kr och inte över 20000kr som det kan kosta hos andra kända firmor.
Någon med erfarenheter av tillverkaren NordicTech ?
gaia
Vad blev det?
Trots att tråden är gammal vill jag absolut varna för att köpa en längre måttbeställd en bänk från Nordic-tech. Fick min köksrenovering försenad 2 mån pga dem. Beställde via en köksleverantör en bänk på 4113mm men urtag för spishäll. Bänken var skarvad efter 3300mm precis över spishällen med flera stora mycket tydliga bucklor i bakkanten samt ojämnheter och stora slipmärken i framkanten. Ett urdåligt jobb helt enkelt, hade inte velat ha denna bänk om jag fick den gratis.Bänken åkte efter mycket om och men tillbaka till fabriken för att göras om. Kom åter med trasigt emballage,jordig och liggandes i regnvatten,Åkte åter till fabriken och vi blev lovade en ny bänk.När vi för tredje gången tog emot bänken var den inte ny och den var lika ful som vid första leveransen. Blev nästan galen och fick köpet hävt. Har nu på egen hand beställt en bänk från Landskrona rostfria som jag är supernöjd med.De gör bänkar upp till 5400mm utan skarv. Mycket bra och snabb service, dock till ett betydligt högre pris men det var det värt.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Fast idag levererar väl de flesta större tillverkare måttbeställda diskbänkar med 635mm djup utan extra kostnad? Decosteel gör det iaf och jag vill minnas att fler gör det också. Det där var nog mest ett problem i början när Metod kom.Anj skrev:
Klicka här för att svara