Byggahus.se

Mått på fanér?

1k läst  3 svar

1. Z
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Jag skall göra en lite hylla att ställa bakom hörnet på en soffa. Hyllan skall fanéras i valnöt och eftersom jag sedan sist jag arbetade med fanér vet att längsgående skarvar alltid kan vara lite luriga att få till bra skall storleken på fanerbladet få avgöra måtten på hyllan. Problemet är att jag inte minns hur brett en fanérblad vanligtvis är. Min förhoppning är att det är strax över 30 cm brett. Någon som har bra koll?

//Zamen

Redigerat 4 apr 2012 20:57
  2. pär h
    Medlem Nivå 12
    Valnöt går att hitta i den bredden. Det finns ingen "standard" bredder.
    Mina fanner är allt mellen 10-40 cm och valnöten ligger på ca 20-22 cm.

Det kan bli väldigt svårt att köpa enstaka blad av faner i butik i sverige i dag så det enklaste är nog att försöka kontakta något lokalt snickeri

Mvh Pär H

3. Z
    Medlem Nivå 3
    Tack för infon. Sist jag arbetade med fanér för 5-6 år sedan arbetade jag med teak från fanékompaniet. där kunde jag köpa ett enda blad.

Efter att ha surfat runt lite och förstått att de numer flyttat till Norsborg har jag istället ställt in siktet på Pondus Snicker som tydligen skall gå att köpa enstaka blad ifrån. Någon som har erfarenhet av dem?

/zamen

4. pär h
    Medlem Nivå 12
    Tyvärr har dom även flyttat från norsborg och numera heter dom dlh.

Jag köpte i all hast en bok planka av dom då ingen annan i sthlm kunde och fick trevligt bemötande

pär