Vi behöver råd ang om vi ska välja blankt eller matt kakel i vårt nya badrum.
Det kommer att bli mörkgrått golv 30x30 klinkers och vita plattor 20x30 på väggarna.
Alla synpunkter tas vänligen emot.....

Det är bara en smakfråga. Ta det ni tycker är snyggast.  :)

Edit: Ska ni ha 30x30 på golv med fall? Det kan bli svårt att få det bra, det vet ni va?

Saco skrev:
Vi behöver råd ang om vi ska välja blankt eller matt kakel i vårt nya badrum.
Det kommer att bli mörkgrått golv 30x30 klinkers och vita plattor 20x30 på väggarna.
Alla synpunkter tas vänligen emot.....
Vi valde matt kakel.
Har sett badrum med blankt kakel där man inte torkat bort det blöta på kaklet efter duschen.
"Snygga" fläckar som torkar in...

Sedan är det ju mycket en smaksak.

jon_h skrev:
Det är bara en smakfråga. Ta det ni tycker är snyggast.  :)

Edit: Ska ni ha 30x30 på golv med fall? Det kan bli svårt att få det bra, det vet ni va?
Kanske ska välja en mindre platta till golvet!

Saco skrev:
Kanske ska välja en mindre platta till golvet!
Det tycker jag definitivt..

Håller på för fullt med renoveringen. Har valt 20x20 grå/svart på golv
samt 20x40 matt vitt kakel. Det som avgjorde valet var just detta med
intorkade fläckar. Tycker dessutom att matt yta är lite fräckare men
smaken är olika.......................

Ni kan ha 33 plattor på golvet men lägg något annat i just dusch hörnan eller kapa plattorna i fyra delar där, så har jag i mitt badrum.

Det lättaste att få bra fall med är mosaik

danieldanieldaniel skrev:
Ni kan ha 33 plattor på golvet men lägg något annat i just dusch hörnan eller kapa plattorna i fyra delar där,  så har jag i mitt badrum.

Det lättaste att få bra fall med är mosaik
Jag såg bilder på ditt badrum, verkligen jättesnyggt.
Vad har du för storlek på kaklet på väggarna, de stora vita?

Saco - har du hört ngt om att det matta kaklet skulle va svårare att få rent? Vanligtvis är ju en blank yta lättare att göra rent än en matt, speciellt målade ytor. Hur är det med kakel?

Välj matt kakel! Det är helt klart snyggare, och som ovan skrivet blankt kakel med intorkade fläckar är inte snyggt eller lätt att få rent.

Jag har valt matta plattor på golvet för att jag fick för mig att blanka är så halkiga! Stämmer inte det?

linnalinna skrev:
Jag har valt matta plattor på golvet för att jag fick för mig att blanka är så halkiga! Stämmer inte det?
Det stämmer bra. Men det här handlade ju om kakel, det är ganska sällsynt med blanka klinkers. Av just det skälet att de blir hala när de är blöta.

Jajustdeja...och kakel har man på väggen! Sorry jag läste lite för snabbt!   ::)

Har grå klinker 10x10 på golvet och helsvart matt kakel 10x10 på väggen och med svarta fogar. Förvånansvärt lätt att hålla rent - jag trodde faktiskt att det skulle vara mer svårskött. Skrapar dock duschväggarna efter duschandet och sprutar då och då samtidigt med fönsterputs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.