24 844 läst ·
22 svar
25k läst
22 svar
Matt eller blank fasadfärg? Ska måla vitt
hur gick det? Vad valde du för färg och är du nöjd? Ska besluta själv i samma fråga imorgon.R Roland112 skrev:Ska måla om huset så fort det börjar bli varmare
Jag fick då höra att Demideck numera erbjuder att få färgen man vill fast i matt utförande istället för den normala som är lite blank när de torkat.
Mitt hus ska alltså bli helvitt, har andra här testat att måla med matt färg, är det ett bra alternativ just för vit färg så att de inte skriker i ögonen på en?
Vi valde alcro arkitekt. En helmatt färg. Den har ju bara suttit på fasaden sedan i somras, så hur bra den står emot smuts vet vi inte. Inte heller hur färgen håller i längden. Vi har räknat med att vi kommer att behöva underhållstvätta huset om 5 år. Vi är jättenöjda med den matta färgen.
Produkter som diskuteras: "underhållstvätta"
Underhållstvätt Jape
För målade och övriga ytor utom- och inomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Med andra ord: vi kan bara utvärdera utseendet än så länge. Och vi är nöjda med utseendet.
Jag har frågat både på Caparol och Colorama och de verkar lite frågande när jag frågar om smuts lättare fäster på matt färg. Kan ju bero på vilken person man frågar säkert... För er som landar i tråden, skriver från minnet och har ej själv målat ännu, men Jotun Infinity skall väl vara en något mattare variant och den är självrengörande med mera för den som gillar "lagom". För mig lutar det lite åt denna, då t.ex. Caparol Carat ser lite för blank ut för ett sekelskifteshus... Jag vill efterlikna linolja (utan att behöva måla med det) och då blir nån mattare variant iaf lite närmre och man får moderna egenskaper.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden