Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
9x21 betyder att hålet ska vara 900x2100 mm. Då får man typiskt 5-10 mm spalt runtom.
Att tänka på är hur mycket golvet bygger så att karmen hamnar rätt. Man behlver förstås ett större höjdmått på öppningen om det ska på ett golv och karmen ska stå uppepå detta. Är det med fast eller lös tröskel?
Edit: 910 mm bredd som du har gjort går också prima!
Att tänka på är hur mycket golvet bygger så att karmen hamnar rätt. Man behlver förstås ett större höjdmått på öppningen om det ska på ett golv och karmen ska stå uppepå detta. Är det med fast eller lös tröskel?
2110 hade jag gjort.
Eller 2111
Eller 2111
Eftersom tex modulmått 7x21M betyder att väggöppningen ska vara 2100 mm hög, betyder det att "standard" är att man inte ställer dörrkarmen på parkettgolvet, utan direkt på betongen (eller vad man nu har under parkettgolvet)?Bernieberg skrev:
9x21 betyder att hålet ska vara 900x2100 mm. Då får man typiskt 5-10 mm spalt runtom.
Annars borde ju tex modulmått 7x21M specificera att väggöppningen ska vara 2100 mm + höjd på parkett (+ eventuellt foam etc) + 5-10 mm spalt. Så kanske ca 2130 mm (beroende på vad man har för parkettgolv)?
Här är en bra riktigt bra video som visar alla stegen när man monterar en ny dörrkarm samt innerdörr på parkettgolv:
I den ställer de åtminstone dörrkarmen på parkettgolvet, se screenshot nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant känns det som det blir snyggas så, eftersom parkettgolvet då går in under dörrkarmen och tröskeln.
Ställer man dörrkarmen direkt på betonggolvet istället får man problem med glipa mellan tröskel och parkettgolv, samt höjdskillnad mellan tröskel och parkettgolv, som här:

Vilket iofs kan förbättras mha ny tröskel (dock en liten glipa kvar till vänster om tröskeln):

Men det kanske finns några fördelar med att ställa dörrkarmen direkt på betongen istället för på parkettgolvet, eftersom det verkar vara "standard" enligt modulmåtten?
Ett problem jag kan komma på med att ställa dörrkarmen direkt på parkettgolvet är att om man byter parkettgolv längre fram så kan dörrkarmen hamna på fel höjd. Exempelvis om det gamla parkettgolvet var 15 mm högt och det nya bara är 10 mm. Då blir det väl en glipa på 5 mm i höjdled mellan dörrkarmen och parkettgolvet?
Redigerat:
Ok, är vägghålet normalt så högt att det räcker för att få plats med parkettgolvet under dörrkarmen? Dvs ca 2130 mm enligt uträkningen i mitt förra meddelande (för 7x21M modulmått).S sinuslinus skrev:
Vidare, är inte en nackdel med att ställa dörrkarmen på parkettgolvet det jag skrev tidigare, dvs:
"om man byter parkettgolv längre fram så kan dörrkarmen hamna på fel höjd. Exempelvis om det gamla parkettgolvet var 15 mm högt och det nya bara är 10 mm. Då blir det väl en glipa på 5 mm i höjdled mellan dörrkarmen och parkettgolvet?"
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 118 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 118 inlägg
Modulmåttet är mått på modulen och inte karmyttermått. En 9x21 karm vanligtvis 880-885mm x 2080 mm.N NyfikenVit skrev:Ok, är vägghålet normalt så högt att det räcker för att få plats med parkettgolvet under dörrkarmen? Dvs ca 2130 mm enligt uträkningen i mitt förra meddelande (för 7x21M modulmått).
Vidare, är inte en nackdel med att ställa dörrkarmen på parkettgolvet det jag skrev tidigare, dvs:
"om man byter parkettgolv längre fram så kan dörrkarmen hamna på fel höjd. Exempelvis om det gamla parkettgolvet var 15 mm högt och det nya bara är 10 mm. Då blir det väl en glipa på 5 mm i höjdled mellan dörrkarmen och parkettgolvet?"
Jo, det vet jag. Jag hittade för övrigt följande tabell hos Swedoor:S sinuslinus skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samt info här:
https://www.swedoor.se/arkitektradgivaren/matt-pa-dorrar
som säger:
”MODULMÅTT
I dörrbranschen talas det om modulmått. Dessa mått anger hålet i väggen där karmen skall monteras. Är hålet exempelvis 900 mm x 2100 mm (bredd x höjd) så är modulmåttet 9×21. För att det skall finnas utrymme att justera karmen, tillverkas samtliga våra dörrar och karmar med justermån. Det betyder att karmens yttermått är något mindre än det exakta modulmåttet. Egentligen räcker det ofta med ett hålmått på till exempel 900 x 2100 mm till modulmått 9x21, men vanligt är att man väljer att göra hålet 910 x 2110 mm.”
Så som det står där det ska vara ett visst utrymme mellan karmyttermåttet och väggöppningen för justermån. Vid tex 2110 mm väggöppning och karmyttermått 2089 mm ger det bara 21 mm utrymme. Frågan är om det räcker för parkettgolv + foam etc under dörrkarmen, samt att det ska vara justermån kvar? Än värre blir det om väggöppningen är exakt 2100 mm i enlighet med modulmåttet.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 118 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 118 inlägg
Är det här ett fiktivt problem eller ska du montera dörrar? Det är nog ett icke-problem i verkligheten och om hålet är för tajt kan man såga bort 5 mm på överdelen.N NyfikenVit skrev:Jo, det vet jag. Jag hittade för övrigt följande tabell hos Swedoor:
[bild]
Samt info här:
[länk]
som säger:
”MODULMÅTT
I dörrbranschen talas det om modulmått. Dessa mått anger hålet i väggen där karmen skall monteras. Är hålet exempelvis 900 mm x 2100 mm (bredd x höjd) så är modulmåttet 9×21. För att det skall finnas utrymme att justera karmen, tillverkas samtliga våra dörrar och karmar med justermån. Det betyder att karmens yttermått är något mindre än det exakta modulmåttet. Egentligen räcker det ofta med ett hålmått på till exempel 900 x 2100 mm till modulmått 9x21, men vanligt är att man väljer att göra hålet 910 x 2110 mm.”
Så som det står där det ska vara ett visst utrymme mellan karmyttermåttet och väggöppningen för justermån. Vid tex 2110 mm väggöppning och karmyttermått 2089 mm ger det bara 21 mm utrymme. Frågan är om det räcker för parkettgolv + foam etc under dörrkarmen, samt att det ska vara justermån kvar? Än värre blir det om väggöppningen är exakt 2100 mm i enlighet med modulmåttet.
Funderar på att byta dörrkarmar + innerdörrar + golv. Så inte fiktivt.S sinuslinus skrev:
Att såga bort ett antal mm på överdelen på dörrkarmen kan funka. Men det beror på hur mycket man behöver såga bort.
Alternativet är att öka väggöppningen på höjden. Gör man den ca 2120 mm till 2130 mm så borde allt få plats på höjden (med justermån kvar), även om man ställer dörrkarmen på parkettgolvet. Men om väggöppningar inte är så höga normalt så indikerar det väl att dörrkarmarna inte är tänkta att ställas på parkettgolvet som standard? 🤔
Redigerat:
Klicka här för att svara