Hej, skall byta el handdukstorken i badrummet, den sitter inte i någon våtzon ursn på motsatt sida av handfat och dusch. Men när jag plockade ned den så fann jag ingen dosa bakom kaklet, det är en rejäl kabel i vp rör som bara är dragen rätt grnom väggen/kakelplattan. Provade att JFB också går till denna och det gör den, slog ifrån direkt när jag testade. Min fråga är om detta är ett godkänt sätt att mata starkström på ? byggdes 1997 och det är samma tork som suttit hela tiden. den är också ipklassad 44 och CE märkt. Jorden är kopplad till hela metallhöljet och ser ordentligt ut.
Tack för alla råd
Tack för alla råd
ok, blev lite förvånad när kabeln kom rakt ut genom kakelplattan... men det vad rejält silikonat och torken är ju klassad. Hade stängt av säkringen innan demontering, men när jag stod i gummitofflor och skruvade då blev det en liten statisk elektricitet gnista när jag petade på metallen och det räckte för att JFB klippte av hela huset.
Det hoppas jag verkligen inte. Det är svårt att täta runt en dosa, finns inga riktigt bra produkter för det (vad jag vet). Däremot är det enkelt att täta runt ett 16 el 20 mm rör, där finns det färdiga manschetter
Att ansluta handdukstorken till ett rörutlopp via ett av fästena är troligen det absolut vanligaste sättet. Annars blir det en frihängande anslutningskabel till en utanpåliggande kopplingsdosa.
Om du skulle ha en dosa bakom kaklet, vad skulle skruvarna på torkens fäste sitta i?
Att ansluta handdukstorken till ett rörutlopp via ett av fästena är troligen det absolut vanligaste sättet. Annars blir det en frihängande anslutningskabel till en utanpåliggande kopplingsdosa.
Om du skulle ha en dosa bakom kaklet, vad skulle skruvarna på torkens fäste sitta i?
O olof63 skrev:Hej, skall byta el handdukstorken i badrummet, den sitter inte i någon våtzon ursn på motsatt sida av handfat och dusch. Men när jag plockade ned den så fann jag ingen dosa bakom kaklet, det är en rejäl kabel i vp rör som bara är dragen rätt grnom väggen/kakelplattan. Provade att JFB också går till denna och det gör den, slog ifrån direkt när jag testade. Min fråga är om detta är ett godkänt sätt att mata starkström på ? byggdes 1997 och det är samma tork som suttit hela tiden. den är också ipklassad 44 och CE märkt. Jorden är kopplad till hela metallhöljet och ser ordentligt ut.
Tack för alla råd
Hej,O olof63 skrev:
Har du bild på hängarna som sitter på ?
Har varit i Sälen och tycker det ser ut som likadan
men är ute efter hängarna / krokarna som satt.
Ser ut som strut upponer
Klicka här för att svara