D09
Dum fråga ha ha

Om jag köper en värmebox så går det ju att antingen bibehålla värmen likväl som att förvärma upp lite.

Måste locken tas av när de är i värmelådan ?

Lite jobbigt om en glasburk ger med sig med trasigt glas etc

Om du lagar pastan och rör ner lämplig mängd sås i kan du ju värma/varmhålla allt i en stor ungsform i ugnen som en stor matlådevärmare

• Gilla
D09
  • Laddar…
Till så många som 100 personer har jag bara lagat mat en gång, och då var det inte pasta. Desto fler gånger har jag lagat mat till 30 - 50 personer. Och jag tycker att pasta är svårt. Det tar evigheter att koka upp vatten. Man saknar utrustning för att hälla av vattnet. Då blir det lite kvar och då blir det ofelbart durumvetegröt i stället för pasta.

Mitt största snedsteg med pasta var när jag försökte koka 2 kg pasta i en kastrull på 6 liter. Vattnet tog slut och kastrullen var så överfull att det inte fick plats mer vatten. Och så satt det fast halvkokt pasta i botten så att man fick försöka ta ut det med kniv som någon slags pudding.

Glöm varje tanke på att värma något i biltemaboxen du länkade till. Den fungerar bra till varmhållning tack vare sin isolering, men jag betvivlar att det ens har någon praktisk nytta att sätta i kontakten.

• Gilla
I00061 och 1 till
  • Laddar…
D09
Hur skulle det fungera om man kokade upp pastan dagen innan.

Kylde ner och sen som tipsades om Koka vatten och häll på för enbart värma upp.

Det tog ju mig lätt en kvart att koka upp 1 kg pasta :/

1kg verkade bli ca 2 liter pasta.

Om varje portion innehåller ca 2,5 dl så blir det 8 portioner. :/

Säg att man har två kastruller. 16 portioner i kvarten är lite för dåligt tempo. Sen kanske det tar ännu längre tid på plats. Iofs så blir det 32 portioner på 30 minuter och eftersom alla troligvis inte kommer samtidigt så får man nog en extra 15 minuter. Då är man uppe i 48 och i princip i mål på första matomgång.

Fixade 2 liter pasta. Ska testa att hetta upp det imorgon med vatten.

Kylde ner det omgående och i med olja.

• En skål med kokad spaghetti som har kylningsolja på för att förhindra klumpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte servera pastan rumsvarm och fokusera på att hålla köttfärssåsen varm?
Det skulle ju underlätta. Det behövs ju inte mer än 10 ungar för ett totalt kaos på ett barnkalas. Det gånger 10 så får man nog fasen ha ruljans på grejjorna :D

Sen tror jag det också är lättare att hantera typ farfalle eller penne pasta än spaghetti.

Glöm inte salladen ;)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Är inte chili con Carne enklare att tillaga?
Eller ärtsoppa kokat i militärens kokvagn? ;)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Grilla hamburgare

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Kloge Kloge skrev:
Grilla hamburgare
Hamburgare med bröd har jag också funderat på.

Lätt att bemöta gluten och laktosintoleranta och vegan.

Prismässigt så kommer man undan med ca 10-15kr / person exkl tillbehör samt att man behöver i princip bara steka upp köttet och hålla det varmt. Resten är i princip bara att ställa fram.

Jag tror även att det finns ett stekbord på plats.

D09
Sådär. Det blir backupen som ska gälla.

Har tänkt om och kommer att köra på tipsen om hamburgare med bröd pga enkelheten.

Frågan är hur man räknar ut hur mycket tillbehör som ska köpas in ?

Ketchup, hamburgerdressing, tomater, lök, sallad, gurka etc :/

Kanske man kan steka upp, lägga i folie och ner i kylbag och sedan steka värma upp på stekbordet igen.

Kommer att köpa in 125 hamburgare med bröd. Det som blir över får föreningen sälja vid ett senare tillfälle.

• Gilla
Kloge
  • Laddar…
P
D09 D09 skrev:
Sådär. Det blir backupen som ska gälla.

Har tänkt om och kommer att köra på tipsen om hamburgare med bröd pga enkelheten.

Ketchup, hamburgerdressing, tomater, lök, sallad, gurka etc :/

Kanske man kan steka upp, lägga i folie och ner i kylbag och sedan steka värma upp på stekbordet igen.

Kommer att köpa in 125 hamburgare med bröd. Det som blir över får föreningen sälja vid ett senare tillfälle.

Vi gjorde så när vi skulle grilla korv till massa barn. Kokade korven först, sedan stekte/grillade snabbt för att värma upp vid serveringen.

• Gilla
D09
  • Laddar…
BirgitS
D09 D09 skrev:
Man får väl tänka ungefär som en tomatskiva per hamburgare, 4 skivor per tomat (5 om de är stora) blir 32 tomater till 125 hamburgare och 2 tsk ketchup = 10 ml per hamburgare = 1,25 l till 125 st osv.

D09 D09 skrev:
Kanske man kan steka upp, lägga i folie och ner i kylbag
Man ska vara försiktig och se till att allt antingen är kallt eller mer än 60 grader hela tiden för att stoppa bakterietillväxt.

Bakterietillväxt är värt att tänka på om man skall lagra det i några timmar. Men om du börjar steka en halvtimme innan anstormningen och fortsätter att steka medans folk tar för sig så är det ingenting som får ligga för länge. Ligger många hamburgare i en hög under lock håller de sig varma ett tag. Du kan även lägga dem i en stor gryta och ställa på spisen på lägsta värme och lägga lock på för att hålla dem varma en längre period. Jag tror mer på att varmhålla än att försteka och värma upp. Både beträffande jobb och kvalitet. Ett tips är att inte köpa frysta burgare eller om de är frysta ta fram dem i förväg så att de är tinade när du lägger dem på stekbordet.

D09
Stort tack för all hjälp

Inser nu att jag förmodligen köpt väldigt mycket ketchup ;)

Hamburgarna var frysta men har lagt dom i kylen så dom borde vara ok imorgon.

Det blev typ en fullproppad kundvagn ha ha

Fick gå tillbaka och handla det som jag själv skulle ha :/

Tömde Ica på hamburgare och bröd =P

Fast tinade hamburgare kan bli väldigt sladdriga och svåra att hantera kylen blir nog perfekt så dom är halvtinade

Jag är van att organisera den sortens event.

Hamburgare är inte enkelt till hundra personer. Ett riktmärke kan vara att en 90-grammare tar ca 2 minuter att steka i klämmgrill. Längre tid på stekbord. Ca 3-4 minuter. Du kan inte fylla stekbordet om det inte är på 3 x 32 A. Då blir det för kallt. Klämgrillar från OBH-Nordica klarar inte heller kontinuerlig stekning. Vad du siktar på är att steka klart två hamburgare i minuten. Det är ungefär så många som du och två medhjälpare till hinner servera till en kö som stressar er.

Stekvikter är bra hjälpmedel. Vilken järnbit som helst i lagom storlek som kan ligga och bli varm duger. Dela in stekbordet i zoner kör på högsta effekt. Fett behövs inte. Ett par rejäla spackelspadar behöver du för att skrapa rent efterssom. Ha en digitaltermometer, helst IR-variant, för att hålla koll på temperaturen. Skall ligga på 180 grader. Lite mer gör inget men blir det kallt blir burgarna svinäckliga. Kokt köttfärs ungefär.

Handritad skiss över stekbord indelat i zoner för organisering av hamburgerstekning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätt på stekbordet och låt det stå en timma innan du skall börja steka. Om du hinner ordna stekvikter så ställer du ut dem från början (stekvikter gör stekningen mycket snabbare och förbättrar resultatet) Börja med två burgare i zonA1. När de är dags att vända flyttar du dem till A2 och lägger två nya på zon B2. Dessa vänder du till B2. Fortsätt vidare till zon C1 osv. Tanken är att bordet skall få en chans att bli varmt mellan burgarna. Du har inte mer än sex st på gång samtidigt. Det borde funka med tinade 90-grammare.

En i styrkan steker (om flera gör det tappar ni kontrollen). Två monterar och serverar.

Sallad, tomat, lök, senap, ketchup och dressing är standardtillbehör förutom bröd.
En juste dressing gör du själv genom att blanda lika delar majonäs och gräddfil. Blanda i bostongurka och Heintz ketchup så får du en dressing som alla gillar. Heintz är viktigt. Andra fabrikat funkar inte.

Har ni en medhjälpare till så behöver ni inte skära upp alla grönsaker på en gång. Kan vara svårt att veta hur mycket barn vill ha. Med en till person är det bättre att skära allt eftersom. Blir mindre svinn då.

Skall äta middag nu. Återkommer.

Mvh Findus

• Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.