Gräver för platta på mark till garage som tillbygge på huset som har torpargrund.
Trodde jag hittat schaktbotten efter att ha gräv ur 80cm matjord. Här hittar vi ett lager som påminner om lätt fuktig sand på en sandstrand. Verkar inte var lera, lite grövre.
Men när jag grävde en provgrop för hand hittar jag ett nytt lager matjord 20cm längre ner med rötter i och under det nån orangefärgad jord.
Bara att gräva djupare eller hur gör jag?
Trodde jag hittat schaktbotten efter att ha gräv ur 80cm matjord. Här hittar vi ett lager som påminner om lätt fuktig sand på en sandstrand. Verkar inte var lera, lite grövre.
Men när jag grävde en provgrop för hand hittar jag ett nytt lager matjord 20cm längre ner med rötter i och under det nån orangefärgad jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag grävde djupare 
Eftersom mitt hus inte står på gammal sjöbotten så blev slutsatsen av sanden var ditlagd som fyllnadsmassor när huset byggdes 1993. Matjorden under sanden var väl 30cm djup eller så.
Så totalt fick jag gräv ur hela 170cm i ena ändan och 80cm i andra. Till detta enkelgarage fick alltså stora mängder schaktmassor fraktas bort via containtrar.
Fick då fram en fin sluttande schaktbotten i typ sandjord, eller möjligen silt. Det var dock ej lera kunde jag konstatera med lite enklare tester och via en kompis som jobbar som gräventreprenör.
På detta fylldes det upp med ca 56ton makadam 16/32 i botten och finare dimensioner längre upp. Paddning var tionde cm.
Och allt gjorde jag själv

Dräneringen fick kopplas till dräneringsbrunn med pump.
Eftersom mitt hus inte står på gammal sjöbotten så blev slutsatsen av sanden var ditlagd som fyllnadsmassor när huset byggdes 1993. Matjorden under sanden var väl 30cm djup eller så.
Så totalt fick jag gräv ur hela 170cm i ena ändan och 80cm i andra. Till detta enkelgarage fick alltså stora mängder schaktmassor fraktas bort via containtrar.
Fick då fram en fin sluttande schaktbotten i typ sandjord, eller möjligen silt. Det var dock ej lera kunde jag konstatera med lite enklare tester och via en kompis som jobbar som gräventreprenör.
På detta fylldes det upp med ca 56ton makadam 16/32 i botten och finare dimensioner längre upp. Paddning var tionde cm.
Och allt gjorde jag själv
Dräneringen fick kopplas till dräneringsbrunn med pump.
Redigerat:
W
Walle_skåne
Verktygstokig
· Österlen
· 52 inlägg
Walle_skåne
Verktygstokig
- Österlen
- 52 inlägg
T Turbo123 skrev:Gräver för platta på mark till garage som tillbygge på huset som har torpargrund.
[bild]
[bild]
Kanske lite utanför ämnet men frågar pga att man bara ser kratta och rullebör så undrar om du gräver själv med minigrävare eller med 8 tons grävare eller är det en firma som gör det?
Hyrde en minigrävare på 2,8ton i två veckor.W Walle_Norrland_Skåne skrev:
Första dagen gick åt för att lära sig. Jag hade noll erfarenhet
Det svåraste för mig var inte att lära sig att gräva, utan snarare att få till och planera vart schakthtmassorna skulle placeras samt att få till logistiken med alla massor som behövde köras bort med lastbilar.
Det var perfekt att ha minigrävaren även vecka två för att fördela ut all makadam som levererades i omgångar med dumper.
Även plattan byggde jag själv med L-stöd. Sen tog jag hjälp med själva gjutningen som väl var.
Här är lite bilder också. Dock försent att påpeka ev fel
Redigerat:
Klicka här för att svara