3 255 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Materialval bakom diskbänk
Hej
Funderar lite på vilket material jag ska använda mig av bakom diskbänken. Ska/måste man använda gips? Eller går det använda spån eller MDF?
Varför jag frågar detta är för att jag troligtvis kommer att behöva något bättre än gips att fästa skåpen i, framförallt överskåpen.
Eller ska jag sätta MDF bakom överskåpen och sedan gips nertill? Vill helst undvika att det blir olika nivåer i väggen.
Ska sätta kakel sedan på väggen bakom diskbänken.
Tacksam för tips
Funderar lite på vilket material jag ska använda mig av bakom diskbänken. Ska/måste man använda gips? Eller går det använda spån eller MDF?
Varför jag frågar detta är för att jag troligtvis kommer att behöva något bättre än gips att fästa skåpen i, framförallt överskåpen.
Eller ska jag sätta MDF bakom överskåpen och sedan gips nertill? Vill helst undvika att det blir olika nivåer i väggen.
Ska sätta kakel sedan på väggen bakom diskbänken.
Tacksam för tips
Hej!
Vanligast är väl att man sätter ett lager OSB-skiva (http://www.moelven.com/se/produkter-och-tjanster/Byggvaror/Skivmaterial/?prodcat=1939_244) sen ett lager gips på det.
Sen kan du kakla på gipset plus att du har träskiva bakom att fästa skåpen i.
/Glenn
Vanligast är väl att man sätter ett lager OSB-skiva (http://www.moelven.com/se/produkter-och-tjanster/Byggvaror/Skivmaterial/?prodcat=1939_244) sen ett lager gips på det.
Sen kan du kakla på gipset plus att du har träskiva bakom att fästa skåpen i.
/Glenn
Vissa vägger kräver ju dubbla gipsskivor för att hålla uppe stora överskåp så de inte rasar, beror ju på också om man skruvar i reglarna eller ej. Sen kan man väl också fästa sk¨åpen på tvärgående brädor bakom skåpen. Jag är inte snickare man har för mig det är på dessa sätt.
Hör samma både uppe o nere oavsett, eller?
Kakel kräver ju ingen superdupervägg, det smackar du upp på vad som helst nästan. ja om vi pratar bakom diskbänken, är det badrum som måste man även där ha dubbla gips/eller annat som klarar de nya våtrumskraven.
Hör samma både uppe o nere oavsett, eller?
Kakel kräver ju ingen superdupervägg, det smackar du upp på vad som helst nästan. ja om vi pratar bakom diskbänken, är det badrum som måste man även där ha dubbla gips/eller annat som klarar de nya våtrumskraven.
Klicka här för att svara