1 286 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Materialtabeller
En entreprenör har ju tabeller som visar kostnad för olika material per meter eller m2. tex 145 mm träregel för standardvägg kostar x kronor per meter. Isolering x kronor etc. Då blir det enkelt att räkna på kostnader för olika konstruktioner (lägg ihop alla meterpriser och multiplicera med total vägglängd Klart!) Likaså kvadratpriser för tak o golv.
Någon som vet var det finns sådana tabeller på nätet. Någotsånär aktuella då förstås.
Någon som vet var det finns sådana tabeller på nätet. Någotsånär aktuella då förstås.
Har dom sådan tabeller där? Jag hittar inget. Jag menar naturligtvis inte löpmeter-priser på virke etc. Utan priser på färdig vägg. Som en riktig byggentreprenör har när dom räknar på ett bygge.
Här är ett exempel på vad jag söker. Detta är ju inte löpmeterpris på virke utan vad det kostar att bygga vägg med materialet. Fast det finns mycket utförligare tabeller som även innefattar tak o golv etc. Denna tabell är från en skoluppgift och priserna är nog gamla tror jag (trots nya datumet).
Klicka här för att svara