15 674 läst ·
32 svar
16k läst
32 svar
Material under platta på mark - Är stenmjöl godkänt?
Det betyder att lerans bärighet varierar dålig och bra, så kan jag också göra ett utlåtandeM maximm skrev:
Detta indikerar dock att leran är rätt så bra (för att vara lera).M maximm skrev:
Det största problemet med lerhaltiga fyllnadsmassor som lermorän är att de ursprungligen kan ha rätt så bra egenskaper, men när man tar upp de för att lägga ner någon annanstans, kan det bli väldigt svårt att packa materialet. Framförallt om det är blött.
Nu är entreprenörer oftast rätt så snabbt med att säga att terrassmaterialet är dåligt och att man behöver gräva djupare (mot extra kostnad såklart). Gjorde de inte det hos er, borde det betyda att allt ser bra ut i alla fall. Jag skulle inte oroa mig allt för mycket.
Nu var det visserligen under ett lager dränerande makadam. Jag håller med om att det är felaktigt materialval främst på grund av att det är mer svårpackat men också för att det är dyrare. Att det skulle göra så att fukt sugs upp genom 15 cm makadam och 30 cm cellplast ser jag som ytterst osannolikt.T twoody skrev:
Ok miss av mig trodde platan var lagd på sten mjölet, dock så är det fel material att använd.V vectrex skrev:Nu var det visserligen under ett lager dränerande makadam. Jag håller med om att det är felaktigt materialval främst på grund av att det är mer svårpackat men också för att det är dyrare. Att det skulle göra så att fukt sugs upp genom 15 cm makadam och 30 cm cellplast ser jag som ytterst osannolikt.
Redigerat:
Tack för alla svar. Kontentan är att det förmodligen inte är några problem, skulle det uppstå sättningar så lär det ske inom garantiperioden på två år och åtgärdas av entrepenören. Stenmjöl är inte giftigt och vi kan sova gott, men kanske inte bör rekommendera markentrepenören till andra.
Låter det rimligt?
Låter det rimligt?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Sättningarna kan fortgå under mycket längre tid än två år dessvärre...
Hej, du säger att det ligger 15cm makadam mellan stenmjöl och kantelement/isolering. Men om jag tittar på dina bilder så skulle det innebära att 15cm ovanför markytan börjar kantelementen? Stenmjöl är sugande/ absorberande och kan knappast vara en bra undergrund då det kommer agera som en "svamp" sedan undrar jag om inte stenmjölet riskerar att försvinna med tiden när det blir blött/torrt om och om igen- men det kan nog andra experter på forumet bättre än mig.
Medlem
· Älvsborg
· 124 inlägg
MYCKET märkligt materialval måste man ju säga.Kan väl inte vara godkänt enligt byggnormer
Konstigt när man anlitar så kallade proffs och yrkesmän och ändå inte få det rätt gjort.
Jag levererar och arbetar med dessa material.Stenmjöl är det billigaste på bergtäkten där jag bor,men priserna varierar kraftigt beroende på var i landet man bor och tillgången.
Stenmjöl använder man inte under hus.Det har även en förmåga att rinna undan om vatten trycker på
från något håll,även under marken.Man får väl anta att dräneringen förhindrar detta.Till grunder använder man oftast makadam och flis i olika storlekar.Underst bergkross i olika storlekar för att öka bärigheten beroende på förhållanden
Konstigt när man anlitar så kallade proffs och yrkesmän och ändå inte få det rätt gjort.
Jag levererar och arbetar med dessa material.Stenmjöl är det billigaste på bergtäkten där jag bor,men priserna varierar kraftigt beroende på var i landet man bor och tillgången.
Stenmjöl använder man inte under hus.Det har även en förmåga att rinna undan om vatten trycker på
från något håll,även under marken.Man får väl anta att dräneringen förhindrar detta.Till grunder använder man oftast makadam och flis i olika storlekar.Underst bergkross i olika storlekar för att öka bärigheten beroende på förhållanden
Precis, golvet hamnar 40cm ovanför gatans nivå. Så skulle gissa 40-60cm stenmjöl, sen 15cm makadam ovanpå. Sedan 30cm cellplast och 10cm betong.useless skrev:
Frågan är hur jag ska gå vidare. Det går ju inte att göra något åt det. Och jag känner inte för att vara orolig resten av tiden i huset, då det förmodligen inte kommer bli ett problem.
Vi har lagt en dränering runt hela huset i trädgården också, ca 5m från huset så det borde hjälpa till att hålla vattnet borta.
Jag tänker kontakta byggfirman och se hur de ser på saken och vad de tycker.
Eftersom det ligger så pass högt så är det nog ingen risk i praktiken att stenmjölet skulle urlakas av vatten i marken. Se till att leda bort ytvatten och vatten från stuprören så ska det inte vara några problem.
Jag är långt ifrån expert dock...
Jag är långt ifrån expert dock...
Vem skulle kunna vara expert på detta?useless skrev:
Sov gott, i våra trakter runt Skellefteå står mer eller mindre varje hus på järnsand, inga sättningar här, och stenmjöl blir betydligt fastare när den är komprimerad, att den behåller fukt är sant men med 15cm dränerande lager och minst 30cm isolering under betong så är du helt safe.
Är den där järnsanden ditlagd av husbyggaren eller består marken av det? Orörd grus har väldigt bra bärighet men så fort man drar i det blir det skit.H Harpgear skrev: