Hej

Skall böja med innerväggarna nu i mitt hus. Tänkte ha lite rejälare väggar än bara gips.

Pendlar mellan råspont och spånskiva. Någon som har några vettiga synpunkter i ämnet.
Vad blir billigast alternativt bäst.

\jonas

Bra tänk!

Varför inte OSB?

Spånskiva tillför ju inte mycket gott, vet inte vad som dessa limmas med idag men nyttigt tror jag inte det är. Dessutom är det inga vidare bra "drag" i spånet för skruvar m.m.

Har aldrig använt råspont till innerväggar även om en del förordar just detta. Det känns en aning tungjobbat + att det nog kan röra sig en hel del när det torkar upp.

Nej titta på OSB/Plyfa i stället är mitt tips för dagen ;)

Priset beror väl lite på, skall man spika själv blir det kanske billigare med råspont i väggarna, men skall snickarna göra det tjänar man nog mer på att ta OSB eftersom det går fortare

ps. enligt en snickare är den utlimata innerväggen tillverkad av 70 reglar, råspont + gips på båda sidor, samt med isolering

har ingen personlig erfarenhet där men det är ett tips jag fått från en yrkesman

Jag har kört 70 reglar, sedan byggplywood och gips. Fungerar för mig.

Då har jag de ultimata väggarna då!!!!! ;)

Nackdelen med råsponten är att den rör sig så mycket
att du kan få sprickor i gipsen.

Skulle nog vilja säga att den ultimata väggen är:
70regel +22mmråspon + dubbelgips.
Men man måste ju sätta stopp någon gång....

/Thrax

varför råspont när det finns Osb?...kanske är min lättja som undrar..

Varför så kraftigt, tänkte på det då jag byggde min utbyggnad nu hemma.. det är ju liksom byggt för den värsta orkanen "Wilma" liksom...

Spånskiva på reglar är ju utmärkt.. ut med gipseländet.. usch.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.