Hej.

Jag har skrapat bort flagande färg från innertaket i hallen i min lägenhet. Materialet under färgen är mjukt, som sand, och eftersom jag inte kan mycket om byggmaterial så undrar jag om det möjligtvis är sprutspacklat, kallas kanske för grängat? Eftersom det är ett gammalt hus (1940) så undrar jag om det finns någon risk att det är asbest i taket? Som brandskydd t ex. Blev mest fundersam eftersom det är så poröst och finkornigt.

Ytterst vänliga hälsningar
Peter

Svårt att veta exakt vilket material du syftar på, är materialet en del av färgen eller som ett fristående lager under färgen? En bild skulle hjälpa. Om det är gammal strukturfärg, i stil med exempel exempel, så kan det finnas asbest i färgen.
Asbest fanns i strukturfärg som armering, inte som brandskydd i det fallet. Du kan dock inte få slutgiltiga svar här, bättre att skicka materialen på analys

Jo, jag förstår att det är väldigt svårt att svara på såna här frågor i ett forum. Fristående lager under färgen är det, med ett lager gulaktig färg på och sen vit takfärg ovanpå det. Skickar med en bild. Jag tänkte skicka det på analys, mest för att jag är nyfiken och det verkar ju inte ens vara dyrt att få en analys gjord. Flagnande vit takfärg som avslöjar underliggande gulaktigt lager på en ojämn texturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
academia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.