5 653 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Material från utlandet.
Sida 1 av 2
Hej alla glada.
Det har kommit upp en hel del bra och intressanta tips på att inhandla sina byggvaror från utlandet.
Det låter ju väldigt billig, men en fråga:
När bankerna ställer ut en byggkredit, kan man handla från utlandet så där utan vidare och sedan skicka fakturan till banken??
Känner jag bankerna rätt verkar det som att de skulle ställa sig på tvären.
Är det någon som vet??
Tack på förhand.
Said
Det har kommit upp en hel del bra och intressanta tips på att inhandla sina byggvaror från utlandet.
Det låter ju väldigt billig, men en fråga:
När bankerna ställer ut en byggkredit, kan man handla från utlandet så där utan vidare och sedan skicka fakturan till banken??
Känner jag bankerna rätt verkar det som att de skulle ställa sig på tvären.
Är det någon som vet??
Tack på förhand.
Said
Köper du från ett EU land ska det inte vara några problem. Fråga din bankkontakt hur vill de att du ska göra.
Vi ska köpa en hel del i Tyskland och vår bank ska göra följande:
De sätter en viss summa pengar (det vi tror att det kommer att kosta) på vårt konto.
Sen när vi har varit i Tyskland och köpt, lämnar vi kvitton till banken. Klart!
Enkelt eller hur ? ;D
Vi ska köpa en hel del i Tyskland och vår bank ska göra följande:
De sätter en viss summa pengar (det vi tror att det kommer att kosta) på vårt konto.
Sen när vi har varit i Tyskland och köpt, lämnar vi kvitton till banken. Klart!
Enkelt eller hur ? ;D
Hej!
Brukar det vara strul med att betala material med kreditkort utomlands? Om inte så kanske detta är ett alternativ. Vips så har man ju då ett kvitto att visa banken och detta innan själva räkningen kommer
Mvh Stefan
PS detta förutsätter dock att man har täckning för krediten DS
Hepp!
Då måste väl ändå kreditkort vara det allra smidigaste alternativet?! Snackar man med banken fixar de säkert en sjysst kredit på kortet om det ändå är för att få kvitton som sedan löses in mot lite "dyr" byggnadskredetiv
Mvh Stefan
Då måste väl ändå kreditkort vara det allra smidigaste alternativet?! Snackar man med banken fixar de säkert en sjysst kredit på kortet om det ändå är för att få kvitton som sedan löses in mot lite "dyr" byggnadskredetiv
Mvh Stefan
Ja detta har diskuterats lite i andra trådar men vet någon hur det här med tull fungerar på byggvarar. Vilka problem stöter man på om man vill köpa i länder utanför EU (läs tex. Polen)?
Hur fungerar det här med momsen innanför/utanför EU?
Mvh Stefan ???
Sweli, ni har möjligtvis inte köpt trägolv utomlands tro?
Jag tänkte beställa vår oljade ekparkett idag, men om det finns billigare åker jag ner och köper det imorgon.
Jag tänkte beställa vår oljade ekparkett idag, men om det finns billigare åker jag ner och köper det imorgon.
Ekparkett levereras av hustillverkaren. Det vi ska köpa i Tyskland och lite andra ställen är kakel och klinkers 
Vi har inte tittat så mycket på trägolv i Tyskland med det kanske är värt ett besök eller kolla priserna på Internet.
Om du inte förstår Tyska är bra hjälp att översätta hela sida till t ex Englelska. Det gör man på se.altavista.com
Vi har inte tittat så mycket på trägolv i Tyskland med det kanske är värt ett besök eller kolla priserna på Internet.
Om du inte förstår Tyska är bra hjälp att översätta hela sida till t ex Englelska. Det gör man på se.altavista.com
hur ska (har) ni transportera hem varorna går det att få dom hem skickade?Sweli skrev:Ekparkett levereras av hustillverkaren. Det vi ska köpa i Tyskland och lite andra ställen är kakel och klinkers
Vi har inte tittat så mycket på trägolv i Tyskland med det kanske är värt ett besök eller kolla priserna på Internet.
Om du inte förstår Tyska är bra hjälp att översätta hela sida till t ex Englelska. Det gör man på se.altavista.com
Kakel och klinkers tänker vi ta hem själva. Vi köpte en chevrolet van för att använda under byggtiden.
Alla delar som vi har köpt genom hustillverkaren skickas hem till oss direkt från de olika leverantörer.
Betongytterväggarna kom direkt från fabriken.
Alla innerväggar, fönster och tak från hustillverkaren.
Isolering kom separat. Det blir samma sak för resten, dörrar och inredning.
Men det finns flera i Tyskland som kan leverera till Sverige.
Alla delar som vi har köpt genom hustillverkaren skickas hem till oss direkt från de olika leverantörer.
Betongytterväggarna kom direkt från fabriken.
Alla innerväggar, fönster och tak från hustillverkaren.
Isolering kom separat. Det blir samma sak för resten, dörrar och inredning.
Men det finns flera i Tyskland som kan leverera till Sverige.
Vi var en sväng till Hamburg för att kolla priser.
Vi kom hem med lite blandade känslor. Visst var en hel del varor billigare än i Sverige, men det var extremt svårt att kommunicera med byggvarujobbarna. Jag försökte hanka mig fram med min skoltyska, men reaktionen var oftast ett "Nein" kombinerat med en 180 graders helomvändning och snabb retirering. Håller man sig från komplicerade byggvaror eller pratar flytande tyska så kan dock en Tysklandresa löna sig. Som tidigare nämnts så är kakel, klinkers 30-50% billigare.
Utbudet för badrum är överdådigt, samtidigt som prisklassen för designade bardumsmöbler var över min plånbok, även om det kanske är billigare än i Sverige.
Köken var helt otroliga.
Det känns som om vi i Sverige ligger lite efter på den fronten.
Vi kommer att behöva över 130 kvm klinkers så vi kanske gör en sväng ner igen. Eller så försöker vi få ett bulkpris från svenska handlare. Blir lättare så och slipper sittfläsket lida 110 mil enkel resa.
mvh
David
Vi kom hem med lite blandade känslor. Visst var en hel del varor billigare än i Sverige, men det var extremt svårt att kommunicera med byggvarujobbarna. Jag försökte hanka mig fram med min skoltyska, men reaktionen var oftast ett "Nein" kombinerat med en 180 graders helomvändning och snabb retirering. Håller man sig från komplicerade byggvaror eller pratar flytande tyska så kan dock en Tysklandresa löna sig. Som tidigare nämnts så är kakel, klinkers 30-50% billigare.
Utbudet för badrum är överdådigt, samtidigt som prisklassen för designade bardumsmöbler var över min plånbok, även om det kanske är billigare än i Sverige.
Köken var helt otroliga.
Det känns som om vi i Sverige ligger lite efter på den fronten.
Vi kommer att behöva över 130 kvm klinkers så vi kanske gör en sväng ner igen. Eller så försöker vi få ett bulkpris från svenska handlare. Blir lättare så och slipper sittfläsket lida 110 mil enkel resa.
mvh
David
Nu har vi också varit i Tyskland!! Vi åkte premiärturen på 3 timmar. Skönt att ha nära till kontinenten. Vi kommer att åka tillbaka igen, även om det var svårt med språket, kan ingen tyska och dom kunde ingen engelska men vi lyckades fråga oss fram till olika affärer ändå. Hjälpsamma var dom och pekade på kartor och skrev lappar. Tyvärr hittade vi bara byggvaruhus typ bauhouse, är det någon som har hittat kakelaffärer??
Vi var i rostock, ska man åka någon annanstans??
Soliga vårhälsningar från skåne
Vi var i rostock, ska man åka någon annanstans??
Soliga vårhälsningar från skåne