Hej alla glada.

Det har kommit upp en hel del bra och intressanta tips på att inhandla sina byggvaror från utlandet.
Det låter ju väldigt billig, men en fråga:
När bankerna ställer ut en byggkredit, kan man handla från utlandet så där utan vidare och sedan skicka fakturan till banken??
Känner jag bankerna rätt verkar det som att de skulle ställa sig på tvären.
Är det någon som vet??

Tack på förhand.
Said

Köper du från ett EU land ska det inte vara några problem. Fråga din bankkontakt hur vill de att du ska göra.

Vi ska köpa en hel del i Tyskland och vår bank ska göra följande:
De sätter en viss summa pengar (det vi tror att det kommer att kosta) på vårt konto.
Sen när vi har varit i Tyskland och köpt, lämnar vi kvitton till banken. Klart!

Enkelt eller hur ? ;D

Hej!

Brukar det vara strul med att betala material med kreditkort utomlands? Om inte så kanske detta är ett alternativ. Vips så har man ju då ett kvitto att visa banken och detta innan själva räkningen kommer :D

Mvh Stefan

PS detta förutsätter dock att man har täckning för krediten DS

Det är inga problem att betala med kreditkort, det har vi gjort.

Hepp!

Då måste väl ändå kreditkort vara det allra smidigaste alternativet?! Snackar man med banken fixar de säkert en sjysst kredit på kortet om det ändå är för att få kvitton som sedan löses in mot lite "dyr" byggnadskredetiv ;)

Mvh Stefan

Ja detta har diskuterats lite i andra trådar men vet någon hur det här med tull fungerar på byggvarar. Vilka problem stöter man på om man vill köpa i länder utanför EU (läs tex. Polen)?

Hur fungerar det här med momsen innanför/utanför EU?

Mvh Stefan ???

Det bästa är att ringa tullen och fråga själv :-/

Hej!
Är det någon som hittat Tysk nätbutik som säljer byggvaror (just nu kranar) till Sverige?

Sweli, ni har möjligtvis inte köpt trägolv utomlands tro?

Jag tänkte beställa vår oljade ekparkett idag, men om det finns billigare åker jag ner och köper det imorgon.

Ekparkett levereras av hustillverkaren. Det vi ska köpa i Tyskland och lite andra ställen är kakel och klinkers  ;)

Vi har inte tittat så mycket på trägolv i Tyskland med det kanske är värt ett besök eller kolla priserna på Internet.

Om du inte förstår Tyska är bra hjälp att översätta hela sida till t ex Englelska. Det gör man på se.altavista.com

Sweli skrev:
Ekparkett levereras av hustillverkaren. Det vi ska köpa i Tyskland och lite andra ställen är kakel och klinkers  ;)

Vi har inte tittat så mycket på trägolv i Tyskland med det kanske är värt ett besök eller kolla priserna på Internet.

Om du inte förstår Tyska är bra hjälp att översätta hela sida till t ex Englelska. Det gör man på se.altavista.com
hur ska (har) ni transportera hem varorna går det att få dom hem skickade?

Kakel och klinkers tänker vi ta hem själva. Vi köpte en chevrolet van för att använda under byggtiden.

Alla delar som vi har köpt genom hustillverkaren skickas hem till oss direkt från de olika leverantörer.

Betongytterväggarna kom direkt från fabriken.
Alla innerväggar, fönster och tak från hustillverkaren.

Isolering kom separat. Det blir samma sak för resten, dörrar och inredning.

Men det finns flera i Tyskland som kan leverera till Sverige.

Vi var en sväng till Hamburg för att kolla priser.
Vi kom hem med lite blandade känslor. Visst var en hel del varor billigare än i Sverige, men det var extremt svårt att kommunicera med byggvarujobbarna. Jag försökte hanka mig fram med min skoltyska, men reaktionen var oftast ett "Nein" kombinerat med en 180 graders helomvändning och snabb retirering. Håller man sig från komplicerade byggvaror eller pratar flytande tyska så kan dock en Tysklandresa löna sig. Som tidigare nämnts så är kakel, klinkers 30-50% billigare.
Utbudet för badrum är överdådigt, samtidigt som prisklassen för designade bardumsmöbler var över min plånbok, även om det kanske är billigare än i Sverige.
Köken var helt otroliga. :o
Det känns som om vi i Sverige ligger lite efter på den fronten.
Vi kommer att behöva över 130 kvm klinkers så vi kanske gör en sväng ner igen. Eller så försöker vi få ett bulkpris från svenska handlare. Blir lättare så och slipper sittfläsket lida 110 mil enkel resa.

mvh
David

Varken jag eller min sambo pratar Tyska och vi har inte alls samma erfarenhet. Vi har tyckt att de flesta var trevliga och försökte hjälpa till så gott det gick.

Vi tänker åka tillbaka ;D

Nu har vi också varit i Tyskland!! Vi åkte premiärturen på 3 timmar. Skönt att ha nära till kontinenten. Vi kommer att åka tillbaka igen, även om det var svårt med språket, kan ingen tyska och dom kunde ingen engelska men vi lyckades fråga oss fram till olika affärer ändå. Hjälpsamma var dom och pekade på kartor och skrev lappar. Tyvärr hittade vi bara byggvaruhus typ bauhouse, är det någon som har hittat kakelaffärer??
Vi var i rostock, ska man åka någon annanstans??
Soliga vårhälsningar från skåne :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.