Ska renovera badrummet och funderar på material och i vilken ordning man lägger dem.

Vill lägga värmegolv och det är el som gäller, tänker sen ha plastmatta som ytskikt. I vilket lager läggs värmegolvet? Spacklar man ovanpå och sen tätskikt före plastgolvet?

Vill ha väv och måla färg på väggarna, slänger man på det rätt på tätskiktet på väggarna eller ska nåt mer mellan?
 
BirgitS
Våtrumsmatta är tätskikt så inget särskilt tätskikt innan mattan. Du behöver läsa instruktionerna för elvärmen och våtrumsmattan samt branschreglerna som GVK har.

På väggarna får du följa instruktionerna för ett godkänt målat system: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
 
T
F Fultolvis skrev:
Ska renovera badrummet och funderar på material och i vilken ordning man lägger dem.

Vill lägga värmegolv och det är el som gäller, tänker sen ha plastmatta som ytskikt. I vilket lager läggs värmegolvet? Spacklar man ovanpå och sen tätskikt före plastgolvet?

Vill ha väv och måla färg på väggarna, slänger man på det rätt på tätskiktet på väggarna eller ska nåt mer mellan?
Ok, nu ska vi se......först och främst så är ju själva plastmattan både tätskikt samt ytskikt, vet inte varifrån folk tror att där ska vara ett tätskikt under plastmattan, jättekonstigt. Mmm...du är inte den enda som tror detta därav min raljanta ton.

Beroende på vad du har för bjälklag, trä eller betong så lägger du värmegolvet först och sedan flytspacklar man in denna samtidigt som man flyter fallet till duschen.

Angående väggarna så använder man en våtrumsväv som man sedan belägger med våtrumsgrund samt våtrumsfärg. Väven ska överlappa golvmattans uppvik med tre centimeter.
 
T tank77 skrev:
Ok, nu ska vi se......först och främst så är ju själva plastmattan både tätskikt samt ytskikt, vet inte varifrån folk tror att där ska vara ett tätskikt under plastmattan, jättekonstigt. Mmm...du är inte den enda som tror detta därav min raljanta ton.

Beroende på vad du har för bjälklag, trä eller betong så lägger du värmegolvet först och sedan flytspacklar man in denna samtidigt som man flyter fallet till duschen.

Angående väggarna så använder man en våtrumsväv som man sedan belägger med våtrumsgrund samt våtrumsfärg. Väven ska överlappa golvmattans uppvik med tre centimeter.
Jag har en gammal träkåk så det är spånskivor i golvet. Så man kör golvspån-värme-flytspackel-plastmatta? På väggar plywood-tätskikt-väv-färg?
 
T
F Fultolvis skrev:
Jag har en gammal träkåk så det är spånskivor i golvet. Så man kör golvspån-värme-flytspackel-plastmatta? På väggar plywood-tätskikt-väv-färg?
Hehe....nej inget tätskikt på väggarna, våtrumsväv i samverkan med våtrumsgrund samt våtrumsfärg är själva tätskiktet och ytskikt.

På väggarna kör du med 15mm plyfa samt 12,5mm pappgips.

På golvet läggs armeringsnät som man fäster elslingan och sedan flytspackel på det. Brunnen ska monteras i en monteringsplatta.

Tror nog det är bättre att du anlitar en firma som gör jobbet till dig;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.