Lejon skrev:
Jag har byggt 10 batunnor tror jag det är. Matarverk från duab och det fungerar untmärkt, så har du några frågor snowbiz och jag kan hjälp till så fråga på.

Jag kör med stål från toolbox, 95031HSS och 95030HSS. köpte dessa innan dom släpte den andra modellen med fasning som annars är snyggare tycker jag.

/Lejon
Det låter bra! Jag beställde ett EP-44FD i stället för EP-48FD eftersom att det fanns i lager, skillnaden på dom är att den jag beställde har 4 hastigheter och den andra har 8 + att det skiljer lite i pris. Vilken hastighet bör jag köra på vertikalfräsen när jag ska använda matarverket och vilken hastighet bör jag ha på matarverket 4/8/11 eller 22 m/min? Just nu kör jag 6250 rpm på vertikalfräsen men kan ändra till 9000 rpm om det skulle behövas. Sen undrar jag hur du gör spåret i sidobrädorna? Jag kapar ut spåret med en kap/ger såg men det kanske finns ett enklare sätt? Mvh. Patrik.

Hastigheten på frässpindeln styrs av verktygsdiametern. Det finns fina tabeller på detta, kolla också märkdata på verktygen. Små fräsverktyg med skaft kan du köra 9000-12 000 rpm.

Matningen styrs av fräsdjupet, dvs hur mycket du ska avverka och spindelns hastighet. Finns också tabeller på detta nånstans. Hur som helst, jag kör nästan alltid lägsta matningshastigheten, har hittills aldrig bränt verktyg eller virket, däremot om matningen är för hög så flisar det ur och fibrerna slits ur och framförallt går det för hårt åt verktyget. 4-8 m/ min rekommenderar jag som standard.
När man ska använda 22 m/ min på ett matarverk vet jag inte?

Man kan ha höga matningshastigheter när man använder verktyg med många eggar. Det intressanta är matningen per egg. Det vill också till att maskinen har effekt nog för att driva en fräs med många eggar och en vettig matning per egg. Jag tror att jag har hört att moderna hyvlerier kan ha matningshastigheter på upp till 70 m/min. Men då kör de naturligtvis med stora kuttrar med många eggar

...och så ser listerna oxo ut som de gör :) Hur mycket foder och sockel hittar man inte i träladorna som har tydliga kutterslag i profilen?

mattiasp skrev:
Man kan ha höga matningshastigheter när man använder verktyg med många eggar. Det intressanta är matningen per egg. Det vill också till att maskinen har effekt nog för att driva en fräs med många eggar och en vettig matning per egg. Jag tror att jag har hört att moderna hyvlerier kan ha matningshastigheter på upp till 70 m/min. Men då kör de naturligtvis med stora kuttrar med många eggar

På jobbet kör vi i 350m/min men då är det ju bara vanligt konstruktionsvirke så inga avancerade grejer mer än runda kanter ;)

Gruvberget skrev:
Hastigheten på frässpindeln styrs av verktygsdiametern. Det finns fina tabeller på detta, kolla också märkdata på verktygen. Små fräsverktyg med skaft kan du köra 9000-12 000 rpm.

Matningen styrs av fräsdjupet, dvs hur mycket du ska avverka och spindelns hastighet. Finns också tabeller på detta nånstans. Hur som helst, jag kör nästan alltid lägsta matningshastigheten, har hittills aldrig bränt verktyg eller virket, däremot om matningen är för hög så flisar det ur och fibrerna slits ur och framförallt går det för hårt åt verktyget. 4-8 m/ min rekommenderar jag som standard.
När man ska använda 22 m/ min på ett matarverk vet jag inte?
Ok, då ska jag testa mellan 4 och 8 m/min när jag har kopplat in matarverket. Jag ska ju avverka ca: 15 mm i 45 mm virke, så det kanske blir en bra hastighet. Mvh. Patrik.

Jo men återigen är avverkningsdjupet lika viktigt, listhyvlar har 4-6 kuttrar (eller fler?) och precis som ni skriver flera skär, men för hemmabruk ska man tänka på säkerheten också och åtminstone jag som är amatör har inte så bråttom, det är knappt man hinner med och kolla att ämnet ligger an anhåll osv när man kör lägsta matarhastighet

Hur ser fästet ut för era matarverk? Har köpt mig en Stenberg KLE-300 och alla rekommenderar mig montera på ett matarverk, men det verkar inte finnas några fästen =( Kanske måste låta en smed bygga ett på sidan?

Någon som har lust att ta en bild? :)

Jag har bara varit med om varianten där matarverkets fot bultas rakt ner i bordet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.